بازار مسکن در یک‌سال اخیر ، سایه رکود بر سر معاملات

بازار مسکن در یک‌سال اخیر ، سایه رکود بر سر معاملات

بازار مسکن از نیمه دوم سال 1399 فاز رکودی خود را آغاز کرد و این روند در سال 1400 نیز تداوم یافت. هرچند در چند ماه اخیر تحرک‌هایی در معاملات این بازار دیده شد، اما بعید است که این موضوع نشانه‌هایی از شروع دوره رونق باشد. نمودار پایین روند تعداد معاملات بازار مسکن در تهران را به نمایش می‌گذارد.

تعداد معاملات واحدهای مسکونی

مطابق نمودار فوق، بازار مسکن در بازه‌ی زمانی آبان‌ماه 1399 الی تیرماه 1400 رکود شدید معاملات را به خود دیده است، اما بعد از اوج‌گیری انتظارات تورمی از تیرماه 1400، همه‌ی بازارها با افزایش معاملات و درنتیجه رشد قیمت مواجه شدند.

بازار مسکن نیز از این قاعده مستثنی نبود و معاملات در مسیر صعودی قرار گرفت، به نحوی که تعداد معاملات بازار مسکن تهران از حدودا پنج هزار فقره در تیرماه به حدودا 10 هزار فقره در دی‌ماه نزدیک شد. اما به نظر می‌رسد این تحرک و رشد معاملات موقتی است، چرا که مجددا در بهمن‌ماه شاهد کاهش 13 درصدی در تعداد معاملات بوده‌ایم.

قیمت مسکن به کدام سو می‌رود؟

سوال دیگری که به ذهن متبادر می‌شود این است که مسیر آتی قیمت مسکن به چه نحوی خواهد بود؟

مسکن برخلاف سایر بازارهای دارایی، دوره‌های رونق و رکود دارد. در زمان‌هایی که معاملات مسکن فاز رکودی خود را آغاز می‌کند، عملا امکان رشد قیمتی نیز از آن سلب می‌شود. از آنجائیکه بازار مسکن طی سال‌های 97، 98 و 99 رشدهای بالای قیمتی را تجربه کرد، در حال حاضر مصرف‌کننده قدرت خرید آن‌را ندارد. طبق آخرین آمار بانک مرکزی، قیمت مسکن در تهران عدد 33 میلیون تومان به ازای هر مترمربع را نیز در نوردید.

نمودار پایین روند قیمت مسکن در تهران از ابتدای سال 97 به بعد را به نمایش می‌گذارد.

میانگین قیمت هر متر مربع مسکن

مطابق نمودار فوق، متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در تهران از رقم پنج میلیون و 500 هزار تومان در فروردین 97 به بیش از 33 میلیون تومان در بهمن‌ماه 1400 رسیده که نشان از رشد بیش از هفت برابری قیمت آن دارد. شاخص P/R نیز نشان دهنده این است که قیمت مسکن بیش از میانگین‌های تاریخی خود رشد یافته است. با این اوصاف، طبیعتا در سال 1401 بازار مسکن از تورم عمومی عقب‌تر خواهد بود. به این معنی که افزایش قیمت مسکن کمتر از افزایش قیمت کالاها و خدمات خواهد بود.

همچنین آمارها نشان از این دارد که قیمت‌‍‌های دلاری مسکن فراتر از روند تاریخی آن رفته است، همین موضوع امکان رشد از این بازار را می‌گیرد. بنابراین، افزایش قیمت دلار نمی‌تواند رشدهای فزاینده قیمت مسکن(مشابه سال‌های 97 و 98) را به همراه داشته باشد، اما کاهش قیمت دلار می‌تواند تا حدی التهاب در این بازار را کاهش دهد.

برای مشاهده جدیدترین مقالات تحلیل و بررسی بازار مسکن به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *