تحلیل بنیادی مارکت | 14 دسامبر 2020

تحلیل بنیادی مارکت | 14 دسامبر 2020

در اولین روز کاری هفته تمامی ارز های اصلی در برابر دلار آمریکا تقویت شده اند.

شاخص‌های آتی سهام آمریکا به همراه شاخص‌های سهام آسیا رشد کرده‌اند و دلار در بازار جهانی تضعیف شده است. سرمایه‌گذاران دوباره به مذاکرات بسته مالی و شروع واکسیناسیون گسترده در آمریکا واکنش مثبت نشان داده‌اند.

نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا تغییر قابل توجهی نداشته، اما شاخص آتی S&P ۵۰۰ تقریباً ۰٫۵ درصد رشد کرده است. از امروز واکسیناسیون گسترده در آمریکا شروع می‌شود. همچنین گفته می‌شود که سیاست‌گذاران آمریکایی امروز بسته مالی ۹۰۸ میلیارد دلاری را معرفی خواهند کرد. هر چند که هیچ ضمانتی برای تصویب بسته مالی پیشنهادی در کنگره وجود ندارد، اما بازار به مذاکرات واکنش مثبتی نشان داده است.

در آسیا شاخص اطمینان کسب‌وکار ژاپن بهبود یافته و به رالی صعودی بازار سهام این کشور کمک کرده است. شاخص سهام ژاپن به بالاترین سطح در بیش از دو سال گذشته رسیده است.

جریانات ریسک‌پذیری از دارایی‌های پر بازده و ریسکی حمایت کرده و به نظر می‌رسد که شاخص‌های سهام جهانی به دنبال به راه انداختن حرکت صعودی جدیدی هستند. محرک اصلی بازار اخبار مربوط به بسته مالی آمریکا و BREXIT است. همچنین گفته می‌شود که تا تابستان آینده تا ۸۰ درصد مردم آمریکا را می‌توان واکسینه کرد و ایمنی گله‌ای ایجاد کرد. با این حال در آلمان محدودیت‌های سفت و سختی از روز چهارشنبه اعمال خواهد شد.

در انگلستان کاملاً مشخص است که هر دو طرف تحت فشار قرار گرفته‌اند تا هر چه سریع‌تر به توافقی دست یابند. در انگلستان تنها ۳۰ درصد رأی‌دهندگان با خروج بدون توافق انگلستان از اتحادیه اروپا موافق هستند. در حالی که در اتحادیه اروپا همه نگران‌اند که با وضع قوانین مختلف، کسب‌وکارها اقدام به آربیتراژ از فرصت‌های موجود کنند و ثبات اقتصادی منطقه به هم بخورد. در حال حاضر هر دو طرف بر سر مسئله ماهیگیری در آب‌های انگلستان به اختلاف‌نظر جدی برخورده‌اند.

از دید تحلیل فاندامنتال بازار هنوز هم انتظار دارد که طرفین به توافقی خواهند رسید. به همین دلیل است که پوند به بالای ۱٫۳۴ دلار بازگشته است. با این وجود بسیاری از تحلیلگران هشدار داده‌اند که اخبار خوب BREXIT مدت‌هاست که در قیمت‌های پوند پیش‌خور شده‌اند. این یعنی اگر توافقی در کار نباشد، پوند می‌تواند سقوط شدیدی به اندازه هزار پیپ را تجربه کند. اما اگر انگلستان همراه با توافق تجاری از اتحادیه اروپا خارج شود، حرکات صعودی پوند به دلیل پیش‌خور شدن اخبار مثبت محدود خواهند بود.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *