مسکن همچنان خالی از تقاضا

مسکن همچنان خالی از تقاضا

قیمت‌ها در بازار مسکن در سال گذشته با جهش بالایی مواجه شد و روند شتابان آن تا پایان بهار 1402 نیز تداوم یافت. اما در پنج‌ماه اخیر علاوه‌ بر رکود سنگین معاملات، التهابات این بازار نیز فروکش کرد و قیمت آن در نبود تقاضا، تا حدی کاهش یافت.

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در آبان‌ماه با 0.4 درصد کاهش به 75.7 میلیون تومان رسیده است. تعداد معاملات نیز همچنان از نبود تقاضا در این بازار حکایت دارد.

قیمت مسکن

همچنین طی ماه‌های اخیر شاهد جابجایی متقاضیان مسکن میان مناطق مختلف شهر بوده‌ایم، به نحوی‌که قیمت‌ها در برخی مناطق رشد دو رقمی را تجربه کرده و برخی مناطق نیز با کاهش تقاضا، ریزش قیمت قابل‌توجهی را متحمل شدند. منطقه 21 با رشد حدودا 11 درصدی، بالاترین رشد قیمت را در آبان‌ماه تجربه کرد و میانگین قیمت در منطقه یک با کاهش بیش از 9 درصد مواجه شد.

رشد مسکن مناطق تهران

منطقه 3 شهر تهران، با متوسط قیمت 135.7 میلیون تومان به ازای هر متر مربع، گران‌ترین منطقه شهر درآبان‌ماه محسوب می‌شود و در حال حاضر حتی بالاتر از منطقه یک قرار گرفته است.

قیمت مسکن مناطق تهران

از آنجائیکه در سال‌های اخیر، اقتصاد ایران با تورم‌های افسارگسیخته مواجه شده، قدرت خرید خانوارها به نحو قابل‌توجهی کاهش یافته، درنتیجه تقاضای مصرفی در بازار مسکن نیز تحت تاثیر این موضوع به شدت محدود شده. از طرفی بعد از جهش قیمت مسکن در یک‌سال اخیر، همچنان قیمت‌ها در این بازار بالاتر از محدوده‌های جذاب جهت سرمایه‌گذاری است، بنابراین دلیلی برای افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری در این بازار وجود ندارد؛ همین موضوع منجر به رکود شدید معاملات شده است.
در صورت ثبات اقتصاد کلان و تثبیت قیمت ارز، رکود بازار مسکن نیز همچنان تداوم خواهد یافت و قیمت‌ها افزایش آنچنانی را تجربه نخواهند کرد.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *