باخت پوند به دلار | اقتصاد بریتانیا دیگر امن نیست

باخت پوند به دلار | اقتصاد بریتانیا دیگر امن نیست

در حالی که برنامه‌های مالیاتی بریتانیا محرک اولیه سقوط آزاد پوند بود اقتصاددانان می‌گویند که اعتماد سرمایه گذاران به اقتصاد بریتانیا برای مدتی به دلیل تحولات دیگری مانند برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) کاهش یافته است..

بریتانیا از برگزیت متحمل آسیب شده است و هم‌چنین با چشم‌انداز دومین همه پرسی استقلال اسکاتلند و جنگ تجاری احتمالی با اتحادیه اروپا بر سر پروتکل ایرلند شمالی روبرو است؛ به تمام اینها بحران انرژی و مواد غذایی، جنگ روسیه با اوکراین را هم اگر اضافه کنیم وضعیت برای روباه پیر بدتر می‌شود.

تحلیل ذیل ابعاد وسیع‌تری از بحران را نشان می‌دهد، طبق پیش‌بینی‌ها بحران و رکود برای سال‌های آینده هم‌چنان ادامه خواهد داشت.

تحلیل تکنیکال GBP/USD ماهانه | 25 آبان 1401

جهت مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا را کلیک کنید

انتظار می‌رود طبق سناریو مشخص شده نرخ پوند به دلار تا اواخر 2027، به نسبت 0.8 دلار در هر پوند بریتانیا برسد. یکی از دلایل این اتفاق، افزایش نرخ بهره در ایالات متحده و استحکام جاذبه دلار در نتیجه آن است.

زمانی که تقاضا برای یک ارز خاص بالا باشد قیمت آن افزایش می‌یابد و بالعکس. کاهش شدید ارزش پوند نشان می‌دهد که سرمایه گذاران نگران توانایی بریتانیا برای مدیریت بدهی‌های اضافی هستند به خصوص که افزایش نرخ‌های بهره وام گرفتن را بسیار پرهزینه‌تر می‌سازد.

چرا دلار آمریکا تا این اندازه قوی است؟

قدرت دلار آمریکا که از اواسط سال ۲۰۲۱ میلادی در مسیری صعودی قرار داشت و ماه گذشته در برابر شش ارز اصلی به بالاترین حد خود در ۲۰ سال اخیر رسید دو دلیل اصلی دارد. اولین دلیل اعتماد به اقتصاد ایالات متحده نسبت به همتایان خود است.

تقریبا به همان روشی که تضعیف ارز بازتاب دهنده کاهش اعتماد سرمایه گذاران به اقتصاد یک کشور است یک ارز تقویت شده نشانه‌ای از اعتماد به اصول یک اقتصاد است. علیرغم آن که اقتصاد ایالات متحده با تورم بالا و رشد چشمگیر مبارزه می‌کند به نظر می‌رسد که در مقایسه با اقتصاد‌هایی مانند بریتانیا و منطقه یورو که هر دو در رکود هستند جایگاه قوی‌تری دارد.

بنابراین، با توجه به جنگ در اوکراین مشکلات اقتصادی و سیاسی در اروپا و تورم بالا جای تعجب نیست که سرمایه گذاران به دلار آمریکا روی می‌آورند.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *