مسکن، رشد قیمتی توأم با رکود معاملات | 17 مرداد

مسکن، رشد قیمتی توأم با رکود معاملات | 17 مرداد

گزارش بانک مرکزی در خصوص مسکن تهران نشان از این دارد که بازار مذکور همچون سایر بازارها سیگنال لازم را از افزایش انتظارات تورمی دریافت کرده است. مطابق آمار رسمی، درحالیکه قیمت مسکن طی دو ماه ابتدایی سال جاری روند کاهشی را در پیش گرفته بود، با تشدید انتظارات در خردادماه و تیرماه، روند مذکور معکوس گردیده است. بر این اساس، قیمت مسکن در خردادماه معادل 3.5 و در تیرماه معادل 1.3 درصد رشد را تجربه کرده است.

اطلاع از آخرین اخبار و تحولات انواع بازارهای مالی از طریق کانال تلگرام تحلیل با سیگنال

مسکن عقب‌تر از تورم عمومی

اگرچه طی دوماه اخیر مسکن با رشد قیمتی مواجه گردیده، اما به طور متوسط در چهارماه ابتدایی سال جاری، نه تنها همچنان رشد قیمت مسکن از تورم عمومی عقب‌تر مانده بلکه به طور متوسط رشد مثبتی را نیز ثبت نکرده است. نمودار1 این مهم را به تصویر می‌کشد.

با وجود عقب افتادن رشد قیمت مسکن از تورم عمومی، اما این سوال همچنان باقی است که آیا روند افزایش قیمت مسکن با سرعت بیشتری تداوم نمی‌یابد؟ در صورتیکه انتظارات تورمی و رشد نقدینگی با قدرت تمام در مسیر صعودی گام بردارند، جهش‌های ناگهانی قیمت مسکن دور از انتظار نیست.

در بازار مسکن به واسطه رشدهای قیمتی که طی سال‌های اخیر تجربه کرده است، عملا خانوارها توانایی خرید آن را ندارند و درنتیجه با کاهش تقاضای مصرفی، رشد معاملات نیز به شدت کاهش یافته و همین امر تا حدودی مانع رشدهای بالای قیمتی مسکن طی ماه‌های اخیر شده است. نمودار2 نیز مؤید همین امر است.

مقایسه نمودار فوق، نشان از کاهش شدید تقاضای مصرفی در بازار مسکن دارد؛ چراکه طی سه سال اخیر اقتصاد ایران با تورم و رکود هم‌زمان همراه شده و نتیجه‌ی آن کاهش شدید قدرت خرید خانوارها بوده است. در این‌بین، بسیاری از بازارهای دارایی(اعم از مسکن، بورس و طلا) با اضافه جهش‌های بالا مواجه گردیده‌اند.

در بازار مسکن نیز تقاضای سرمایه‌ای(تقاضای سفته‌بازانه) طی سه سال اخیر، افزایش‌های بسیار زیاد برای قیمت مسکن را به همراه داشته است. به گونه‌ای که قیمت مسکن طی بازه‌ی زمانی تیرماه 1396 الی تیرماه 1400 بیش از شش برابر شده است، درحالیکه شاخص قیمت کالاها و خدمات بیش از سه برابر افزایش یافته است. بنابراین مسکن رشد قیمت بسیار بالاتری را به نسبت کالاها و خدمات تجربه کرده است. همین امر دست خانوارهای نیازمند را از خرید مصرفی مسکن کوتاه کرده است.

اما نشانه‌های رکود مسکن از ابتدای سال جاری نمایان گردید و آمارها نیز مؤید این امر است. رکود بازار مذکور در دو متغیر کاهش شدید معاملات و سرازیر شدن تورم نقطه‌ای آن به طرز محسوسی بازتاب یافته است(تورم نقطه‌ای هرماه به معنی افزایش قیمت‌ها در همان ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته است). نمودار3 این مهم را نشان می‌دهد.

مطابق نمودار فوق، تورم نقطه‌ای مسکن به شکل محسوسی نزولی شده است(پُر واضح است که این امر، نه به معنی کاهش قیمت مسکن، بلکه به معنی کاهش سرعت رشد قیمت مسکن است) به گونه‌ای که بعد از حدودا چهار سال سری‌زمانی این دو مجددا در یک نقطه یکدیگر را قطع نموده‌اند.

برای مشاهده روزانه تحلیل و بررسی بازار مسکن به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *