پایان حساس بازارها

پایان حساس بازارها

بدون شک می‌توان گفت هفته‌ی جاری یکی از مهم‌ترین هفته‌های سال 2022 برای بازارهای مالی در سطح جهان است. امشب ساعت 22:30 به وقت تهران، فدرال رزرو نرخ بهره‌ی آمریکا را اعلام خواهد کرد و بسته به اینکه چه رقمی منتشر شود، واکنش بازارها متفاوت خواهد بود.

آمارهای روز گذشته پیش‌بینی بازارها از نرخ بهره را تا حدی تغییر داده است. روز گذشته داده‌های تورمی آمریکا به شکل غیرمنتظره‌ای پایین‌تر از پیش‌بینی‌ها گزارش شد. بنابراین انتظار از فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره هم کم‌تر شد.

واکنش بازارها به داده‌های تورمی

بعد از انتشار آمارهای تورمی آمریکا، با توجه به اینکه انتظار از فدرال رزرو کاهش یافته بود، شاخص دلار با ریزش مواجه شد؛ چرا که تعدیل در سیاست پولی، دلار را در مقابل سایر ارزها تضعیف می‌کند.(نمودار پایین شاخص دلار در تایم‌فریم یک‌دقیقه‌ را نشان می‌دهد)

همچنین، قیمت دارایی‌ها(بیت‌کوین، طلا و سهام) با جهش مواجه شد.(نمودار پایین قیمت‌ها در تایم‌فریم یک‌دقیقه‌ را نشان می‌دهد)

پیش‌بینی‌ها از نرخ بهره آمریکا

در حال حاضر بازارها با احتمال خیلی بالایی افزایش نیم درصدی(50 واحد) نرخ بهره‌ را پیش‌خور کرد‌ه‌اند و با احتمال خیلی کم‌تری بر سر افزایش 0.75 درصدی(75 واحد) شرط بسته شده.

پیش‌بینی‌ می‌شود که نرخ بهره برخلاف سه دوره‌ی قبل، بجای 75 واحد، 50 واحد افزایش پیدا کند؛ بنابراین سخنرانی امشب پاول و بیانه فدرال رزرو، حتی می‌تواند مهم‌تر از عدد اعلامی نرخ بهره باشد و درصورتی‌که فدرال رزرو بر سیاست انقباض پولی تاکید داشته باشد، بازارها با کاهش قیمت مواجه خواهند شد.

اما اگر جروم پاول به استناد داده‌های تورمی، سیاست فرود نرم را اعلام نماید و سیگنال داویش به بازار ساطع کند، می‌توان تا حدی رشد را برای بازارها متصور بود.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *