دلایل کاهش نرخ بازده اوراق قرضه 10 ساله آمریکا

دلایل کاهش نرخ بازده اوراق قرضه 10 ساله آمریکا

هفته گذشته بازده اوراق 10 ساله خزانه‌داری به سطح 1.25 درصد کاهش یافت. سطحی که از ماه فوریه مشاهده نشده بود. رشد ناگهانی و افزایش  نگرانی در مورد سویه‌های جدید کرونا یکی از دلایل این کاهش به شمار می‌روند.

با این حال با توجه نرخ تورم و ترازنامه فدرال رزرو در کنار بیکاری، به نظر می‌رسد بازده اوراق خزانه‌داری 0.25 درصد پایین‌تر از بازده منصفانه است پس کاهش بیشتر بازده محدود به نظر می‌رسد.

اما باید توجه کرد که نیمه دوم امسال برای دارایی‌های ریسک  پذیرکمی دشوار خواهد بود چرا که رشد اقتصادی و محرک‌های پولی و مالی کند می‌شوند. با شروع دوباره اوج گیری کرونا وقت آن است که موضع خنثی تری  نسبت به سهام و دارایی‌های ریسک‌پذیر داشته اتخاذ کنیم چرا که احتمالا به سمت «ترس رشد» حرکت می‌ کنیم. با این وجود میتوان کامودیتی ها را به عنوان یک ابزار پوشش تورم در نظر گرفت.

ولز فارگو رالی اوراق قرضه را باور ندارد

موسسه ولز فارگو در یادداشتی اظهار داشت که در مورد حرکت اوراق قرضه نوعی سوء تفسیر انجام گرفته است.

آنها در این  یادداشت گفتند که در اوراق قرضه شاهد یک نبرد کلاسیک میان «واقعیت و ادراک» هستیم و می‌گویند که افت بازده ا وراق قرضه از ۱.۷۰ تا ۱.۲۰ به معنی  چشم‌انداز اوج‌گیری رشد و تورم نیست و شاهد معاملات چرخه‌ای هستیم.

آنها پنج دلیل را ذکر می‌کنند؛

  • اول: کاهش بازده اسمی با کاهش یک به یک نرخ واقعی همراه بوده است. به عبارت دیگر انتظارات تورمی ثابت بوده است که نشان می‌دهد نیروهای اقتصادی در قلب این روند نیست.
  • دوم‌: مسائل فنی مربوط به نقدینگی منجر به  خرید اجباری اوراق شده ا ست.
  • سوم: آخرین فروش خزانه‌داری  ۲۴ ژوئن بود و این موضوع منجر به محدودیت در بازار ثانویه شده است.
  • چهارم: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بهره کوتاه مدت کاتالیزور قدرتمندی برای فشار کوتاه مدت بوده است.
  • پنجم:  یک  خریدار بزرگ در بازار وجود دارد به نام فدرال رزرو.

تحلیل نمودار بازده اوراق

قیمت در نمودار این اوراق میتواند اندکی دیگر تا سطوح 1 الی 1.15 درصدی افت نماید سپس دوباره با کاهش جریانات ریسک گریزی خروج سرمایه از اوراق به سمت بازارهای ریسکی همچون سهام و کامودیتی ها صورت پذیرد.

نمودار روزانه اوراق قرضه 10 ساله

جهت مشاهده ی نمودار با کیفیت بهتر کلیک کنید

نمودار هفتگی اوراق قرضه 10 ساله

جهت مشاهده ی نمودار با کیفیت بهتر کلیک کنید

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *