فراز و فرود صنایع بورسی

فراز و فرود صنایع بورسی

بر اساس آخرین گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، شاخص تولید صنعتی صنایع بورسی، در مردادماه با بیشترین کاهش ماهانه در یک‌سال اخیر مواجه شده که بیانگر وضعیت نه چندان مطلوب بخش تولید در مردادماه است.

این در حالی است که در اردیبهشت سال جاری شاهد رشد تولید در بخش صنعت بودیم، اما در مردادماه ورق برگشت و بخش صنعت نیز وارد فاز رکودی شد، آمار شاخص مدیران خرید(شامخ اقتصاد) نیز مؤید وقوع رکود در مردادماه است(در همین رابطه، تحلیل با عنوان «اقتصاد ایران در معرض رکود» را بخوانید)

شاخص تولید صنعتی

در مردادماه، تنها تولیدِ دو صنعتِ محصولات فلزی و دارویی رشد مثبت داشته است و باقی صنایع بزرگ با کاهش تولید نسبت به تیرماه مواجه شده‌اند. صنعت منسوجات با کاهش 40 درصدی، بیشترین کاهش تولید در مردادماه را تجربه کرده است.

رشد تولید صنایع

اما اگر تولید صنایع بورسی را نسبت به ماه‌های مشابه سال قبل بسنجیم، وضعیت متفاوت بوده و شاهد رشد 9.3 درصدی نسبت به مرداد سال گذشته بوده‌ایم. همانطور که در نمودار پایین نیز مشهود است، شاخص تولید صنعتی طی دو سال اخیر روند صعودی داشته است عمده دلیل آن را می‌توان در دو عاملِ کاهش تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران(افزایش مبادلات و فروش نفت در سطح جهانی) و رفع محدود‌یت‌های ناشی از همه‌‌گیری کرونا خلاصه کرد.

شاخص تولید صنعتی

برخی صنایع فروش صادراتی نیز دارند. آمارها نشان می‌دهد صنعت فلزات اساسی بالاترین و کانی‌های غیرفلزی پایین‌ترین رشد فروش صادراتی را در مردادماه به نسبت ماه مشابه سال قبل داشته‌اند.

فروش صادراتی

توضیح: شاخص تولید صنعتی، هر ماه بر اساس گزارش‌های صنایع تولیدی بورس و فرابورس توسط پژوهشکده پولی و بانکی محاسبه و منتشر می‌شود. این شرکت‌ها حدودا 60 درصد از کل ارزش محصول کارگاه‌های بزرگ صنعتی(شرکت‌های با تعداد کارکنان بیش از 100 نفر) را در اختیار دارند.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام بااین وجود دلاردر اینده نزدیک ریزش سنگینی رادربازه زمانی بلند مدت تجربه خواهد کرد وقابل برگشت هم نیست بوی زشد سریع معانلات بورس به مشام می رسد ابتدا ملایم سپس با اوج قوی مثل ۹۸ عیر قابل کنترل بطوریکه هیج صنعتی به گرد پایش نمرسند معامله گران هوشیاری کنند