بازارها در انتظار افزایش نرخ بهره

بازارها در انتظار افزایش نرخ بهره

امشب ساعت 21:30 به وقت تهران، فدرال رزرو در خصوص تعیین نرخ بهره تصمیم‌گیری خواهد کرد. تعیین نرخ بهره، سخنرانی پاول و در نهایت بیانیه فدرال رزرو در جلسه‌ی پیشِ رو می‌تواند روند بازارهای مالی(اعم از انس طلا، کامودیتی‌ها، بورس‌ آمریکا و ارز دیجیتال) را تحت تاثیر قرار دهد.
اگرچه آخرین آمار تورم آمریکا بهتر از پیش‌بینی‌ها منتشر شد، اما فدرال رزرو تا دستیابی به نرخ تورم هدف، فاصله دارد.

تورم کل آمریکا در بازه‌ی کم‌تر از یک‌سال اخیر از عدد 8.3 درصد به 3 درصد کاهش یافته است. اما تورم هسته(بخش سخت تورم) با شیب کُندی در حال کاهش است و فدرال رزرو ناچارا به این زودی از سیاست پولیِ انقباضی دست نخواهد کشید.

تورم آمریکا

همچنین، رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در فصل ابتدایی سال جاری معادل 2 درصد گزارش گردید که بالاتر از پیش‌بینی تحلیل‌گران بود، این موضوع نشان می‌داد که اقتصاد آمریکا با رکود فاصله دارد و احتمالا تا انتهای سال جاری نمی‌توان انتظار رکود داشت. فردا(پنجشنبه پنجم مرداد) گزارش فصل دوم تولید ناخالص داخلی منتشر خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود اقتصاد آمریکا معادل 1.8 درصد بزرگ‌تر شود.

به طور کلی متغیرهای اقتصادی دست فدرال رزرو را برای افزایش نرخ بهره و تدوام سیاست انقباض پولی در جلسه‌ آتی، باز گذاشته است.

بازارها نیز بر اساس متغیرهای اقتصادی، افزایش یک‌پله‌ای نرخ بهره را برای جلسه امشب پیش‌‌خور کرده‌اند.

نرخ بهره

با افزایش نرخ بهره در جلسه‌ی پیشِ رو، عدد آن مجددا به سطوح تاریخیِ خود خواهد رسید و بر این اساس نرخ بهره در عدد 5.5 درصد قرار خواهد گرفت که 2.5 واحد درصد بالاتر از تورم سالانه آمریکا(سه درصد) است.

نره بهره آمریکا

با توجه به اینکه بازارها تقریبا با قطعیت، افزایش نرخ بهره را برای جلسه‌ی پیشِ رو پیش‌بینی کرده‌اند، بنابراین افزایش یک‌پله‌ای آن نباید به بازار شوک وارد نماید. اما در جلسه‌ی مزبور سخنرانی جروم پاول و بیانیه فدرال رزرو در خصوص روند تورم و سیاست‌های آتی آن در خصوص نرخ بهره بسیار مهم‌تر خواهد بود. در صورتی‌که فدرال رزرو بر تداوم سیاست انقباضی تاکید نماید، طبیعتا شاهد افزایش عرضه‌ها در بازار خواهیم بود.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *