پیشنهادهای خرید ماشین زیر 300 میلیون تومان
اوضاع بازار خودرو اگرچه در یکی دو ماه گذشته به ثباتی نسبی دست یافته اما هنوز هم به شرایط ایدهآلی برای خریداران نرسیده است. در این شرایط، آن هم بعد از تورمی که خودروهای حدود 50 میلیون را وارد کانال 200-300 میلیون تومان کرده است، تصمیمگیری برای خودرو کار سادهای نیست و یکی از سوالات مهمی که بسیاری از افراد میپرسند این است که با 250 میلیون یا با 300 میلیون تومان چه خودرویی میتوان خرید؟
پاسخ به این سوال در بازاری که قیمتهای آن مدام دستخوش تغییر میشوند و هنوز عواملی که میتوانند باعث ثبات و یا حتی کاهش قیمتها شوند بر آن حاکم نیستند، کار نسبتا دشواری است. با این وجود، با توجه به ثبات نسبی حاکمشده بر بازار طی دو ماه گذشته، این مقاله را آماده کردهایم تا بتوانیم برای پرسشهایی که مطرح کردیم پاسخ مناسبی پیدا کنیم. با ما همراه باشید.
با ۲۵۰ میلیون چه ماشینی بخرم؟
هرچند اوضاع اقتصادی کشورمان مطلوب نیست و تا شرایط ایدهآل فاصله بسیاری دارد، و در شرایطی که صحبت از ارزش خرید خودرو چندان منطقی به نظر نمیرسد، باز هم خبر خوب آن است که با این قیمتها هنوز هم میتوان سراغ خرید خودروی صفر رفت.
در بازه قیمتی زیر 300 میلیون تومان تقریبا تمام خودروهای تولید داخل سایپا کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان و تعداد زیادی از تولیدات ایران خودرو بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارند. در مورد خودروهای خارجی هم باید گفت که در این بازه قیمتی تنها یک یا دو خودروی صفر چینی موجود است و تقریبا هیچ خودروی کرهای حتی از نوع کارکرده هم نمیتوان خریداری کرد.
در ادامه مقاله به بررسی خودروهایی میپردازیم که با مبلغی زیر 300 میلیون تومان هم میشود آنها را خریداری کرد:
خرید خودرو صفر با 200 تا 300 میلیون
انواع پژوهای 206 و پارس، پرفروشترین خودروها در این بازه قیمتی هستند. همجنین انواع سمند نیز در همین بازه قیمتی خرید و فروش میشوند و گرانترین خودرو از خانواده سمند با موتور EF7 دوگانهسوز، حدود 300 میلیون تومان قیمت دارد.
در این بازه قیمتی برخی خودروهای مونتاژی چینی نیز قابل انتخاب هستند. همچنین برلیانس H220 و H230 را میتوان در همین بازه قیمتی جستجو کرد. در جدول زیر خودروهایی که در بازه قیمتی 200 تا 300 میلیون تومان قیمت دارند را با هم مشاهده میکنیم؛ سپس به برسی بیشتر برخی از آنها میپردازیم:
1- پژو پارس LX مدل 99
گزینه محوب افرادی که چشم دیدن 206 را ندارند. پژو پارس که با الهام از پژو 406 فرانسه در کشورمان طراحی شده است دارای ویژگیهای ظاهری جذابی است که میتواند برای آنها که به دلیل کوچک بودن و نداشتن صندوق بزرگ و جادار 206 سراغ خرید این خودرو نمیروند بهترین گزینه باشد.
مدل LX این خودرو از سال ۱۳۸۶ تولید و عرضه شده و از موتور TU5 با حجم ۱.۶ لیتر با ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ بهره میگیرد. این موتور قادر است که ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند. شتاب صفر تا صد این خودرو، ۱۳.۲ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا صد آن ۱۳.۲ ثانیه است.
هرچند که این خودرو دارای محبوبیت و فروشی بالاست و کابین جادار این خودرو آن را به گزینهای محبوب بین ایرانیها بدل کرده اما باز هم این دلیل بر بی عیب و بی نقص بودن این خودرو نیست؛ استهلاک بالا، مصرف سوخت بالا، کیفیت ساخت پایین و عملکرد نامطلوب گیربکس از جمله نقاط ضعف این خودروست.
2- پژو ۲۰۶ صندوقدار V8 (مدل 99)
همان دلایلی که عدهای را از خرید پژو 206 به سمت پژو پارس سوق میداد، باعث شد که پژو 206 صندوقدار نیز محبوب شود. طراحی این خودرو در ایران صورت گرفت و هدف از طراحی آن حل مشکل کابین و صندوق کوچک و در عین حال حفظ طراحی جوانپسند آن بود.
از نقاط قوت این ماشین میتوان به مصرف خوب نسبت به خودروهای ساخت داخل، کیسه هوا، سیستم ضد سرقت و سیستم قطع سوخت در مواقع اضطراری، سنسور اکسیژن و کنترل بخار بنزین، هندلینگ خوب؛ و از نقاط ضعف آن میتوان به لرزش در سرعت بسیار بالا، ظاهری نه چندان مطلوب از زاویه دید پشت، فضای کم سرنشینان عقب و کنترل سخت هنگام رانندگی در شیب زیاد رو به بالا اشاره کرد.
3- رانا پلاس (مدل ۹۹)
رانا پلاس نسخه بهبودیافته رانا در موارد فنی و ظاهری است. گیربکس رانا پلاس ۶ دنده شده و نوع اتوماتیک هم روی آن قابل نصب است. این خودرو مصرف بالایی نسبت به استاندارد سایر تولیدات داخلی نداشته و از سیستم قفل مرکزی رادیویی، ضد سرقت، کنترل بخار بنزین، قطع خودکار سوخت و چراغهای مهشکن همراه با تنظیم نور بهره میبرد.
همچنین ظاهر آن در مواردی مانند چراغها، آینهها و در فضای داخلی داشبورد، کنسول میانی و صفحه کیلومتر دستخوش تغییراتی شده است. از نقاط ضعف این خودرو میتوان به گیربکس خشک، دارا نبودن امکانات رفاهی نسبت به مدلهای همطبقه خود، عدم عایقبندی کلاس بالا چه در اتاق و چه در قسمت مکانیکی و شتاب نهچندان مطلوب اشاره کرد.
4- سمند سورن ELX (مدل 99)
نسخه ELX خودرو سمند که به نسبت سمند معمولی دارای ظاهری زیباتر است و طراحی اتاق و فضای داخلی آن تغییر کرده است. از نقاط قوت این خودرو میتوان به کارایی خوب و مناسب ترمزها، فرمان مجهز به کنترلر، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم ضد سرقت و قفل مرکزی رادیویی، بالابر برقی شیشهها و چراغ LED عقب بههمراه مهشکن در جلو و عقب اشاره کرد.
در مورد نقاط ضعف این خودرو نیز مواردی مانند مصرف بالا، عایقبندی کلاس پایین دربها و درزها، گشتاور پایین در دنده یک و عقب و کمی بیش از اندازه بودن صدای موتور (مخصوصاً در سربالاییها) را میتوان برشمرد.
5- امویام ۳۱۵ هاچبک (مدل ۹۸ و ۹۹)
میتوان گفت که امویام ۳۱۵ یکی از آخرین بازماندگان صنعت خودرو چین در رده قیمتی ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است که روزهای آخر تولیدش در ایران را میگذراند و به زودی با نسخه فول اتومات و آپشنال جایگزین خواهد شد. این خودرو که ظاهری زیبا را با جای مناسب ترکیب کرده انتخاب مناسبتری به نسبت برلیانس H320 محسوب میشود.
این خودرو که بزرگترین هاچبک اقتصادی بازار ایران در رده محصولات مونتاژی است، دارای گیربکس ۵ دنده، ظرفیت باک ۵۰ لیتری، حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر و دوربین دنده عقب میباشد. هرچند این خودرو مونتاژی در ایران ظاهری زیبا دارد، اما مواد کمکیفیت استفاده شده داخل اتاقک، طراحی قدیمی داخل کابین و عدم تنوع رنگ از نکات منفی آن حساب میشود.
6- پژو 206 تیپ 5 (مدل 99)
پژو ۲۰۶ در تیپ ۵ از موتور TU5 بهره میبرد که توان تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۳ نیوتن متر گشتاور را دارد. شتاب صفر تا این خودرو ۱۱.۴ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن ۶.۶ لیتر است. این خودروی جوانپسند که اصالتی فرانسوی دارد، نقاط مثبتی مانند کیفیت سواری مطلوب، توانایی فنی بالا، در دسترس بودن قطعات یدکی و شتابگیری بسیار مناسب را هم در خود جای داده است.
البته این نکته نیز شایان ذکر است که علیرغم محبوبیت بسیار زیاد و طولانیمدت این خودرو، کیفیت ساخت محصولات داخلی از حدود سال 1390 به مقدار قابل توجهی کم شده و همین مسئله اثری منفی بر روی تمام ویژگیهای این تولیدات از جمله پژو 206 گذاشته است.
از نقاط ضعف پژو ۲۰۶ میتوان استهلاک بالا و عملکرد نامناسب جعبه دنده آن را برشمرد. لازم به یادآوری است که پس از ایرانی شدن کامل این خودرو و پایین آمدن کیفیت ساخت و قطعات، در مدلهای بالاتر ممکن است این خودرو دردسرهای بیشتری را به نسبت خودروهای کارکرده برای صاحب خود ایجاد کند.
7- برلیانس H230 دندهای (مدل ۹۸ و ۹۹)
هرچند تفاوت ظاهری چندانی بین این خودرو و برلیانس H330 نیست اما محبوبیت مدل H330 همچنان بالاتر است. برلیانس H230 دارای باک کوچکتر، موتوری با گشتاور ضعیفتر و امکانات جانبی کمتر است. شاید همین دلایل باعث قیمت کمتر آن نسبت به مدل محبوبتر یعنی H330 شده است.
در مجموع میتوان گفت که برای کسانی که قصد انتخاب آن را دارند مورد نامناسبی شمرده نمیشود.
8- آریو دندهای (مدل ۹۸)
آریو، تولید شرکت سایپاسا و مشخص نیست دقیقا تا چه زمانی قیمتش زیر 300 میلیون تومان باقی خواهد ماند. شباهت زیادی به تویوتا مدل «آلیون» دارد و به اعتقاد بسیاری از افراد میتوان گفت که حتی از روی آن کپی شده است. این محصول ابتدا با نام «زوتی» و «اس۳۰۰» معرفی شد و بعد نام آریو روی آن قرار گرفت.
از نقاط مثبت این خودرو میتوان به مصرف سوخت مناسب، موتور کمصدا و کملرزش، راحتی و نرم بودن هنگام رانندگی نام برد. همچنین میتوان به امکانات جانبی مانند نمایشگر لمسی، سانروف، آینهها و شیشههای برقی، سنسور پارککردن و دوربین دنده عقب اشاره کرد. از معایب آن نیز طراحی معمولی داخلی کابین، شتاب پایین و عدم عایقبندی مناسب را میتوان برشمرد.
9- دنا معمولی (مدل ۹۹)
دنا که اولین بار در سال ۱۳۹۳ توسط ایران خودرو رونمایی شد، قرار بود جایگزین پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند شود ولی در نهایت بهطور همزمان و موازی با آنها به تولید رسید. هماکنون دنا یکی از چند خودرویی است که میتوان را در بین خودروهای مناسب خرید زیر 300 میلیون لیست کرد.
اگرچه این خودرو طراحی جذابتری به منسبت خودروی سمند دارد اما هنوز هم میتوان رگههایی از طراحی سمند را در آن مشاهده کرد. طراحی مدرنتر این خودرو باعث استقبال زیاد مشتریان از این خودرو از همان روزهای آغازین عرضه شد. این روند طراحی به داخل خودرو هم امتداد یافته است و طراحی داخلی مدرنی را نسبت به سایر تولیدات داخلی را در آن شاهد هستیم.
امکانات و تجهیزات رفاهی این خودرو از موارد متمایزکننده این خودرو به نسبت سایر تولیدات ایرانخودرو است. کروز کنترل، آینههای جانبی برقی، مانیتور لمسی با قابلیت پخش فایلهای صوتی و تصویری، غربیلک فرمان مجهز به دکمههای کنترلی، تنظیم صندلیهای راننده و سرنشین جلو به صورت برقی، تاشو اتوماتیک و راهنمادار، تهویه هوای مطبوع اتوماتیک، ستون فرمان جمعشونده در هنگام تصادف، سنسور دنده عقب، سیستمهای ترمز ABS و EBD و مواردی از این دست همه از جمله نقاط مثبت این خودرو محسوب میشوند.
موتور بهکاررفته در این خودرو نیز همان موتور ۴ سیلندر EF7 معروف است که با حجم ۱.۷ لیتری توان تولید ۱۱۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۷ نیوتن متر گشتاور دارد. همانطور که قبلا نیز گفته شد، دنا پرآپشنترین خودرو تولید داخل است.
علاوه بر این، از دیگر نقاط قوت مهم این خودرو میتوان به طراحی جدید و جذاب بدنه و کابین و همچنین کیفیت ساخت بالای آن نسبت به سایر تولیدات داخلی اشاره کرد. همه این موارد در کنار هم این خودرو را را به یک گزینه معقول برای خرید خودرو از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان تبدیل کرده است.
با این همه از دو نکته منفی مهم این خودرو نباید به سادگی گذر کرد. کیفیت نهچندان مطلوب جعبه دنده و همینطور عملکرد ناهماهنگ آن با موتور که پدید آورنده نقطه ضعف دوم یعنی شتاب اولیه ناامیدکننده است همان نقاط ضعفی است که در این خودرو وجود دارد و به راحتی قابل چشمپوشی نیستند.
دنا مدل ۹۹ دنده دستی اکنون در حدود ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. با قیمتی در حدود ۳۰ میلیون تومان کمتر میتوان خودروهای پارس LX، پژو ۲۰۶ SD V8، سمند LX دوگانه سوز و سمند سورن ELX خریداری کرد. بنابراین با توجه به این تفاوت قیمت محدود به نظر میرسد دنا میتواند انتخاب مناسبی در این حد قیمتی باش
جمع بندی
روند افزایش قیمتها متاسفانه به گونهای است که در بازه بین 200-300 میلیون تومان تنها میتوان سراغ خرید خودروهایی متوسط و معمولی رفت. البته تمامی خودروهای معرفیشده خودروهایی ارزنده و قابل اعتماد هستند اما برخی از این خودروها البته ارزش خرید بیشتری به نسبت سایر موارد دارند.
از آنجا که هنگام خرید خودرو، ارزش خرید اولین و مهمترین ملاک انتخاب است، اگر بتوانید با قیمتی پایینتر خودرویی خریداری کنید که کیفیت رانندگی مناسب یا همرده با خودروهای این بازه قیمتی در اختیارتان قرار دهد، بهتر است در انتخاب تجدید نظر کنید.
لطفا تاریخ اخبار و مطالب را قید کنید متوجه بشم برای چه تاریخی است.
مثلاً برای این مطلب، این قیمت ها برای چه تاریخی بوده
پیشنهاد شما به تیم مربوطه منتقل شد.باتشکر
با سلام
از مطالب خوبتون متشکرم.
لطفاً ابتدای مطالب، تاریخ یادداشتشان را ذکر کنید.
لطفاً اطلاعات خودرویی را بروز کنید
با تشکر از زحمات شما