مقایسه عملکرد صندوق های سهامی با شاخص کل بورس (تیرماه 99)

مقایسه عملکرد صندوق های سهامی با شاخص کل بورس (تیرماه 99)

در ماه منتهی به 20 تیرماه سال 99 وضعیت بازارهای مالی در کشور به گونه تازه ای رقم خورد. هر سه بازار طلا، ارز و بورس در مدار صعودی قرار گرفتند و رشد قیمت ها باعث ایجاد سریع تورم بر کالاهای مختلف شد. در این بین بورس به عنوان بازاری که از شرایط اقتصادی تاثیر می پذیرد بسیاری از سرمایه گذاران را به سمت خود جذب کرد. سرمایه گذاران جدیدی که به تازگی وارد بازار سرمایه شده اند با ابزار صندوق های سرمایه گذاری می توانند بهترین شیوه سرمایه گذاری غیرمستقیم را انتخاب کنند. به همین دلیل سیگنال در این گزارش میزان بازدهی صندوق های سهامی در یک ماه اخیر را با شاخص کل بورس و شاخص کل فرابورس مقایسه می کند.

سیگنال، بازدهی صندوق های سرمایه گذاری سهامی را به صورت ماهانه (20 هر ماه) با شاخص کل مقایسه می کند تا عموم مردم بتوانند با نگاهی منصفانه و به دور از جانبداری برای سرمایه گذاری های خود تصمیم بگیرند.

لازم به ذکر است، بازدهی آورده شده صرفا عملکرد گذشته صندوق هاست و به علت ماهیت نوسانی بازار سرمایه، نمی توان گفت در آینده نیز چنین عملکردی تکرار خواهد شد.

عملکرد صندوق های سهامی برتر در مقایسه با شاخص کل

بازدهی شاخص کل در یک ماه اخیر حدودا 57 درصد بوده است. بسیاری از سهام شاخص ساز در همین مدت توانستند بازدهی خوبی کسب کنند اما در طرف دیگر سهام صنایع کوچک تر قرار داشتند که به اندازه رشد شاخص کل افزایش نداشتند. سه صندوق سرمایه گذاری برتر در ماه گذشته توانستند بازدهی بالاتری از شاخص کل بورس کسب کنند.

بازدهی های ثبت شده در نمودار از آخرین اطلاعات منتشر شده از طرف صندوق های سرمایه گذاری استخراج شده است. گفتنی است این اطلاعات مربوط به بازه زمانی یک ماهه 20 خرداد تا 20 تیر 99 می باشد.

طبق بررسی های کارشناسان سیگنال، صندوق های سرمایه گذاری ” مشترک یکم آبان ” و ” اندیشه خبرگان سهام ” در صدر برترین صندوق های سهامی از نظر میزان بازدهی قرار گرفتند.

همانطور که از نمودار بالا پیداست، صندوق سرمایه گذاری “بانک دی” نیز با ثبت بازدهی 57.84 درصدی بهتر از شاخص کل بورس عمل کرد و در جایگاه سوم ایستاد.

شاخص کل فرابورس در یک ماه اخیر بازده کمتری نسبت به بقیه داشت و این مسئله نشان می دهد که رشد بازار بورس بیشتر به دلیل اقبال عمومی به سهام عمده و صنایع بزرگ بوده است.

البته باید توجه داشت که میزان بازدهی برای سرمایه گذاران نمی تواند به تنهایی ملاک انتخاب صندوق سرمایه گذاری قرار بگیرد.

5 صندوق سهامی برتر در تیرماه 99

بر این اساس، پنج صندوق سرمایه گذاری سهامی با عملکرد بهتر در ماه منتهی به 20 تیرماه 99 عبارت اند از:

توجه: لازم است برترین صندوق های سرمایه گذاری از جنبه های مختلفی مورد سنجش قرار بگیرند. ما در این گزارش صرفا به میزان بازدهی صندوق ها به عنوان برجسته ترین فاکتوری که اغلب سرمایه گذاران آن را دنبال می کنند، پرداخته ایم.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام من میخوام توی صندوق سهام عضو بشم با ده میلیون سرمایه میشه لطفا راهنمایی کنید چطور باید ثبت نام کنم؟؟ کجا باید مراجعه کنم

  • با سلام و وقت بخیر
    تاثیر میزان تملک سهامدار حقوقی در عملکرد صندوق سهامی چیست؟
    بعنوان مثال، بین دو صندوق که در یکی از آنها، حقوقی ۷۵٪ واحدهای صندوق را در اختیار دارد و در صندوق دیگر حقوقی مالک ۲۵٪ از واحدهای صندوق است، عملکرد این دو صندوق از چه جهتی باهم متفاوت میشود؟ برای ما بهتر است کدام یک را جهت سرمایه گذاری انتخاب کنیم؟

    • سلام دوست عزیز
      در این خصوص تفاوت معناداری بین عملکرد صندوق ها مشاهده نشده است. سرمایه گذار برای انتخاب صندوق مناسب باید فاکتورهای مختلفی رو بررسی کرد. گاهی این عامل می تواند برای یک صندوق خوب باشد و گاهی هم برعکس.

  • والا این تجزیه به 100 شاید در ظاهر خوب باشه ولی اگر در نظر بگیرین که هزینه صدور و ابطال 2 هزار تومنی الان شده 2 درصد تقریبی ارزش هر سهم متوجه می شین که هدف اصلی چی بوده

  • سلام و عرض ادب میشه بگید چرا صندوق مشترک نقش جهان با وجودی که بورس رشدی بالای ۴۰درصد داشته چرا این صندوق۹۸درصد از NAV صندوق کم شده از ۶میلیون و پونصد رسیده به120هزار تومن؟؟؟

    • سلام این صندوق اخیرا اقدام به کاهش قیمت واحد های سرمایه گذاری کرده و به همون نسبت به سرمایه گذاران قبلی واحد جدید داده. تعداد واحدها بیشتر شده و ارزش واحد ها کمتر شده.

  • سلام
    بنده قصد دارم ۹۰۰ ملیون پول فروش منزلم را به مدت شش ماه در صندوق های سهامی سرمایه گذاری کنم. و بعد از شش ماه حداقل سه برابر پولم را داشته باشم و خانه بهتری بخرم
    به نظرشما آیا اینکار عاقلانه است؟
    تمام مبلغ را در یک صندوق قرار دهم یا در چندصندوق تقسیم کنم؟
    با تشکر

  • ببخشید میخواستم بگم اگه میشه صندوق هایی رو هم که با سرمایه کم میشه در آنها سرمایه گذاری کرد معرفی کنید و بگویید با چقدر می توان سرمایه گذاری رو شروع کرد ممنون میشم پاسخ بدهید

    • سلام صندوق های بورسی رو میشه با حداقل 500 هزار تومن خرید و برای سایر صندوق ها هم شرایط ثبت نام و ورود به صندوق در سایت صندوق ذکر شده است.

  • ممنون از سایت بسیار خوبتون که همه جور اطلاعات رو به صورت کامل و به روز قرار دادید.
    یه سوال تخصصی داشتم خدمتتون اگر لطف کنید بفرمایید ممنون میشم.
    اگر یک صندوق با رتبه بالا از نظر سود دهی کوتاه مدت و بلند مدت به یکباره به علت بالا رفتن ارزش هر واحد صدور اقدام به خورد کردن هر واحد سهم به 100 واحد سهم کنه چه نتیجه گیری میشه برای آینده این صندوق کرد؟؟ اولین چیز که به ذهن میاد این هست که با این کار موجب جذب سرمایه های خورد مردم میشن که در شرایط قبل به دلیل بالا بودن قیمت هر کسی قدرت خرید واحد هر سهم رو نداشت…به جز این مورد متاسفانه نتونستم برداشت دیگه ای کنم که آیا این عملکرد صندوق میتونه مثبت باشه یا خیر؟؟ چون تاحالا صندوقی رو ندیدم که همچین کاری کنه لطف کنید نظرتون رو بفرمایید ممنون میشم بدجور فکرم رو مشغول کرده

    • سلام
      این کار در صندوق ها گاهی اتفاق می افته و برای کم کردن ارزش واحدها ست. برای سرمایه گذاران قبلی تفاوتی نمیکنه چون تعداد واحدهاشون به همون نسبت زیاد میشه اما برای سرمایه گذاران جدید خوبه از این نظر که میتونن با سرمای کمتر وارد اون صندوق بشن. اخیرا صندوق نقش جهان این کار رو کرده. مزیت خاص دیگه ای نداره.

  • سلام وقت بخیر با توجه به تجربیات گرانبهای مدیران فنی این سایت پیشنهاد شما برای خرید صندوق سهام بین مشترک یکم آبان / اندیشه خبرگان سهام / یا صندوق دیگه ای به پیشنهاد خودتون بنابر تصمیم ریسک پذیری بالا و هدف 6 ماهه یا بیشتر کدام صندوق هست؟؟؟؟

    • سلام دوست عزیز… متاسفانه ما در این حوزه نمیتونیم پیشنهاد مشخصی داشته باشیم. شما باید بر اساس شناخت و تصمیم شخصی خودتون عمل کنید.

  • سلام. ببخشید یک سوال داشتم از حضورتون، ممنون میشم راهنمایی کنید.
    صندوق مشترک نقش جهان، چند روز پیش تجزیه واحد داشت و قیمت هر واحدش یکصدم شد و تعداد اونها صدبرابر. بعد از این اتفاق، در فیپیران بتا و آلفای صندوق خیلییی تغییر کردن نسبت به قبل. الان شده بزرگترین بتا بین صندوق ها (1.32) و آلفا هم به شدت منفی (0.38-) در حالیکه قبلا بتای بین 1 و 1.10 داشت و آلفای مثبت. با توجه به اینکه قصد سرمایه گذاری در این صندوق رو داشتم، خواستم بپرسم آیا این تغییر ناگهانی موقتی هست؟ با تشکر از شما

    • سلام
      ممکن است اطلاعاتی که در سایت فیپیران هست با توجه به تغییری که گفتید در صندوق رخ داده، دچار اختلال شده باشه و قابل اتکا نباشه.

  • سلام
    صندوق سپهر اول صادرات چرا قیمت واحد را به روز نمیکند؟ مگر خلاف نیست اینکار

  • سلام
    چطور میشه که صندوق هایی که این چند روز مدام ضرر ده بودند توی رده بندی قسمت صندوق ها در برنامه سیگنال بازدهی شون مدام داره بیشتر میشه؟ در صورتی که تاریخ بروز رسانی درج شده زیر هر صندوق نشون میده که دیروز به روز شدند و در نتیجه ضررهای تا دیروز باید روی بازدهیشون اثر می ذاشت.

    • سلام دوست عزیز
      بازدهی منتشر شده در سیگنال بر اساس اطلاعات سایت صندوق هاست

  • سلام
    قصد دارم 700 میلیون تومان در یک صندوق ، سرمایه گذاری کنم. آیا این کار فقط در صندوق های مشترک سهامی امکان پذیر است یا در صندوق های ETF هم امکان دارد؟
    اگر در صندوق های ETF امکان این مبلغ سرمایه گذاری وجود دارد آیا باید سهام این صندوق ها در بورس خریداری شود یا راه دیگری نیز وجود دارد؟
    در سایت صندوق های ETF ، قیمت صدور و ابطال واحد سرمایه گذاری درج شده است. منظور از آن چیست و چه تفاوتی با قیمت سهام این صندوق ها در بورس دارد؟
    اگر ممکن است راهنمائی کنید. با تشکر

    • سلام دوست عزیز
      در صندوق های ETF هم امکان پذیره. برای وارد شدن به صندوق های ETF باید از سامانه معاملات کارگزاری در نماد صندوق سفارش بذارید. مثل معاملات سهام عادی. قیمتی که در سایت صندوق هست بر اساس NAV صندوق حساب میشه و قیمتی که در تابلوی صندوق وجود داره علاوه بر NAV صندوق عامل عرضه و تقاضا هم روش تاثیر داره. برای مطالعه بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

  • با سلام و تشکر
    میخواستم بدونم با این فرمان و رشد قابل توجه سهام و بالا رفتن قیمت های صندوق های سهامی و etf در ماه های اینده امکان داره قیمت هر برگ سهم به صد هزار تومان برسه…برام سئوال بود ایا صندوق ها هم مثل سهام عادی افزایش سرمایه دارند که قیمت سهم بیاد پایین؟چون توان خرید برای خیلیا کم میشه و…

    • سلام صندوق ها فزایش سرمایه مشابه سهام ندارند اما ممکن است مدیران صندوق تصمیم بگیرند که با افزایش تعداد واحدهای صندوق به تناسب قیمت هر واحد رو پایین بیارند. مثلا اگه صندوق 10 تا واحد به قیمت یک میلیون داره بیاد و 100 واحد به قیمت صد هزارتومن بده.