تحلیل بنیادی سکرد | مرداد 1400

تحلیل بنیادی سکرد | مرداد 1400

درباره شرکت سیمان کردستان

این شرکت بنا به پیشنهاد وزارت صنایع در سال 1365 به صورت سهامی عام با مشارکت سه شرکت سیمان سپاهان، صوفیان و شمال تاسیس گردید.

یکسال بعد 70% سهام این شرکت به شرکت احداث صنعت منتقل گردید.سال 1368 با تصمیم هیئت مدیره نام شرکت به سیمان کردستان تغییر یافت.

پس از کش و قوس های فراوان محل اجرای پروژه(شهرستان بیجار) تعیین و عملیات اجرایی آن آغاز و در سال 1375 به بهره برداری رسید.

سال 1378 اساس نامه شرکت تغییر و از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید.

سال 1382 بخشی از سهام شرکت احداث صنعت(13/58) به سرمایه گذاری غدیر واگذار شد.

یکی از مهمترین مزیت های شرکت اجرا و بهره برداری از سیلوی مولتی چمبر و آسیاب غلطکی است که به شرکت اجازه می دهد سیمان سفارشی تولید نماید.

روند روزانه و رصد لحظه‌ای انواع بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال

روند سودآوری سکرد

تحلیل بنیادی سکرد | مرداد 1400

طبق نمودار بالا شرکت تا قبل از سه ماه پایانی سال 1398 در اکثر مواقع زیان ده بوده است اما با تغییر رویکرد و برنامه ریزی های انجام شده از انتهای سال 1398 موفق شروع به سودسازی نموده و این روند تا به امروز ادامه داشته است.

شرکت سیمان کردستان در سه ماه ابتدایی سال 1400 موفق به ثبت رکورد 494674 میلیون ریالی گردیده. این در حالی است که این عدد برای مدت مشابه سال قبل 309284 میلیون ریال بوده است که نشان می دهد شرکت رشدی 60% نسبت به مدت مشابه سال قبل را تجربه کرده است.

اگر عدد به دست آمده در سه ماه اول1400  را با سه ماه پایانی سال 1399 مقایسه کنیم متوجه می شویم که میزان سودآوری در دوره آخر 8% رشد داشته است.

مقایسه نرخ رشد سه ماهه اول در سالهای گذشته

تحلیل بنیادی سکرد | مرداد 1400

مقایسه نرخ رشد در تحلیل بنیادی سهام یکی از مباحث مهم و کاربردی می‌باشد. خصوصاً در بازار تورمی ایران، این مقایسه می‌تواند شرکت‌هایی که رشد بیشتری از تورم سالیانه کشور دارند را مشخص کند. بر این مبنا شرکت‌ها باید بتوانند در گزارش آخر خود درصد سود بیشتری نسبت به سال گذشته ساخته باشند. این عدد متغیر است ولی باتوجه‌به شرایط فعلی  تورم را 46 درصد در نظر گرفته‌ایم.

همچنین شرکتی زمانی در این مقایسه جایگاه بهتری را به دست می‌آورد که سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر باشد.

مقایسه سود آخرین دوره سال 1400 با مدت مشابه سال قبل نشان می دهد شرکت رشد 35% را تجربه کرد است که این میزان از نرخ تورم گفته شده کمتر است.

اما رتبه سه ماه اول سال 1400 در بین دوره های یک سال گذشته در جایگاه دوم است و شرکت از این نظر وضعیت امیدبخشی دارد.

روند فروش شرکت سکرد

تحلیل بنیادی سکرد | مرداد 1400

از بررسی نمودار بالا و مقایسه ماه های مشابه در سال ها متفاوت می توان به این نتیجه رسید که شرکت در سال های گذشته همواره موفق به افزایش میزان فروش خود گردیده است هر چند این افزایش نرخ آهنگ کندی دارد و ممکن است منطبق با وضعیت تورم نباشد.

این شرکت موفق در سه ماه ابتدای سال به ثبت فروش 492342 میلیون ریالی گردیده است. این میزان رشد 4% نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد.

محصول استراتژیک سکرد

تحلیل بنیادی سکرد | مرداد 1400

شرکت در حال حاضر مشغول به تولید سه محصول کلینکر، آهک و سیمان می باشد که بیشترین میزان تولید مربوط به سیمان است.

  • در نظر داشته باشید که شرکت در یک سال گذشته تصمیم به تولید محصول سیمان گرفته است و در حال حاضر بیشترین میزان فروش مربوط به این محصول است. به همین دلیل می توان به این نتیجه رسید که شرکت تغییر استراتژی داده است.
  • با توجه به کم بودن اطلاعات نمی توان نرخ فروش و میزان فروش این محصول را به درستی بررسی و مقایسه کرد.

عملکرد حقیقی و حقوقی

تحلیل بنیادی سکرد | مرداد 1400

با توجه به داده های موجود بررسی روند تغییرات قیمت و مقایسه آن با رفتار سهامداران نشان می دهد که در ریزش سال گذشته بورس رفتار قیمتی سهم و رفتار سهامداران حقیقی بسیار شبیه بوده اما از دی و بهمن رشد قیمت سهم بیشتر متاثر از رفتار حقوقی ها بوده است.

تطبیق قیمت و شاخص کل سکرد

تحلیل بنیادی سکرد | مرداد 1400

بررسی نمودار قیمت و مقایسه آن با شاخص کل نشان دهنده رفتار مشابه بین شاخص کل و قیمت سکرد است.

پس می توان نتیجه گرفت برای نگهداری این سهام باید بطور ویژه شاخص کل بورس را نیز بررسی نمود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *