آبان ماه سبز مسکن

آبان ماه سبز مسکن

در حالی‌که در مهرماه، قیمت و معاملات مسکن با کاهش مواجه شده بود، در آبان‌ماه مجددا هردوی این متغیرها برگشت رو به بالا را تجربه کردند. به نحوی که قیمت مسکن به طور متوسط در شهر تهران با رشد 1.2 درصدی همراه بوده و تعداد معاملات نیز رشد 63.5 درصد را تجربه کرد.

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی ایران، قیمت هر مترمربع مسکن در تهران به طور متوسط به رقم 32 میلیون تومان در آبان‌ماه رسید. این در حالی است که ماه قبل از آن، مسکن با کاهش قیمت هرچند ناچیز(معادل 0.2 درصد) مواجه شده بود. نمودار1 روند رشد قیمت مسکن را به تصویر می‌کشد.

مطابق نمودار فوق، در حالی که در بازهی زمانی مردادماه الی مهرماه، رشد قیمت مسکن در روند نزولی قرار گرفته بود، مجددا در آبانماه با افزایش 1.2 درصد مواجه شد. اما این افزایش قیمت مسکن، از این جهت مهم است که بر خلاف ماههای گذشته، در آبانماه رشد معاملات نیز به نحو قابل توجهی افزایش یافته و به رقم 7304 رسیده است. نمودار2 نیز مؤید همین امر است.

همانطور که از نمودار فوق نیز به خوبی مشهود است، در شش ماهه منتهی به مهرماه، رشد نقطه‌ای معاملات مسکن(رشد نقطه‌ای معاملات مسکن به معنی تغییر معاملات در هر ماه به نسبت ماه مشابه سال گذشته است) به شدت منفی بوده است، اما در آبان‌ماه رشد قابل توجهی معادل 63.5 درصد را تجربه کرد.

آیا به پایان رکود مسکن رسیدهایم؟

نکته‌ی حائز اهمیت، جا ماندن مسکن از تورم عمومی است. شاخص قیمت مصرف‌کننده(CPI) در بازه‌ی زمانی هشت‌ماهه‌ی ابتدایی سال جاری بیش از 25 درصد رشد را تجربه کرده است؛ به این معنی که تورم عمومی در بازه‌ی مزبور معادل همین مقدار بوده است، درحالی که قیمت مسکن تنها 5.7 درصد رشد را به خود دیده است. بنابراین مسکن در سال جاری مامن خوبی برای حفظ دارایی سرمایه‌گذاران در مقابل تورم نبوده است.

وجه‌تمایز اساسی مسکن در آبان‌ماه رشد قابل‌توجه معاملات است، اگر این رشد نتیجه‌ی ورود تقاضای سرمایه‌ای باشد و در صورتی‌که این تقاضا ادامه‌دار باشد، احتمالا در زمستان پیش رو، خروج نسبی مسکن از رکود را شاهد باشیم(البته تا شروع دوره رونق بعدی مسکن، فاصله‌ی زیادی باقیست). اما در صورتی‌که اتفاق مثبتی در عرصه‌ی سیاست خارجی و مذاکرات هسته‌ای رخ دهد، باید منتظر رکود بیشتر و حتی کاهش قیمت مسکن باشیم. دلیل این امر در بالا رفتن نسبت P/R مسکن به نسبت میانگین تاریخی آن است.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *