چرا بازده اوراق قرضه برای ما مهم است؟

چرا بازده اوراق قرضه برای ما مهم است؟

یکی از مهمترین پارامترهای تشخیص میزان ریسک در بازارهای مالی بررسی نرخ بازده اوراق قرضه میباشد. سرمایه گذاران و فعالین بازار سرمایه در صورت تشخیص بحران و افزایش ریسک در بازارهای مالی دارایی های خود را نقد کرده و اصطلاحا در جای امن پارک میکنند. یکی از این محل ها اوراق قرضه میباشد که با هجوم نقدینگی به سمت آن بازده اش کاهش می یابد.

فرق بازده و قیمت اوراق قرضه

این دو مفهوم کاملا جدا از هم هستند به این معنی که قیمت اوراق معمولا عدد مشخص و ثابتی است (مثلا هر برگ اوراق 100 دلار) و در زمان سررسید آن، یک سود مشخص مثلا 5 درصدی عاید دارنده آن میشود. حال فرض کنید بازار آرام بوده و جریانات ریسک پذیری در اقتصاد جاری است. در این صورت فرد حقیقی یا حقوقی که بطور مثال دارنده یک برگ 100 دلاری اوراق است بدلیل کمبود مشتری خریدار اوراق، مجبور است این اوراق را کمتر از قیمت اسمی 100 دلاری آن یعنی 95 دلار بفروشد. با این فرض بازده اوراق که قبلا 5 درصد بوده به 10.5 درصد (5درصد بازده سررسیدی و 5.5 درصد بخاطر کاهش قیمت اوراق) افزایش پیدا میکند و اصطلاحا در بازار گفته میشود که بازده اوراق افزایش پیدا کرده است.

حال فرض کنید بازار در وضعیت به شدت ریسکی به سر میبرد آنگاه سیل سرمایه ها به سمت نقدینگی دلار و اوراق قرضه هجوم میبرد در این شرایط فردی که اوراق قرضه را در اختیار دارد حاضر نیست در قیمت های پایینی آن را بفروشد و در این حال بازده اوراق قرضه برای خریداران جدید کاهش می یابد.

اهمیت بالای اوراق قرضه برای معامله گران طلا

برای معامله گران اونس طلا دونرخ حیاتی محسوب میشود یکی بازده اوراق قرضه علی الخصوص 10 ساله و دیگری نرخ شاخص دلار

به هر میزان که این دو نرخ افزایش یابند فشار فروش روی اونس طلا افزایش می یابد به این دلیل که هزینه خرید طلا برای کشورهایی که ارز مرجع آن ها دلار نیست افزایش پیدا میکند و این فلز زرد برایشان گران تر تمام میشود در نتیجه باعث کاهش تقاضا در بازار شده و نرخ های اونس طلا نزولی میگردد. در طرف دیگر ماجرا عکس میشود و با ارزان شدن نرخ دلار هزینه خرید طلا برای سایر کشورها کاهشی میشود و اونس متقاضی خرید بیشتری پیدا میکند در این صورت قیمت ها صعودی میگردد. پس معامله گران طلا میتوانند با رصد این دو نرخ به افزایش و یا کاهش قیمت های جهانی اونس طلا پی ببرند.

استثنا در کاهش و یا افزایش بازده اوراق

در شرایط خاصی مثل اعمال سیاست های انقباضی تیپرینگ ( به معنی کاهش بازخرید اوراق قرضه توسط دولت ها) دلیل افزایش بازده میتواند تیپرینگ باشد و افزایش و یا کاهش ها دیگر از مثال های بالا پیروی نخواهد کرد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *