تحلیل مجامع هفته جاری

تحلیل مجامع هفته جاری

در هفته‌ی جاری(به ویژه دو روز پایانی) تعداد زیادی از شرکت‌ها راهی مجمع عمومی عادی سالیانه می‌شوند. در گزارش پیشِ رو شرکت‌های مورد بررسی بر اساس برخی از معیارهای بنیادی تجزیه و تحلیل خواهد شد.

معیارهای مهم تحلیل مجامع

در جداول پیشِ رو، نسبت D/P(سود تقسیمی به قیمت) بر اساس «تقسیم سود احتمالی» و با استفاده از صورت‌های مالی دو سال اخیر محاسبه شده است.

طبیعتا شرکت‌های با D/P بالاتر، گزینه‌های بهتری برای حضور در مجمع هستند(بالاتر بودن این نسبت، لزوما به معنی افزایش قیمت سهام شرکت در روزهای آتی نیست)

بدین ترتیب، مجامع روز دوشنبه به شرح ذیل است:

با توجه به جدول فوق، شفن بالاترین نسبت D/P را در میان شرکت‌هایی که فردا دوشنبه راهی مجمع می‌شوند، دارا است، اما نکته حائز اهمیت در خصوص این شرکت، نامه اخیر دولت در رابطه با افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها است که طبیعتا در صورت اعمال، شفن نیز به نحو منفی متاثر خواهد شد.

ترافیک مجامع در چهارشنبه

با توجه به جدول فوق، روز سه شنبه شرکت هایی از گروه های مختلف راهی مجمع می شوند و نسبت D/P متوسط دارند.

چهارشنبه هفته جاری یکی از شلوغ‌ترین روزهای برگزاری مجامع است و شرکت‌ها زیادی از گروه‌های مختلف مجمع عمومی سالیانه برگزار خواهند کرد. در جدول فوق، نیز این موضوع مشهود است.(در جدول فوق دلیل بالاتر بودن نسبت D/P نماد دپارس، تقسیم سود بالای آن در سال گذشته بوده است، بنابراین تغییر سیاست شرکت در خصوص میزان تقسیم سود، این نسبت را نیز تغییر خواهد داد. اما به طور کلی میزان سودسازی این شرکت در سال 1401 نیز بالا بوده است)

جدول فوق نیز شرکت هایی را نشان می دهد که چهارشنبه راهی مجمع می‌شوند. از اعداد فوق نیز کاملا مشهود است که فروژ و کرماشا بالاترین نسبت D/P را دارند(دقت کنید سیاست اخیر دولت در خصوص تعیین نرخ خوراک، نماد کرماشا را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد)

همانطور که در جدول فوق نیز نمایان است شرکت هایی که روز پنج‌شنبه مجمع عمومی سالیانه برگزار می‌کنند، نسبت D/P بالایی ندارند؛ مگر اینکه از سود انباشته(در صورت وجود) نیز توزیع کنند.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *