کاهش قیمت مسکن در سایه رکود

کاهش قیمت مسکن در سایه رکود

رکود شدید مسکن در آذرماه نیز تداوم یافت و قیمت آن در شهر تهران تحت تاثیر نبود قدرت خرید خانوار، با کاهش 2.2 درصدی مواجه شد. قیمت مسکن از نیمه‌ی دوم سال گذشته با جهش قابل‌توجهی مواجه شد؛ به نحوی که بر اساس آمار بانک مرکزی از مهرماه 1401 تا حال حاضر(پایان آذر 1402) قیمت مسکن در تهران به طور متوسط حدودا 70 درصد افزایش یافته است. بنابراین خانوارها توان خرید واحد مسکونی را ندارند و در نبود تقاضا، در ماه‌های اخیر تعداد معاملات به شدت کاهش یافت.

مسکن تهران

مطابق نمودار فوق، میانگین متحرک تعداد معاملات مسکن در شهر تهران از حدود 10 هزار فقره در پایان سال گذشته، به حدود سه هزار واحد در حال حاضر رسیده است. رکود معاملات و کاهش انتظارات تورمی، قیمت مسکن را نیز با کاهش-هرچند اندک-مواجه کرد.
در آذرماه روند قیمت مناطق مختلف، متفاوت بوده و برخی روند افزایشی را تجربه کرده‌اند. همانطور که در نمودار پایین نیز مشخص است، منطقه 12 بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده است و قیمت‌ها در منطقه 22 به طور متوسط با کاهش بیش از 12 درصد مواجه شده است.

مناطق تهران

در حال حاضر میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران به حدود 74 میلیون تومان رسیده، این رقم برای چهار منطقه از شهر، بالاتر از 100 میلیون تومان است.

قیمت مسکن تهران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران