آیا بین هش‌ریت و قیمت لحظه‌ای بیت کوین رابطه‌ی مستقیم وجود دارد؟

آیا بین هش‌ریت و قیمت لحظه‌ای بیت کوین رابطه‌ی مستقیم وجود دارد؟
به گزارش سیگنال به نقل از کوینیت،

کارشناسان حوزه‌ی رمزارز در مورد «رابطه‌ی قیمت بیت کوین و هش‌ریت این شبکه‌ی رمزارز» همواره اختلاف نظر دارند. با در نظر گرفتن این موضوع که طی دو هفته‌ی گذشته سطح هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین با افزایش بی‌سابقه‌ای روبرو شده و پس از مدت کوتاهی ریزش چشم‌گیر داشته است، آیا ما باید انتظار ادامه‌ی روند افزایش قیمت BTC را داشته باشیم؟

آیا قیمت بیت کوین از هش‌ریت این شبکه تبعیت می‌کند و یا این روند برعکس می‌باشد؟ روز ۱۸ ام اکتبر هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین به رکورد باورنکردنی ۱۶۲ اگزاهش بر ثانیه(EH/s) رسید. این روند افزایشی باعث شد تا در جامعه‌ی رمزارزها مبحث ارتباط بین هش‌ریت و قیمت بیت کوین دوباره داغ شود. در صورتی که این موضوع صحت داشته و قیمت لحظه‌ای BTC به هش‌ریت آن گره خورده باشد، بنابراین تا پایان سال جاری روند افزایش قیمت بیت کوین همواره ادامه خواهد داشت.

۱۴۶ میلیون دلیل برای خرید بیت کوین

طبق داده‌های منتشر شده توسط وب‌سایت بلاک‌چین دات‌کام، در تاریخ ۱۸ام اکتبر هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین به رکورد ۱۶۲/۲۶۳ میلیون تراهش بر ثانیه رسیده است.

هش‌ریت یک شبکه‌ی رمزارزی در واقع سرعت محاسبه‌ی مسائل ریاضی مربوط به الگوریتم اثبات کار(PoS) توسط ماینرهای شبکه بر حسب ثانیه می‌باشد. هرچه هش‌ریت شبکه بالاتر باشد، تعداد بلاک‌های بیشتری ماین شده و احتمال دریافت پاداش بیشتر خواهد بود.

هش‌ریت بالا معمولاً نشان دهنده‌ی وضعیت سلامت یک شبکه‌ی رمزارزی به شمار آمده و این موضوع در رابطه با شبکه‌ی بیت کوین نیز صادق است. بالا بودن هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین بدان معناست که تعداد ماینرهای شبکه‌ی بیت کوین رو به افزایش است و آن‌ها در حال استفاده از سخت‌افزارهای استخراج رمزارز بروز و کارآمد با توانایی بالاتر در محاسبات هستند و در زمینه‌ی کشف بلاک‌های جدید با یکدیگر رقابت می‌کنند. این پروتکل اثبات کار بلاک‌چین بیت کوین را ایمن و غیرقابل تغییر می‌کند.

از نظر سرمایه‌گذاران، هش‌ریت شبکه‌های رمزارزی یک معیار جالب برای پیگیری به شمار می‌آیند، زیرا این معیار نشان می‌دهد که ماینرها در حال سرمایه‌گذاری و استقرار تجهیزات جدید و احتمالاً پس از آن شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

دیدگاه مکس کایزر

طرفداران تئوری «قیمت از هش‌ریت تبعیت می‌کند» از جمله افراد سرشناسی همچون مک کایزر(Max Keiser) بر این باوراند که پس از افزایش هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین بدون شک شاهد آغاز یک روند افزایش قیمت خواهیم بود. آقای کایزر تا به امروز چندین مرتبه در برنامه‌ی تلویزیونی خود ادعا نموده که قیمت بیت کوین رابطه‌ی مستقیمی با هش‌ریت این شبکه‌ی رمزارزی دارد.

وی در تاریخ ۸ام جولای ۲۰۲۰ با انتشار یک پست توییتری در رابطه با این موضوع، دوباره از این تئوری طرفداری کرد و توضیح داد «طرح صدور بلاک ۱۰ دقیقه‌ای بیت کوین طعمه‌ای است که همیشه ماینرها را به سمت خود جلب می‌کند، حتی اگر این مسئله غیرمنطقی به نظر برسد، اما ورود ماینرها منجر به افزایش هش‌ریت خواهد شد که پس از آن متعاقباً شاهد افزایش قیمت خواهیم بود».

هش‌ریت یک معیار مهم

از نظر افرادی همچون مکس کایزر، هش‌ریت یک شبکه‌ی رمزارزی تنها نشان دهنده‌ی میزان سلامت آن شبکه نیست، بلکه این معیار یک بینش کلان گسترده‌تر در رابطه با صحبت تصویب رمزارز و میزان ناامیدی از سیستم مالی سنتی را ارائه می‌کند. اگر نظر آقای کایزر درست باشد و روند افزایش هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین طی هفته‌ها و ماه‌های آتی نیز ادامه یابد، بنابراین ممکن است به زودی شاهد ثبت یک رکورد جدید قیمت برای BTC باشیم.

نرخ هش شبکه‌ی بیت کوین پس از کاهش ناگهانی که در روزهای منتهی به چهارمین رویداد هالوینگ(Halving-نصف شدن پاداش شبکه که هر چهار سال یکبار اتفاق می‌افتد) باز هم توانست ثبات خود را حفظ کرده و پس از مدت کوتاهی دوباره روند افزایشی خود را آغاز کند.

کاهش ناگهانی پاداش بلاک‌های شبکه‌ی بیت کوین باعث شد تا تعداد زیادی از ماینرها از این رقابت خارج شده و صنعت استخراج رمزارز را ترک کنند، زیرا به لطف کاهش پاداش شبکه و نصف شدن میزان درآمد، حاشیه‌ی سوددهی سخت‌افزارهای استخراج رمزارز قدیمی‌تر به شدت کاهش یافت.

آغاز مجدد روند افزایشی

با این حال، پس از این رویداد هش‌ریت شبکه دوباره روند افزایشی به خود گرفت و با گذشت نزدیک به ۶ ماه، همچنان با قدرت این روند صعودی را ادامه می‌دهد. این بدان معناست که ماینرهای بیت کوین همچنان ایمان خود را به این شبکه‌ی رمزارزی حفظ کرده و تمایل به سرمایه‌گذاری بلند مدت در این طلای دیجیتال را دارند. شایان ذکر است که در زمان رویداد هالوینگ بیت کوین قیمت هرواحد BTC حدود ۸۷۱۱ دلار بود، درحالیکه امروز با افزایش ۵۲/۱ درصدی به مرز ۱۳۲۵۰ دلار رسیده است.

به لطف ارزان‌تر شدن تجهیزان استخراج رمزارز اسیک(ASIC) در سال جاری، نرخ هش شبکه‌ی بیت کوین توانسته حالت صعودی به خود بگیرد. این کاهش قیمت به ماینرهای بزرگ‌تر اجازه داد تا برای سفارش حجم زیادی تجهیزات استخراج رمزارز نسل جدید در دولت و بانک‌ها وام گرفته و فعالیت خود را گسترش دهند. گزارشاتی منتشر شده که ماینرها و فارم‌های بزرگ می‌توانند وام‌هایی با ۱۰ درصد سود برای گسترش کسب و کار خود دریافت کنند، درحالیکه این رقم تا سال قبل حدود ۲۰ درصد بود و بانک‌ها و موسسات مالی تمایلی به ارائه‌ی نقدینگی به کسب و کارهای مرتبط با صنعت رمزارز نداشتند.

به نظر می‌رسد که علی‌رغم کاهش حاشیه‌ی سود فرآیند استخراج بیت کوین، ماینرهای بزرگ‌تر تمایل دارند سرمایه‌ی هنگفتی را وارد این صنعت کنند. طبق آخرین اسناد منتشر شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار ایالات متحده(SEC) یکی از شرکت‌های فعال حوزه‌ی استخراج رمزارز در آمریکا به نام رایوت بلاک‌چین(RIOT Blockchain) اخیراً یک هزار واحد دستگاه استخراج رمزارز را به قیمت ۶/۱ میلیون دلاری خریداری نموده و قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۱ میزان هش‌ریت تحت مدیریت خود را چهار برابر کند. این درحالیست که شرکت مذکور اخیراً معادل ۱۵ میلیون دلار ضرر مالی را متحمل شده است.

ماینرهای کوچک بازنده‌ی این رقابت هستند

در این میان ماینرهای کوچک‌تر نتوانسته‌اند در این بازار رقابتی جان سالم به در برده و با رقبای سرسخت خود(که با همکاری بانک‌ها و موسسات مالی جریان نقدینگی قابل توجهی را به سمت فرآیند استخراج رمزارز روانه کرده‌اند) رقابت کنند. به عنوان مثال شرکت‌ سرمایه‌گذاری ماراتون پتنت گروپ(Marathon Patent Group) چندی قبل اعلام کرد که بیش از ۱۰ هزار واحد دستگاه استخراج رمزارز انت‌ماینر اس۱۹س(Antminer s-19s) خریداری کرده است، درحالیکه شرکت بیت‌فارم(Bitfarm) که در زمینه‌ی استخراج رمزارز و ارائه‌ی خدمات مربوطه فعالیت دارد هم از قرارداد خرید ۱۸۴۷ دستگاه استخراج بیت کوین واتس‌ماینر ام۲۰(WhatsMiner M20S) خبر داده است.

البته نگرانی‌هایی نیز در رابطه با این شرکت‌های بزرگ وجود دارد، زیرا برخی معتقد‌اند که این شرکت‌ها علی‌رغم حاشیه‌ی سود بسیار پایین و رقابتی بودن بازار تن به دریافت وام‌های سنگین با بهره‌ی بالا کرده و به دنبال سرمایه‌گذاری بلند مدت هستند. بر همین اساس، سقوط یک شرکت بزرگ فعال در زمینه‌ی استخراج بیت کوین می‌تواند برای هش‌ریت این شبکه‌ی رمزارزی یک فاجعه به شمار آمده و در نهایت منجر به سقوط قیمت BTC شود.

با این حال، روند افزایش هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین در کوتاه مدت می‌تواند یک نشانه‌ی مثبت از زیرساخت قوی بیت کوین و اعتقاد راسخ جامعه‌ی رمزارزی نسبت به این رمزارز و بازگشت سود سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۰ باشد.

اقتصاددانان حوزه‌ی استخراج رمزارز: هش‌ریت از قیمت تبعیت می‌کند، نه برعکس!

کریستوفر بندیکسن(Christopher Bendiksen) رئیس بخش تحقیقات شرکت مدیریت دارایی کوین‌شیرز(CoinShares) معتقد است که ساختار بیت کوین به گونه‌ای است که هش‌ریت آن از قیمت تبعیت می‌کند.

وی در یک پست وبلاگی با تیتر «یک توضیح صادقانه در رابطه با هش‌ریت و پویایی شبکه‌ی بیت کوین» استدلال می‌کند که بین افزایش قیمت و افزایش هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین یک فاصله‌ی زمانی و تاخیر وجود دارد؛ زیرا با افزایش قیمت بیت کوین و پرمنفعت شدن فرآیند استخراج رمزارز، ماینرها نیاز دارند تا دستگاه‌های جدید‌تر و قدرتمند‌تری را نصب و راه‌اندازی کنند. آقای بندیکسن توضیح می‌دهد که چرا پس از افزایش قیمت بیت کوین، هش‌ریت این شبکه با تاخیر روند صعودی را آغاز می‌کند.

علاوه بر این، وی توضیح می‌دهد که ماینرها برای پرداخت هزینه‌های جاری و خرید تجهیزات جدید باید از رمزارزهای بدست آمده به عنوان درآمد و سرمایه استفاده کنند. این بدان معناست که افزایش هش‌ریت شبکه‌ در شرایط غیر سودآور و زمانی که حاشیه‌ی سود بسیار پایین است، از نظر اقتصادی برای یک ماینر معنا نخواهد داشت. به عبارت دیگر، زمانی که فرآیند استخراج بیت کوین سودآوری نداشته باشد، ماینر توانایی خرید دستگاه‌های جدید‌تر و در نتیجه افزایش هش‌ریت را نخواهد داشت.

نظر آدیتیا داس

آدیتیا داس(Aditya Das) تحلیلگر وب‌سایت بریو نیو‌کوین(Brave New Coin) نیز این رویکرد را به اشتراک گذاشته و آن را تایید کرده است. وی در تاریخ ۸ام جولای با انتشار گزارشی به نام «شبکه‌ی بیت کوین» توضیح داد که نرخ هش این شبکه‌ی رمزارزی به طور کلی از قیمت آن پیروی می‌کند. به گفته‌ی وی، افزایش قیمت بیت کوین به معنای افزایش سود بدست آمده در ازای هر واحد BTC‌ می‌باشد؛ این بدان معناست که پس از افزایش قیمت انتظار می‌رود هش‌ریت نیز از آن پیروی کرده و روند افزایشی خود را آغاز کند.

به گفته‌ی آدیتیا داس «با افزایش قیمت و سطح سودآوری، ماینرهای به دنبال گسترش فعالیت خود خواهند بود تا از روند افزایش قیمت بیشترین سودآوری را کسب کنند. تا زمانی که این روند افزایشی ادامه یافته و قیمت‌ها بالا بماند، هش‌ریت نیز از آن پیروی کرده و رکوردهای جدیدی را ثبت می‌کند».

یک نکته‌ی مهم

توجه به یک نکته در رابطه با این موضوع مهم است، اینکه فشار «قیمت منفی» یا «روند کاهش ارزش» هم می‌تواند به عنوان بخشی از این حلقه‌ی بازخورد نقش‌آفرینی کند. فرآیند استخراج رمزارز یک کسب و کار حاشیه‌ای است، بنابراین ماینرها برای پرداخت هزینه‌های جاری از جمله هزینه‌ی برق، نگهداری، کارگر و غیره باید همه یا مقداری از رمزارزهای بدست آورده‌ی خود را بفروشند. بنابراین ماینرها در حال ایجاد فشار نزولی مداوم بر قیمت‌ هستند.

هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین قیمت BTC Bitcoin
یک نکته‌ی مهم

بنابراین، اگر سرمایه‌گذار جدیدی وارد بازار نشود، قیمت BTC روند نزولی خواهد گرفت. در دوره‌های صعودی بازار، فشار تقاضا برای خرید بیت کوین(که ناشی از شور و هیجان پیرامون این موضوع است) بسیار بیشتر از فشار فروش ماینرها بوده و باعث افزایش قیمت می‌شود. زمانیکه این چرخه به پایان رسیده و بازار وارد یک دوره‌ی نزولی می‌شود، فشار فروش ماینرها بر میزان فشار تقاضا برای خرید و ورود سرمایه‌گذاران تازه نفس چیره شده و باعث کاهش قیمت می‌شود.

هزینه‌های جاری

در این لحظه ممکن است بالا بودن هش‌ریت شبکه نشانه‌ای از تمایل ماینرها به فروش بیت کوین باشد، زیرا هرچه فعالیت استخراج رمزارز آن‌ها گسترده‌تر شود، میزان هزینه‌های جاری نیز بیشتر خواهد بود. به دلیل رویداد هالوینگ و نصف شدن پاداش شبکه‌ی بیت کوین در ابتدای سال جاری، این فشار بالقوه‌ی فروش از طرف ماینرها در طول چرخه‌ی صعودی فعلی بازار به شدت کاهش یافته خواهد یافت. برای سطح ثابت و مشخصی از تقاضا، اگر نرخ عرضه‌ی بیت کوین کاهش یابد، قیمت این دارایی به طور طبیعی روند افزایش خواهد گرفت. به عبارتی در صورت عدم تغییر سطح تقاضا، نصف شدن پاداش شبکه به معنای نصف شدن میزان عرضه خواهد بود، بنابراین تعادل عرضه‌ و تقاضا به نفع افزایش قیمت بر هم می‌خورد.

این درحالیست که عواملی همچون ورود شرکت خدمات پرداخت پی‌پل به صنعت رمزارزها و شایعات مربوط به توسعه‌ی دلار دیجیتال باعث شده تا سطح تقاضا برای خرید بیت کوین در ماه‌های اخیر افزایش چشم‌گیر داشته باشد، درحالیکه به دلیل افزایش قیمت ماینرها تمایلی به فروش دارایی‌های رمزارزی خود ندارند.

هش‌ریت بیت کوین پس از رسیدن به رکوردهای جدید سقوط کرد

عوامل خارجی همچون هزینه‌ی برق نیز بر روی میزان هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین تاثیرگذار است. از زمان ثبت رکورد جدید در تاریخ ۱۸ام اکتبر، بهره‌وری شبکه‌ی بیت کوین تا ۱۰۹/۳۴۸ میلیون تراهش بر ثانیه(معادل ۱۰۹ اگزاهش) در تاریخ ۲۶ام اکتبر کاهش یافت.

هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین قیمت BTC Bitcoin
نمودار تغییرات هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین

البته با پایان فصل رطوبت در استان سیچوان چین(منبع استخراج بیت کوین در جهان که نزدیک به ۲۰ درصد هش‌ریت را به خود اختصاص داده است) ماینرها و فارم‌های بزرگ به سمت مناطق دیگر مهاجرت کرده و تمرکز خود را بر روی مصرف برق حاصل از انرژی فسیلی معطوف می‌کنند. این روند منجر به یک دوره‌ی مهاجرت اجتناب‌ناپذیر(کاهش ناگهانی هش‌ریت) و آغاز مرحله‌ی بازیابی(راه‌اندازی مجدد دستگاه‌ها در منطقه‌ای دیگر) خواهد شد.

طی چند هفته‌ی گذشته شاهد آن هستیم که علی‌رغم افزایش چشم‌گیر قیمت بیت کوین، هش‌ریت این شبکه‌ی رمزارزی کاهش یافته است. طبق آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد که این کاهش ناگهانی موقتی بوده و طی هفته‌های جاری روند بهبود آغاز خواهد شد. به نظر می‌رسد زمانی که منبع انرژی لازم برای فارم‌های استخراج بیت کوین تامین شود، رابطه‌ی این دو معیار(هش‌ریت و قیمت) دوباره به حالت اولیه باز گشته و شاهد افزایش هش‌ریت به سطوح قبلی خواهیم بود.

سرمایه‌گذاران باید بر روی هش‌ریت بیت کوین تمرکز داشته باشند

برای ارائه‌ی پاسخ قطعی در مورد اینکه آیا هش‌ریت از قیمت پیروی می‌کند یا بالعکس، احتمالاً باید ده سال دیگر منتظر بمانیم تا یک مجموعه‌ی داده‌ی قابل استناد و کافی برای تجزیه و تحلیل دقیق همبستگی این دو معیار بدست آوریم.

آنچه روشن است، وجود رابطه‌ی تقریباً مستقیم بین این دو معیار است. سرمایه‌گذاران باید نسبت به این موضوع آگاه بوده و تغییرات آن را تحت نظر داشته باشند. به عنوان مثال، زمانی که پس از آغاز روند صعودی هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین قیمت این رمزارز نیز با افزایش مواجه شد، سرمایه‌گذاران می‌توانند نسبت به تداوم این روند صعودی اطمینان حاصل کرده و از بالا رفتن قیمت‌ها سود ببرند.

نظر شما در رابطه با همیستگی احتمالی تغییرات قیمت بیت کوین و روند حرکت هش‌ریت این شبکه‌ی رمزارزی چیست؟ آیا واقعاً این دو از یکدیگر تبعیت کرده و رابطه‌ی مستقیم میانشان وجود دارد؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.