خط پایان بازارها

خط پایان بازارها

بهمن‌ماه در حالی به پایان رسید که بازده ارز دیجیتال(بازده ریالی شاخص توتالِ ارز دیجیتال) صدر لیست رقابت بازارها را از آنِ خود کرد. بازده سکه نیز با کمی فاصله در رتبه دوم و بورس تهران با بازدهی منفی، در قعر جدول قرار گرفت.

تنها بازاری که در بهمن‌ماه قرمزپوش شد، بورس تهران بود. باقی بازارها با جهش قیمت مواجه شدند. بورس تهران در بهمن‌ماه متاثر از ریسک‌های بیرونی و سیاست‌گذاری نادرست، خروج نقدینگی زیادی را تجربه کرد.

گام‌های بلند ارز دیجیتال

بعد از آن‌که فدرال رزرو در دوماه اخیر سرعت رشد نرخ بهره را کاهش داد، ریسک‌پذیری در بازارهای جهانی، من‌جمله ارز دیجیتال افزایش یافت و شاهد تقویت تقاضا و رشد قیمت‌ها در این بازار بودیم و از آنجائیکه دلار در برابر ریال نیز در بهمن‌ماه تقویت شده بود، بازدهی ریالی ارز دیجیتال دوچندان گردید. نمودار پایین ارزش بازار ارز دیجیتال را نشان می‌دهد.

بعد از جهش قیمت در بازار کریپتو، مجددا ارزش بازار مذکور در بهمن‌ماه به بیش از تریلیون دلار رسید.

صعود سکه هم‌پای انتظارات تورمی

در یک‌ماه گذشته با اوج‌گیری انتظارات تورمی، تقاضا برای دارایی‌های امن و به ویژه سکه و طلا افزایش یافت. به نحوی‌که رشد سکه بسیار فراتر از رشد دلار رفت و در حال حاضر سکه و طلا با قیمت‌های بسیار بالای دلار معامله می‌شوند؛ به نحوی‌که دلارِ سکه و طلا بالاتر از دلار بازار آزاد قرار دارد.

این اتفاق در پاییز نیز رخ داد و طبق آخرین آمار بانک مرکزی، در پاییز به دلیل افزایش انتظارات تورمی، ترکیب نقدینگی به نحوی تغییر کرده بود که سیالیت نقدینگی افزایش یافت و نقدینگی از سپرده‌های بلندمدت به سپرده جاری و دیداری تبدیل شد و درنهایت تقاضا در بازار دارایی و به‌ویژه طلا و دلار را رقم زد.

فرار نقدینگی از بورس

در بهمن‌ماه شاهد خروج سنگین پول حقیقی از بورس تهران بودیم. عوامل متعددی در این اتفاق نقش داشتند. از جمله‌ی مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تثبیت دلار در قیمت 28500 تومان، افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در لایحه بودجه و اخبار متناقض از لغو و عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد.

بورس تهران در حالی‌که در پایان‌ دی‌ماه سال جاری توانست در بالاترین سطح خود از آبان 99 قرار بگیرد، اما با از راه رسیدن اخبار لغو عرضه خودرو در بورس کالا، شاهد عرضه سنگین سهام و خروج نقدینگی بودیم. همچنین سرکوب قیمت دلار در 28500 تومان و انتشار لایحه بودجه نیز قوز بالا قوز شد و عرضه سهام را تشدید کرد.

چشم‌انداز بازارهای داخلی

با راه‌اندازی سامانه جدید معاملات ارزی که بانک مرکزی معرفی کرده است، انتظار می‌رود ترمز جهش دلار و طلا هرچند در کوتاه‌مدت کشیده شود و در صورتی‌که شرکت‌های صادرکننده بتوانند دلار خود را به قیمت سامانه‌ی مذکور به فروش برسانند، خبر خوبی برای این گروه خواهد بود که می‌تواند سمت تقاضا در تابلوی معاملاتِ بورس را تقویت کند. امروز نیز بعد از انتشار همین خبر، بسیاری از سهام تا صف خرید پیش رفتند و شاهد حدودا ورود بیش از 1200 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام بودیم.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *