تاخت و تاز بازارهای مالی بعد از انتشار داده‌های اقتصادی

تاخت و تاز بازارهای مالی بعد از انتشار داده‌های اقتصادی

طی روزهای اخیر ریسک‌پذیری بازارهای مالی در سطح جهانی افزایش یافت، همه‌ی بازارها اعداد پائینی را برای تورم آمریکا پیش‌بینی می‌کردند و این موضوع از افزایش تقاضا برای دارایی‌های مالی نیز مشهود بود؛ بعد از انتشار داده‌های تورمی آمریکا مشخص شد پیش‌بینی بازارها بی‌راه نبوده.

همه‌ی ارقام داده‌های تورمی آمریکا(بجز تورم ماهانه) مطابق انتظارات بود.

تورم آمریکا در بُعد ماهانه در سال 2022 تا اعداد 1.3 درصد نیز پیش رفت، اما در آخرین ماهِ سال نه‌تنها این اعداد را به خود ندید؛ بلکه شاهد تورم منفی بودیم و سطح عمومی قیمت‌ها در دسامبر با کاهش 0.1 درصدی مواجه شد.

با کاهش تورم، بازار تا حد زیادی از کاهش شدت سیاست انقباضی فدرال رزرو مطمئن شد و همین موضوع باعث ایجاد ریسک‌پذیری و درنتیجه تقویت طرف تقاضا در بازارها گردید.

بعد از انتشار آمار اقتصادی آمریکا، انس جهانی طلا به مسیر صعودی خود ادامه داد و وارد کانال 1900 دلار شد، همچنین بیت‌کوین نیز تا کانال 21 هزار دلار پیش رفت. در نقطه‌ی مقابل، شاخص دلار روند نزولی را در پیش گرفت و تا کانال 101 واحد نیز کاهش یافت.

همچنین در کنار بازارهای مالی، قیمت کامودیتی‌ها نیز به‌نحو مثبتی از کاهش تورم آمریکا تاثیر پذیرفت. بازار کامودیتی بخشی از رشد خود را مدیون کاهش تورم آمریکا و بخشی را مدیون بازگشایی مرزهای چین و ایجاد تقاضای جهانی است.

آمارهای مهم امروز و روزهای آتی

شاید بتوان گفت مهم‌ترین جلسه‌ی هفته‌ی جاری، جلسه بانک مرکزی ژاپن بود که امروز صبح برگزار گردید. بانک مرکزی ژاپن تصمیمی برای تغییر سیاست پولی خود ندارد، بنابراین خرید اوراق قرضه نیز تداوم خواهد داشت، همین خبر باعث تضعیف ین در مقابل دلار شد.

اما در آمریکا در چند روز پیش‌رو، سخنرانی هارکر، لوگان، والر و برینارد در پیش است، لحن این افراد در خصوص سیاست پولی، می‌تواند انتظار بازار از تصمیم آتی فدرال رزرو را تحت تاثیر قرار دهد. تا به اینجای کار، بازار با اختلاف زیاد افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره فدرال رزرو را پیش‌خور کرده و وزن کمتری به افزایش 0.5 درصدی داده است.

امروز نیز شاخص PPI آمریکا(شاخص قیمت تولیدکننده) منتشر خواهد شد و پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که عدد مربوطه 0.1- درصد باشد.

منفی بودن شاخص PPI به معنی تورم منفی برای بخش تولیدکننده است، همین کاهش قیمت در ادامه می‌تواند به بخش مصرف‌کننده نیز سرایت نماید و به طور «غیر مستقیم» تصمیم آتی فدرال رزرو در خصوص سیاست پولی و تعیین نرخ بهره را هر چند اندکی تحت تاثیر قرار دهد.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام من تا حالا سود سهام عدالت دریافت کردم اما این سری آخر با وجودی هیچ تغییری در اطلاعات داده شده وجود نداشته برام سودی واریز نشده.

    • سلام در خصوص اینگونه مشکلات میتونید به نزدیک ترین دفتر مدیریت سهام عدالت یا پست بانک مراجعه کنید.

  • سلام خسته نباشید
    من مبتدی هستم میخام یه خرید بزنم برای بلند مدت میشه کمک کنین کدوم ارزی بخرم ک در آینده سود خوبی بهم بده با تشکر….

  • سلام ممنون از برنامه خوب شما
    میشه تحلیلی از ارز فالا نتورک (PHA) بزارین ممنون