عملکرد ضعیف گروه پالایشی

عملکرد ضعیف گروه پالایشی

صورت‌های مالی سه ماهه‌ی ابتدایی گروه پالایشی منتشر شد. ارقام مندرج در صورت‌های مالی نشان‌دهنده کاهش شدید سودآوری گروه مزبور در بهار سال جاری به نسبت بهار 1401 است.

گروه پالایشی

همانطور که از نمودار فوق نیز مشهود است، همه‌ی شرکت‌های این گروه با کاهش سودآوری مواجه بوده‌اند. در این بین، شبریز و شراز بدترین عملکرد را در میان گروه پالایشی داشته‌اند.

پالایشی‌ها در سراشیبی سودآوری

اگر عملکرد گروه مزبور را در بازه‌ی زمانی یک‌سال اخیر مورد بررسی قرار دهیم، شاهد روند نزولی نمادهای حاضر در این گروه هستیم. نمودار پایین روند سود هر سهم به تفکیک فصل در یک‌ساله‌ی اخیر را به نمایش می‌گذارد.

پالایشی

گروه پالایشی تحت تاثیر نرخ تسعیر ارز که در عدد 28500 تومان تثبیت شد و کاهش کرک‌ اسپرد فرآورده‌های این گروه، با کاهش شدید سودآوری در فصل بهار سال جاری مواجه شد.

شبریز زیان‌ده شد.

شبریز در میان گروه پالایشی نه ‌تنها با بیشترین کاهش سودآوری مواجه شده، بلکه زیان شناسایی کرده است. شبریز برخلاف شش سال اخیر، فصل بهار در 1402 را با زیان به پایان رساند.

دلیل اصلی عملکرد ضعیف شرکت پالایش نفت تبریز در فصل بهار تعمیرات اساسی دوره‌ای(اورهال) بوده که از اواسط اردیبهشت آغاز شد و کاهش 37 درصدی تولید را به همراه داشت؛ همچنین کاهش کرک اسپرد فرآوردهای اصلی در ایجاد زیان شرکت نقش زیادی داشته است.

سودآوری شبریز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *