بررسی وضعیت بنیادی شرکت ایران یاسا تایر و رابر (پاسا)

بررسی وضعیت بنیادی شرکت ایران یاسا تایر و رابر (پاسا)

شرکت ایران یاسا تایر و رابر با نماد پاسا در زمینه تولید انواع تایر و تیوب دوچرخه و موتور سیکلت و ادوات کشاورزی فعالیت دارد. بخش کوچکی از تولیدات پاسا نیز شامل انواع شلنگ و فراورده های لاستیکی می شود.

عمده مواد مصرفی شرکت شامل کائوچوی طبیعی، کائوچوی صنعتی، دوده و بوتادین می باشد. کائوچوی طبیعی به طور کامل وارداتی می باشد لذا نوسانات نرخ ارز می تواند به شدت بر روی تامین مواد اولیه این شرکت تاثیر داشته باشد. با توجه به افزایش نرخ مواد اولیه طی یکسال اخیر، شرکت نیز توانسته است از طریق انجمن صنفی تایر و سازمان حمایت مجوز افزایش نرخ دریافت کند. در 6 ماهه سال 98 نیز نرخ فروش محصولات افزایشی بوده است. نمودار زیر نمودار تغییرات نرخ فروش محصولات را نشان می دهد. مشاهده می شود که نرخ فروش تیوب از 300 هزار تومان در مهر به حدود 400 هزار تومان در هر تن در مرداد رسیده است. در شهریور شرکت با اندکی افت نرخ مواجه شده است که چندان چشمگیر نبوده است.  

بررسی وضعیت بنیادی شرکت ایران یاسا تایر و رابر (پاسا)

فروش شرکت نیز از وضع مناسبی برخوردار بوده است. شرکت در سه ماهه 70 میلیارد تومان محصول فروخته است که این رقم در انتهای شهریور به 167 میلیارد تومان رسیده است. انتظار می رود شرکت بتواند در مجموع سال جاری موفق به ثبت فروش 355 میلیارد تومانی بشود. مبنای تحلیل مبلغ فروش، 9500 تن تایر،2300 تن تیوب و 700 تن سایر محصولات با نرخ میانگین شش ماه ابتدایی سال می باشد. با احتساب بهای تمام شده و هزینه های مالی و اداری و فروش، شرکت برای سال جاری می تواند 658 میلیارد تومان سود خالص گزارش کند. لذا سود تحلیلی شرکت به ازای هر سهم در محدوده 90 تا 100 تومان خواهد بود. لازم به ذکر است شرکت قصد افزایش سرمایه 50 درصدی از محل آورده نقدی برای تامین هزینه های مالی طرح توسعه شرکت را نیز در دستور کار دارد که در سال 99 به بهره برداری می رسد. لذا شرکت برای دید میان مدت و بلند مدت گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری می باشد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • شرکت ایران یاسا ۵۰سال موفق را پشت سر گذاشته. به جرات میشه گفت جزء ۱۰شرکت صادر کننده نمونه ازش یاد کرد این ادعا ،گزافه نیست بلکه حقیقت بالینی است که نمی توان کتمان و انکارش کرد