تصمیمات بانک مرکزی اروپا در هفته های پیش رو؛ یورو تضعیف خواهد شد یا تقویت؟

تصمیمات بانک مرکزی اروپا در هفته های پیش رو؛ یورو تضعیف خواهد شد یا تقویت؟

بانک مرکزی اروپا در جلسه هفته آینده قصد این نمایش را دارد که به فکر کاهش خرید نیست در حالی که بانک کانادا هنگام ارزیابی برنامه خرید اوراق خود ممکن است یک قدم دیگر به عقب بردارد. با این حال هر دو بانک مرکزی احتمالا خود را برای جلسه هفته بعد FOMC آماده خواهند کرد. آمار تورم ماه مه نیز برای دلار در کانون توجهات خواهد بود.
همچنین پوند امیدوار است آمار انبوه تولیدات برای ماه آوریل به اندازه کافی قوی باشند.

قدرت یورو، به ادامه سیاست‌های انبساطی اقتصاد یورو کمک میکند

بانک مرکزی اروپا مدت طولانی بود که جلسه ماه ژوئن را به عنوان زمان مناسب برای بررسی برنامه خرید اضطراری همه‌گیری (PEPP) پررنگ می‌کرد (تضعیف یورو). سرمایه‌گذاران نیز این موضوع را به عنوان نشانه‌ای برای کاهش خرید اوراق تفسیر می‌کردند. اما اکنون انتظارات کاهش یافته است. احتمالا بانک مرکزی اروپا باز هم تاکید خواهد کرد که هیچ برنامه‌ای برای پایان دادن به برنامه PEPP زودتر از انتظار ندارد و اقتصاد یورو هنوز هم به سیاست‌های همسازی و تقویتی نیازمند است.

تصمیمات بانک مرکزی اروپا در هفته های پیش رو؛ یورو تضعیف خواهد شد یا تقویت؟

کریستین لاگارد باید در حالی که به چشم‌انداز خوشبینانه اتحادیه اروپا اشاره می‌کند، لحن داویش (نزولی) خود را نیز حفظ کند و این موضوع ابدا آسان نیست PMI های ماه مه هم برای بخش خدمات و هم بخش تولیدی بسیار قوی بودند. همچنین واکسیناسیون نیز با سرعت بالایی در حال انجام است.

رشد اقتصادی سریع و تورم بالا در منطقه یورو (در ماه مه تورم به ۲ درصد رسید) زمینه را برای تغییر لحن به هاوکیش(صعودی) فراهم می‌کند. اما لاگارد هنوز یک دلیل برای داویش بودن دارد و آن نرخ بالای یورو در بازار فارکس است. یورو نسبت به کف ماه مارس خود حدود ۴ درصد رشد کرده است و بازده اوراق قرضه دولتی منطقه یورو نیز در چند ماه گذشته افزایش زیادی پیدا کرده است. این امر احتمال برداشته شدن زودهنگام محرک‌ها را دور از ذهن می‌کند.

با این حال، بانک مرکزی اروپا برای مدت طولانی قادر به جلوگیری از بحث در مورد کاهش خرید اوراق نیست. اما تا زمانی که سیاست‌گذاران در مورد اینکه پس ازپایان برنامه PEPP در مارس ۲۰۲۲ چه اتفاقی می‌افتد، صحبتی نکنند، هر نوع لحن داویش تنها منجر به یک کاهش موقتی در ارزش یورو خواهد شد.

در سمت داده‌ها، پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی منطقه یورو روز چهارشنبه منتشر می‌شود. همچنین چند دسته داده نیز از آلمان منتشر خواهد شد که از جمله آن می‌تواند به سفارشات صنعتی روز دوشنبه، تولیدات صنعتی روز سه‌شنبه و شاخص احساسات اقتصادی ZEW روز سه‌شنبه اشاره کرد.

نتیجه گیری

بطور کلی اقتصاد یورو نیازمند ادامه سیاست های انبساط پولی میباشد و این امر منجر به افت ارزش یورو خواهد شد در اشل کوچک آمارهای اقتصاد یورو بخاطر فرآیند سریع توزیع واکسن اکثرا مثبت منتشر میشوند اما سران بانک مرکزی اروپا تمایل دارند با سخنرانی های خود مانع از قدرت گرفتن بیشتر یورو شوند. ارزش یورو طی هفته های گذشته رشد خوبی داشته و این امر زمینه را برای سرکوب صعود بیشتر توسط بانک مرکزی اروپا فراهم میکند.

سران اقتصاد یورو معتقدند تا زمانی که اشتغال پایدار در اروپا ایجاد نشود نمیتوان دست از سیاست های چاپ پول برداشت و یورو نباید قدرت بگیرد.

تورم ایالات متحده و ادامه نگرانی‌ها

بررسی شاخص دلار و اقتصاد آمریکا به عنوان آن روی سکه رشد اقتصادی یورو بسیار حائز اهمیت است. با کاهش اقبال عمومی سرمایه گذاران روی دلار شاهد روی آوردن آنها به سرمایه گذاری روی ارزهای رایج دیگر همچون یورو خواهیم بود.

شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا برای ماه مه تنها مورد برجسته در تقویم هفته آینده ایالات متحده است. هنگامی که CPI  ماه آوریل منتشر شد، بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه‌داری تقریبا ۱۰ واحد پایه افزایش یافت چرا که تورم سالانه به بالای ۴.۲ درصد افزایش یافته بود. البته از آن زمان بازده اوراق خانه‌داری در کنار دلار کاهش یافته‌اند اما یک غافلگیری مثبت دیگر می‌تواند منجر به ایجاد موج فروش دیگر در اوراق قرضه شده و بازده و دلار را توامان بالا ببرد. تعدادی از سیاست‌گذاران فدرال رزرو نیز به فکر کاهش خرید اوراق افتاده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود که نرخ سالانه CPI به ۴.۶ درصد و نرخ CPI خالص نیز به ۳.۴ درصد برسد.

تصمیمات بانک مرکزی اروپا در هفته های پیش رو؛ یورو تضعیف خواهد شد یا تقویت؟

با این حال، پیش از انتشار آمار تورم در روز پنج شنبه، ممکن است آمار فرصت‌های شغلی JOLTS در روز سه‌شنبه تلاطمی در بازار ایجاد کند. داده‌های ماه آوریل نیز می‌تواند توجهات را به خود جلب کند چرا که سرمایه‌گذاران می‌توانند دلیل آمار غیرمعمول اشتغال غیرکشاورزی را دریابند. اگر آمار فرصت‌های شغلی ماه آوریل قوی باشد، این سوظن ایجاد می‌شود که مزایای بیکاری سخاوتمندانه منجر به آن شده است که آمریکایی‌ها بیشتر از آنکه به فکر کار باشند، در فکر خانه ماندن هستند.
این خبر خوبی خواهد بود و معنای آن این است که کمبود عرضه نیروی کار موقتی است و بازار کار سالم‌تر از آن چیزی است که NFP نشان می‌دهد. این موضوع می‌تواند انگیزه برای کاهش خرید اوراق را افزایش دهد.
در نهایت نیز آمار اولیه احساسات مصرف کننده دانشگاه میشیگان برای ماه ژوئن رو جمعه منتشر می‌شود. این آمار به طور بالقوه می‌تواند منجر به رشد دلار شود.

نتیجه گیری

درست است که آمار NFP (رشد اشتغال بخش غیرکشاورزی) هفته گذشته بسیار نا امید کننده ظاهر شده است اما مقامات بانک مرکزی آمریکا معتقدند با کاهش مزایای بیمه بیکاری بازگشت به سرکار افزایش خواهد یافت. در کوتاه مدت به احتمال زیاد شاهد قدرت گرفتن دلار خواهیم بود هرچند که این قدرت گرفتن های مقطعی با سخنرانی های جانت یلن وزیر خزانه داری و پاول رییس فدرال رزرو سرکوب خواهند شد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل‌ها و اخبار بازارهای جهانی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *