تحولات اجاره‌بهای مسکن در بهار 1400

تحولات اجاره‌بهای مسکن در بهار 1400

مرکز آمار ایران اخیرا در گزارشی، آمار مربوط به شاخص قیمت اجاره‌بهای واحدهای مسکونی را منتشر کرد. مطابق آن، رشد نقطه‌ای اجاره‌بهای واحدهای مسکونی در بهار 1400(رشد نقطه‌ای به معنی افزایش قیمت اجاره‌بها در بهار 1400 به نسبت بهار 1399 است) به رقم 29.1 درصد رسیده است و همچنان در سِیر صعودی خود به سر می‌برد. نمودار1 این مهم را به خوبی نشان می‌دهد.

همانطور که از نمودار1 نیز مشهود است، طی سال‌های اخیر شاخص قیمت اجاره‌بهای واحدهای مسکونی روندی صعودی را در پیش گرفته و در بهار 1400 به اوج خود(عدد 29.1 درصد) رسیده است، این درحالی است که همین ارقام در سال‌های 95 و 96 زیر 10 درصد بوده است.

شاید معیار دقیق‌تر رشد مقطعی اجاره‌بهای مسکن، تورم فصلی آن باشد. به این معنی که تغییرات قیمت اجاره‌بهای مسکن را در مقایسه با فصول گذشته‌ی آن بررسی نمائیم. نمودار2 میانگین افزایش شاخص قیمت اجاره‌بهای مسکن طی هر فصل را به تصویر می‌کشد.

مطابق نمودار فوق، بالاترین تورم فصلی اجاره‌بها طی پنج سال اخیر در تابستان 1399 رخ داده است و میانگین افزایش قیمت مربوط به آن تا عدد 11.8 درصد نیز پیش رفته است. کاملا مشهود است که بخش اجاره در سه سال اخیر به طرز قابل توجهی متورم شده و از آنجائیکه درآمد خانوار هم‌پای آن افزایش نیافته، درنتیجه کاهش قدرت خرید خانوار را در پی داشته است.

با همه‌ی این اوصاف، سرعت رشد قیمت مسکن به نسبت رشد قیمت اجاره‌بها، بالاتر بوده است و همین امر، نسبت قیمت به اجاره را تا اعداد بالایی افزایش داد و درنتیجه به رکود در بازار مسکن منتج شد.

اما آنچه تا حدودی امیدوارکننده است، روند نزولی رشد فصلی اجاره‌بها طی چهار فصل اخیر است. نمودار3 این مهم را به خوبی به نمایش می‌گذارد.

رشد فصلی اجاره‌بها در بازه‌ی یکساله گذشته روند نزولی را در پیش گرفته است. اگرچه پرواضح است که این امر به معنی کاهش قیمت اجاره‌بها نیست و همچنان به طرز مشهودی قیمت اجاره‌بها در حال افزایش است. اما سرعت رشد آن در مقایسه با سه فصل قبل، کاهش یافته است.

سوال دیگری که به ذهن متبادر می‌شود این است که تورم بخش اجاره‌بها به چه نحوی در سطح کشور و میان استان‌های مختلف توزیع گردیده است؟ نمودار4 این موضوع را به خوبی توضیح می‌دهد.

مطابق نمودار فوق، کرمانشاه با 39.6 و همدان با 38.8 درصد بالاترین تورم نقطه‌ای اجاره‌بها را در فصل بهار 1400 به خود دیده‌اند. و استان‌‌ سیستان و بلوچستان با 13.9 درصد کمترین تورم نقطه‌ای را در فصل مذکور تجربه کرده است.

اما توزیع تورم فصلی متفاوت بوده است، اگر معیار خود را از بازه‌ی یکساله به صرفا فصل بهار تقلیل دهیم(یعنی میانگین افزایش قیمت اجاره‌بها صرفا در سه ماهه ابتدایی 1400 را محاسبه نمائیم) آنگاه رتبه‌بندی فوق دستخوش تغییر خواهد شد. نمودار5 نشان از این مهم دارد.

کاملا مشهود است که کردستان با 8.9 و اردبیل با 8.5 درصد بیشترین افزایش قیمت اجاره‌بها را در بهار 1400 به نسبت زمستان 1399 تجربه کرده‌اند و استان‌ لرستان با 0.7 درصد، کمترین افزایش قیمت را به خود دیده است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • هفت ماه از سال 1400 گذشت نه دولت و وزیر قبلی برای حل مشکل مسکن و اجاره بهای مسکن کاری انجام دادند و نه وزیر این دولت تونست جلوی بنگاهها و صاحبخانه ها و سایت دیورا و شیپور را بگیره ، قانون جنگل شده هر کی هر جور به نفع خودشه ثبت میکنه و اجاره میگیره دولت قبل و جدید ناکارامد درست ، نماینده های مجلس چرا قانونی برای این اوضاع بل بشو وضع نمیکنند چرا کسی به فکر مردم نیست حقوق کارگر 20 درصد اضافه شده و اجاره بها 4 برابر شده ، مسئولین اگر نمیخوان در این رابطه کاری انجام بدن حداقل اعلام کنند تا مردم و کارمند و کارگر بینوا به فکر کار خودشون باشند بدونن قانون و حساب و کتابی نیست هر کی هر کی هست الکی به وعده های پوچ و تو خالی مسئولین دل خوش نکنند ، واقعا چرا کاری انجام نمیدن کی مسو.ل بوجودآمدن این شرایط هست مردم باید چکار بکنند چه راه حلی دارند دیگه حتی نمیشه در حاشیه ی شهرها یه چهاردیواری رو با درآمد کارگری و کارمندی اجاره کرد تمام صاحبان خانه ها اجاره بها و ودیعه را حداقل 4 برابر کرده اند کافیه که قولنامه سال قبل همین خانه رو بررسی کنید متوجه خواهید شد که نسبت به پارسال حداقل سه برابر و نسبت به دوسال قبل 6 برابر شده است

  • آخر خرداد 1400 قرارداد جدید بستیم با نزدیک صد در صد افزایش اجاره بها
    البته چاره ای نبود و الا تخلیه می کردم
    این آمار شیک رو کی از خودش, درآورده
    گیلان هستم