بررسی وضعیت صورت های مالی هجرت (شرکت پخش هجرت) در شش ماهه نخست سال 1398
موضوع فعالیت شرکت طبق ماده 2 اساسنامه، عبارت از خرید، فروش، واردات و صادرات هرگونه مواد و محصولات دارویی، بهداشتی، آرایشی و تجهیزات پزشکی، سرمایه گذاری و مشارکت در سایر شرکت ها، انعقاد قراردادهای مربوط به واگذاری و گرفتن حق امتیاز و انجام کلیه امور بازرگانی مجاز در خصوص محصولات مذکور است. شرکت پخش هجرت با داشتن قریب به ۱۰ درصد سهم بازار سومین شرکت پخش بزرگ دارویی ایران است.
نمودار زیر روند تغییر سهامداران عمده هجرت، قبل از عرضه اولیه تا به امروز را نشان می دهد. همان طور که در نمودار مشخص است درصد سهم داروسازی فارابی، تهران شیمی و پارس دارو کاهش و تپیکو بدون تغییر مانده است. بیمه مرکزی نیز اخیرا به سهامداران عمده هجرت اضافه شده است.
براساس گزارش 6 ماهه منتشر شده در کدال، درآمدهای عملیاتی شرکت در 6 ماهه ی سال 98 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 36 درصد افزایش داشته است. افزایش فروش بیشتر ناشی از افزایش شرکت های تامین کننده طرف قرارداد، اصلاح سبد کالا، اصلاح سیاست های فروش و تغییرات قیمت دارو بوده است. حدود 70% از درآمدهای شرکت از محل فروش داروهای داخلی و 30% باقی مانده از محل فروش داروهای وارداتی بوده است.
بهای تمام شده شرکت دارویی پخش هجرت نیز در 6 ماه نخست امسال 87% فروش شرکت را پوشش می دهد و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 34% رشد کرده است.
با اینکه هزینه های فروش، اداری و عمومی در سال جاری نسبت به دوره مالی مشابه در سال قبل افزایش پیدا کرده است ولی نسبت این هزینه ها به فروش تغییر چندانی نداشته است. دلیل اصلی افزایش هزینه های فروش، اداری و عمومی در 6 ماهه ی سال جاری رشد 58 درصدی حقوق، دستمزد و مزایای کارکنان طبق بخشنامه وزارت کار و امور اجتماعی بوده است.
و اما سود ناخالص شرکت با توجه به دریافت تخفیفات مناسب از تامین کنندگان نسبت به 6 ماهه ی سال قبل 51% افزایش داشته است. سود خالص شرکت در سال 97 حدود 70 میلیارد تومان بود در حالی که در 6 ماه امسال هجرت موفق شده از محل فعالیت های خود 63 میلیارد تومان سود کسب کند. یعنی توانسته در 6 ماه امسال نزدیک به 12 ماه سال 97 سود کسب کند. سود شرکت نسبت به 6 ماه ی سال گذشته نیز 127% رشد کرده است.
معمولا در شرکت های پخش دارویی، متوسط دوره گردش موجودی کالا، سیاست های اعتباری و وصول مطالبات از مشتریان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دوره گردش موجودی کالا به این معنی است که از زمان خرید مواد اولیه تا تولید و فروش محصول چه مقدار زمان نیاز است. البته چون شرکت هجرت شرکت تولیدی نیست دوره گردش موجودی کالا به این معنی است که از خرید دارو تا توزیع و پخش آن چه مقدار زمان صرف می شود. دوره گردش موجودی کالا در شرکت پخش هجرت حدود 80 روز است که نسبت به شرکت پخش دارو (دتوزیع) که بزرگترین توزیع کننده دارو می باشد کمی بالاتر است.
جدول زیر مقایسه درآمدهای عملیاتی، سود خالص و حاشیه سود دو شرکت هجرت و توزیع داروپخش را در سال 97 نشان می دهد.
همان طور که مشهود است وضعیت سودآوری و درآمدی دو شرکت بسیار به هم نزدیک می باشد. درآمدهای شرکت توزیع بخش بیشتر از هجرت است و در مقابل شرکت هجرت با سرمایه کمتر توانسته است حاشیه سود بالاتری ایجاد کند.
عالی عالی عالی
درود به شما