بورس در تعقیب دلار

بورس در تعقیب دلار

بورس تهران طی روزهای اخیر و بعد از افزایش قیمت دلار نیمایی از 28500 به نرخ مرکز مبادله ارزی(در حال حاضر حوالی 37 هزار تومان) رشد خوبی را آغاز کرد و این روند امروز نیز ادامه داشت.

اما با توجه به جهش قابل توجه بسیاری از نمادها طی روزهای اخیر، امروز تعداد عرضه‌ها افزایش یافت و بسیاری از سهام‌داران تصمیم به ذخیره سود داشتند.

خروج پول بعد از رکوردزنی

امروز در حالی شاهد خروج 177 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام بودیم این درحالی است که روز گذشته رکورد ورود پول به بازار شکسته شد و بیش از دو هزار میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد. این عدد طی دو سال اخیر بی‌سابقه است.

شاخص هم‌وزن بالاتر از قله‌ تاریخی

امروز شاخص هم‌وزن با رشد دو درصدی تا عدد 541950 نیز پیش رفت که بالاتر از سقف تاریخی آن(537147) در مرداد 1399 است. بنابراین طی ماه‌های اخیر سهام شرکت‌های کوچک‌تر، رشد نسبتا بهتری داشته‌اند.

ارزش معاملات در اوج

امروز ارزش معاملات به بیش از 16 هزار میلیارد تومان رسید، این رقم بالاترین عدد طی ماه‌های اخیر است. در ابتدا سمت تقاضا بسیار قوی‌تر بود و بسیاری از سهام معاملات را با صف خرید آغاز کردند، اما در ادامه عرضه‌ها افزایش یافت و گروه‌ خودرویی و غذایی و برخی از شرکت‌ها در سایر گروه‌ها تا منفی‌های تابلو نیز پیش رفت.

دلاری‌ها جلوداران بازار

سهام در بازار امروز را می‌توان به دو دسته دلاری و ریالی تقسیم کرد، شرکت‌هایی که درآمد ‌دلاری دارند، عمدتا پر تقاضا بودند(همچون گروه فلزات اساسی و پالایشی) اما گروه‌های ریالی(به ویژه گروه خودرویی) در پایان بازار با فشار فروش و کاهش قیمت مواجه شدند. در صورتی که دلار از قیمت‌های فعلی عقب‌نشینی کند، ترمز رشد بورس نیز کشیده می‌شود.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *