تحلیل بنیادی کپارس (آپدیت) | مرداد1400

تحلیل بنیادی کپارس (آپدیت) | مرداد1400

شرکت کاشی پارس ( کپارس) در تیر ماه 1352 به صورت شرکت سهامی عام تاسیس گردید. دفتر مرکزی شرکت در خیابان شریعتی تهران و کارخانه در شهر صنعتی البرز واقع است.

این شرکت موفق شد در اسفند ماه سال 1373 شرایط لازم برای ورود به بازار بورس را کسب نماید و با نماد کپارس در این بازار ثبت گردد. سهام این شرکت برای اولین بار در دی ماه سال 1375 مورد معامله قرار گرفت.

در حال حاضر شرکت کاشی پارس جز واحدهای فرعی شرکت کاشی و سرامیک سینا به حساب می آید.

شرکت در زمینه های مختلفی از جمله تولید انواع کاشی دیوار،کف، گرانیتی، سرامیک، وسایل بهداشتی،چینی، انواع لعاب های کاشی، کاست نسوز و ظروف سرامیکی فعالیت می نماید.

با توجه به آخرین اطلاعات منتشر شده در سال 1398 ظرفیت تولید واقعی شرکت 5.1 میلیون متر مربع که حدودا نیمی از آن صادر و نیمی در داخل کشور به فروش می رسد.

گزارش بازار سهام و آپدیت تحلیل‌ها هر روز در کانال تلگرام تحلیل با سیگنال

روند سودآوری شرکت کاشی پارس

با توجه به داده های فوق به این شرکت از ابتدای سال 99 روند رو به رشدی در سود سازی داشته و هر دوره موفق به ثبت رکوردی بالاتر از دوره قبل گردید است .

بررسی  روند سود آوری نشان می دهد کپارس در سه ماه اول سال 1400 معادل 1178124 میلیارد ریال سود را محقق نموده

مقایسه سود سه ماه اول سال 1400 و سه ماه پایانی سال 1399 نشان دهنده این است که شرکت از نظر سودآوری 14% رشد داشته.

مقایسه سه ماه اول سال 1400 و سه ماه اول سال 1399 نشان می دهد شرکت توانسته 468% سودآوری خود را افزایش دهد که عدد قابل توجهی است.

از دو مقایسه بالا می توان به این نتیجه رسید که شرکت در حال حاضر روند رو به رشد سریعی را در پیش گرفته و وضعیت بسیاری مناسبی از لحاظ سود سازی دارا می باشد.

مقایسه نرخ رشد

مقایسه نرخ رشد در تحلیل بنیادی سهام یکی از مباحث مهم و کاربردی می باشد.خصوصا در بازار تورمی ایران، این مقایسه می تواند شرکتهایی که رشد بیشتری از تورم سالیانه کشور دارند را مشخص کند.بر این مبنا شرکت ها باید بتوانند در گزارش آخر خود درصد سود بیشتری نسبت به سال گذشته ساخته باشند.این عدد متغیر است ولی با توجه به تورم موجود فعلی این عدد را 48 درصد در نظر گرفته ایم.

همچنین شرکتی در این مقایسه جایگاه بهتری را به دست می آورد که سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر باشد.

مقایسه سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده از سوی شرکت رشد 288% را نسبت به مدت مشابه سال قبل ساخته است که این بیش از 5 برابر رشد تورم است پس می توان گفت شرکت در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد.

همچنین بررسی سود ساخته شده آخرین گزارش نشان می دهد که این دوره در یک سال گذشته از لحاظ رتبه در جایگاه دوم قرار می گیرد.

با توجه به مطالب گفته شده کپارس تمام شرایط مطلوب را دارا می باشد و می تواند گزینه مناسبی

روند فروش شرکت

در این بخش به بررسی میزان فروش ماهیانه شرکت خواهیم پرداخت. در واقع به کمک این روش می توان پیش بینی کرد که گزارش فصل بعد شرکت چگونه خواهد بود.

همان طور که در نمودار بالا مشاهده می کنید روند فروش محصولات شرکت در سه سال گذشته  همواره صعودی بوده.

شرکت کپارس در بهار 1400 موفق به ثبت فروش 762210 میلیارد ریالی گردید.

 این میزان نشان دهنده رشد 130% فروش شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

محصول استراتژیک در تحلیل بنیادی

شرکت کاشی پارس  دو محصول به بازار عرضه می نماید که در حال حاضر میزان فروش کاشی دیوار این شرکت از سایر محصولات بیشتر است.

در نتیجه این محصول کارخانه به عنوان محصول استراتژیک برای آن به حساب می آید.

نرخ فروش محصول استراتژیک

از آنجایی که محصول استراتژیک بیشترین میزان فروش و سود آوری را برای شرکت به ارمغان می آورد رشد آن نسبت به دوره قبلی یک نکته مثبت به حساب آمده و می تواند میزان سود سازی شرکت را افزایش دهد.

بررسی نمودار نشان می دهد که میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در آخرین دوره نسبت به دوره ماقبل آخر رشد 10% داشته است.

میزان فروش محصول استراتژیک

در این بخش به بررسی میانگین میزان فروش شرکت در طی فواصل زمانی مختلف می پردازیم اگر میانگین میزان فروش افزایش یافته باشد یعنی شرکت در دوره رونق قرار دارد اما اگر این میانگین در حال کاهش باشد یعنی شرکت وارد دوره رکود گشته است.

بررسی ها نشان می دهد میانگین فروش محصول استراتژیک شرکت نسبت به دوره قبل 28% کاهش را ثبت کرده است اما این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل  26% رشد را ثبت کرده است.

بررسی سال های گذشته این سهم نشان می دهد معمولا میزان فروش محصولات در سه ماه اول سال نسبت به سه ماه پایانی سال کمتر است در نتیجه برای بررسی رونق و رکود در این سهم ملاک را دوره مشابه در سال 1399 قرار می دهیم.

از آنجایی که میانگین فروش شرکت افزایش 26% را ثبت کرده می توان گفت در حال حاضر شرکت در دوره رونق بهتر از سال گذشته قرار دارد.

عملکرد حقیقی و حقوقی

بررسی روند معاملات کپارس نشان می دهد که قیمت سهام این شرکت همبستگی متوسطی با رفتار سهامدار آن دارد و بنظر می رسد قیمت سهام نسبت به رفتار حقیقی ها بیشتر از حقوقی ها واکنش نشان می دهد.

تطبیق قیمت و روند سودآوری

در تصویر بالا مقایسه نمودار قیمت کپارس با شاخص کل را مشاهده می نمایید.

بررسی نمودار نشان می دهد سهام کپارس از ابتدای سال فرودین ماه سال 99 تا اوایل مهر ماه سال 99 رفتاری مشابه با شاخص کل داشته است. اما در یک مقطع تقریبا سه ماه ( اوایل مهر تا اواخر دی) این سهم روندی مخالف با شاخص کل را در پیش گرفته و رشدی در حدود 200% را تجربه کرده.

از بررسی بالا می توان به این نتیجه رسید سهم بعد از تخیله شدن هیجان اولیه سهامداران در ابتدای ریزش کلی بازار برگشتی قوی را تجربه کرده است.و می توان به این نتیجه رسید که همبستگی بین سهام کپارس و شاخص کل بسیار اندک است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *