بازگشت تورم به سمت میانگین بلندمدت

بازگشت تورم به سمت میانگین بلندمدت

بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم سالانه خردادماه(تورم در 12 ماه منتهی به خرداد) به 48.5 درصد و تورم نقطه به نقطه(افزایش قیمت‌ها در خرداد نسبت به ماه مشابه سال گذشته) به 42.6 درصد رسیده است.

این در حالی است که تورم نقطه به نقطه در فروردین معادل 55.5 درصد بود. سوال اساسی این است که چرا تورم نقطه به نقطه در خرداد به نسبت فروردین حدودا 13 واحد درصد کاهش یافته است؟ آیا این به معنی کاهش قیمت‌ها در خرداماه است؟

بازگشت تورم ماهانه

سال گذشته حذف ارز ترجیحی(دلار 4200 تومانی) باعث ایجاد تورم دو رقمی در خردادماه شد، که بالاترین سطح تورم ماهانه در چند دهه‌ی اخیر بوده؛ این در حالی است که طی ماه‌های اخیر تورم ماهانه روند نزولی را در پیش گرفته و به سمت میانگین بلندمدت خود در حال حرکت است(غیر از بهمن و اسفند 1401)

اثر دلار بر خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها

سال گذشته تورم نقطه به نقطه اقلام خوراکی و آشامیدنی بعد از حذف ترجیحی از 49.5 درصد در اردیبهشت‌ماه به بیش از 82 درصد در خردادماه جهش کرد و این رقم در سال جاری از حوالی 75 درصد در اردیبهشت‌ماه به 42.6 درصد در خرداد کاهش یافت. این کاهش به نحوه محاسبه تورم بر می‌گردد.

به طور کلی با توجه به اینکه تورم نقطه‌ به نقطه، تغییرات شاخص قیمت مصرف‌کننده به نسبت ماه مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد؛ بنابراین افت تورم نقطه به نقطه در خردادماه نیز منطقی و قابل پیش‌بینی بوده و به هیچ‌وجه به معنی کاهش قیمت‌ها در خردادماه نیست(قیمت‌ها در خرداد به طور متوسط 2 درصد رشد داشته است)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • با سلام و تشکر از سیگنال و عوامل آن
    لطفا داده های چارت های بورسی را بروز رسانی کنید
    هنوز در داده های دیروز مونده و کندل های امروز رو نشان نمیده
    متشکر