تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی)

تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی)

معرفی شرکت و صنعت

شرکت سهامی معادن مس سرچشمه کرمان در سال 1351 تاسیس شد و در سال 1355 به شرکت ملی صنایع مس ایران تغییر نام داد. در واقع این شرکت در برگیرنده کلیه فعالیت‌های معادن مس کشور می‌باشد. شرکت ملی صنایع مس ایران دارای معادن متعدد مس در کشور و سه معدن فعال به نام های مس سرچشمه، معدن مس میدوک در کرمان و معدن مس سونگون در آذربایجان شرقی است، که از مهمترین معادن مس جهان به شمار می‌رود.

در سال 2019 ایران با تولید 267 هزارتن مس پالایش شده به رتبه نوزدهم در دنیا خواهد رسید. همچین در منطقه آسیا طی سال 2019، ایران رتبه ششم تولید مس پالایش شده را دارا بوده بطوریکه سهم تولید مس ایران از این منطقه در این سال 1.9 درصد خواهد شد.

در حال حاضر فعالیت اصلی شرکت، شامل موارد زیر است:

  • اکتشاف مواد معدنی و استخراج سنگ سولفوری و اکسیدی مس
  • تولید کنسانتره مس و کنسانتره مولیبدن
  • تولید آند مسی و کاتد مسی، بیلت، اسلب و اکسید مولیبدن
  • پروژه های توسعه زیربنایی شرکت شامل توسعه معادن، اصلاح کارخانجات تغلیظ، طرح جامع آب، طرح جامع برق، احداث نیروگاه 500 مگاواتی برق سمنگان در کرمان و انجام کارهای زیربنایی در منطقه شامل احداث جاده و تعویض جاده های ارتباطی در کرمان و آذربایجان

فرآیند تولید مس

تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی)

مفروضات تحلیل

  •  مقدار فروش براساس 5 ماهه ابتدای سال برآورد گردیده است.
  • نرخ دلار تا پایان سال 1398، معادل 110,000 ریال فرض شده است.
  • نرخ تورم تا پایان سال 98، معادل 45 درصد در نظر گرفته شده است.
  • نرخ رشد دستمزد 35 درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است.
  • میانگین بهای مس LME در محاسبه سود هرسهم سال 1398، معادل 6,000 دلار به ازای هرتن در نظر گرفته شده است. در چارت زیر نمودار قیمتی بهای مس LME را از ابتدای سال 2018 مشاهده می شود.
تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی)
تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی)

با در نظر گرفتن مفروضات فوق برای سال 98، سودی معادل 1,822 ریال بابت هرسهم شرکت ملی صنایع مس ایران برآورد می‌گردد. با توجه به گزارش سه ماهه بهار 98 این شرکت و در صورت تداوم این روند و حفظ شرایط موجود، بنظر می‌رسد محقق ساختن سود برآورد شده، امری دور از دسترس نباشد.

لازم به ذکر است که در سال 96 تغییر تکنولوژی تولید از روش ریورب به فلش منجر به کاهش بهای تمام شده محصول و همچنین کاهش آلاینده های زیست محیطی گردید که خود اثر مثبتی برای شرکت داشته است.

تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی)

جمع بندی

شرکت ملی صنایع مس ایران با داشتن طرح های توسعه و افزایش ظرفیت های ناشی از اتمام پروژه ها دارای پتانسیل رشد است. از طرف دیگر اصلی ترین ریسک شرکت کاهش توانایی فروش محصولات و همچنین کاهش قیمت جهانی مس است. در سال 97، شاهد آغاز مجدد برخی تحریم ها بوده ایم، که منجر به ایجاد موجودی انبار شده است. بنظر می‌رسد شرکت برای ادامه روند فعالیتش با توجه به فروش فصل بهار برنامه هایی را در پیش گرفته است که اختلال در فروش ناشی از تحریم ها را به حداقل می‌رساند.

پیش بینی فوق براساس اطلاعات در دسترس تحلیل‌گر و برآورد تخصصی او از شرایط آتی شرکت صورت گرفته است . بدیهی است نتایج واقعی عیناً مطابق با برآوردها نخواهد بود و پیش بینی انجام شده با انتشار اطلاعات جدید‌‌تر از سوی شرکت، نیازمند اصلاح خواهد بود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران