تحلیل بنیادین شرکت پتروشیمی زاگرس

تحلیل بنیادین شرکت پتروشیمی زاگرس

شرکت پتروشیمی زاگرس در سال 1377 با نام شرکت کالا آوران پتروشیمی تاسیس و به ثبت رسیده و در سال 1379 به شرکت پتروشیمی زاگرس تغییر نام داده است. در اواخر سال 1385 واحد اول تولید متانول و در سال 1388 واحد دوم آن به بهره برداری رسید. این شرکت با ظرفیت تولید 3.300.000 تن متانول و  7.365.600 تن بخار در بین شرکتهای فعال در این صنعت در کشور رتبه اول را در اختیار دارد که این میزان برابر با تولید حدود 66% ظرفیت تولیدی متانول ایران را تشکیل می‌دهد و در حدود 3 درصد تولید جهانی را شامل می شود. عمده متانول تولیدی زاگرس صادر می شود که مقصد اصلی آن کشور چین است.

تحلیل بنیادین شرکت پتروشیمی زاگرس

مفروضات تحلیل بنیادین شرکت پتروشیمی زاگرس

با توجه به تلاطم اخیر قیمتهای جهانی کالا لازم است که در برآورد سود شرکتهای پتروشیمی مفروضات محافظه کارانه لحاظ شوند. همچنین تحریمهای ظالمانه اعمال شده از سوی ایالات متحده علیه کشور عزیزمان، باعث شده ا ند که زاگرس ناچار شود محموله های صادراتی را با اعمال تخفیف به فروش رساند. همچنین محدودیتهای نقل و انتقال باعث شده اند که هزینه های حمل متانول برای زاگرس افزایش یابند.

نرخ دلار (تومان) 11,000
نرخ متانول (دلار) 250
هزینه حمل (دلار) 40
نرخ تورم 30 درصد
درصد فروش بخار از کل بخار تولیدی 20 درصد
نرخ گاز خوراک 9 سنت
نرخ اکسیژن 5,500 ريال

قیمت متانول از ابتدای سال 98 تاکنون نوسانات زیادی داشت در فروردین ماه قیمت های بالای 300 را نیز به ثبت رساند که در ادامه سال و در پی جنگ تجاری و تنش های سیاسی به زیر 220 دلار و حتی 216 دلار هم رسید. می توان گفت کف های قیمتی را تجربه کرده است، در حال حاضر نیز بر روی قیمت های 230 تا 235 دلار به ازای هر تن نوسان می‌کند از آنجایی که پیش بینی افزایش قیمت نفت توسط اقتصادانان می‌رود. انتظار داریم تا قیمت متانول در پایان سال مالی از این میزان بالاتر برود به همین دلیل قیمت میانگین 250 دلار برای متانول در نظر گرفته شد.

پیش بینی مقدار فروش شرکت پتروشیمی زاگرس
پیش بینی مقدار فروش شرکت پتروشیمی زاگرس
پیش بینی نرخ فروش شرکت پتروشیمی زاگرس
پیش بینی نرخ فروش شرکت پتروشیمی زاگرس
تحلیل بنیادین شرکت پتروشیمی زاگرس
تحلیل بنیادین شرکت پتروشیمی زاگرس

ذکر این نکته لازم است که برای پیش بینی سایر درآمدها و هزینه های عملیاتی به صورت های سه ماهه رجوع کرده و از آنجایی که بخش زیادی از آن مربوط به درآمد ناشی از تسعیر ارز بود، که به دلیل پیش بینی ثبات نرخ ارز در ماه های باقیمانده از سال 98، پیش بینی شد این آیتم در پایان سال با مبلغ گزارش شده در صورت مالی  سه ماهه برابر باشد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *