بازارهای مالی در دوراهیِ تصمیم فدرال رزرو

بازارهای مالی در دوراهیِ تصمیم فدرال رزرو

امروز فدرال رزرو جلسه تعیین نرخ بهره را برگزار خواهد کرد. این جلسه برای بازارهای مالی از این جهت مهم است که احتمالا فدرال رزرو آخرین افزایش سه‌پله‌ای نرخ بهره را داشته باشد و برای جلسات بعد، احتمالا این افزایش کمتر خواهد بود.

گزارش‌های کم‌رمق شاخص مدیران خرید و بازار مسکن

هفته‌ی گذشته آمار شاخص مدیران خرید و داده‌های مسکن آمریکا بدتر از انتظار گزارش شد. همچنین بانک‌های مرکزی اروپا و کانادا داویش عمل کردند و شدت سیاست‌های انقباضی خود را کاهش دادند.

در همین رابطه، حتی بانک مرکزی کانادا از موضع خود کوتاه آمد و نرخ بهره را کمتر از انتظار افزایش داد. این اتفاقات رشد بازارهای ریسکی را درپی داشت و بیت‌کوین را تا 21 هزار نیز پیش برد.

انتظار بازارها از فدارل رزرو

با وجود آمار بد شاخص مدیران خرید و مسکن آمریکا، به نظر نمی‌رسد که جروم پاول از افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره عقب‌نشینی کند. به ویژه که آمار بخش اشتغال آمریکا خوب گزارش شده و تورم هسته‌ همچنان در سطوح بالایی قرار دارد.

بنابراین انگیزه فدرال رزرو برای افزایش سه‌پله‌ای نرخ بهره، بالا است. انتظار بازارهای مالی نیز افزایش 0.75 درصدی و رسیدن به عدد 4 درصد است.

موضع فدرال رزرو برای جلسات بعدی بسیار حائز اهمیت است. اگر پاول از موضع خود عقب‌نشینی کند و سرعت افزایش نرخ بهره را برای حمایت از اقتصاد کاهش دهد، بازارها می‌توانند بازدهی خوبی داشته باشند، در غیر این‌صورت، احتمالا شاهد تداوم عرضه‌ها خواهیم بود.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *