گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه افق کوروش

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه افق کوروش
خلاصه اخبار

مجمع عمومی عادی سالیانه افق کوروش (افق) در تاریخ 28 خرداد ماه 1398 در محل مرکز همايش بين المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.

تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه افق کوروش (افق) : 28 خردادماه 1398

سود هر سهم: 2,889 ریال

سود تقسیمی: 2,700 ریال

گزارش حسابرس: مقبول

نکات مهم گزارش هیات مدیره به مجمع

  • برنامه شرکت رسیدن تعداد فروشگاه‌ها به 4,000 باب در سال 1404 است. در پایان سال گذشته شرکت حدود 1,350 فروشگاه فعال داشت که اکنون این تعداد به حدود 1,500 شعبه رسیده است.
  • روزانه 500 هزار فاکتور در شعب شرکت صادر می‌شود.
  • درآمد تبلیغات در سال 97 با رشد 4 برابری به 140 میلیارد تومان تومان رسیده است. پیش بینی می‌شود این درآمد در سال 98 نیز رشد خوبی داشته باشد.
  • فروشگاه های جدید عمدتا به صورت فرانچایز اداره می‌شوند. در این روش کلیه فروش شعبه به حساب شرکت واریز می‌شود و مبلغی در حدود 9.5 الی 10.5 درصد از فروش به مدیر فروشگاه تعلق می‌گیرد. کلیه هزینه‌های فروشگاه فرانچایزی نظیر هزینه پرسنل و اجاره به عهده مدیر فروشگاه هستند.
  • حاشیه سود ناخالص و خالص شرکت در سال 98 نیز معادل سال 97 خواهد بود. حاشیه سود ناخالص فروش در سال گذشته حدود 17.6 درصد بود.
  • افق کوروش در سال جاری با 52 هزار میلیارد ریال فروش، 1.5 درصد کل بازار کالاهای تندگردش (FMCG) را تصاحب کرده است. طبق برنامه شرکت این عدد باید به 4 درصد کل بازار در سال 1401 برسد.
  • در کل کشور، فروشگاه‌های زنجیره ای 11 درصد از کل بازار کالاهای تندگردش را در دست دارند. این عدد در شهرهای بزرگ 23 درصد است. طبق برنامه ششم توسعه، دولت قصد دارد با توسعه فروشگاه‌های زنجیره ای، سهم آنها را در زنجیره توزیع به 20 درصد در کل کشور ارتقا دهد.
  • راه اندازی برند اختصاصی (Private Labeling) یکی از روش‌های افزایش درآمد و حاشیه سود در فروشگاه‌های زنجیره ای است که افق نیز در این زمینه در حال برنامه‌ریزی است.

اخبار حاشیه مجمع عمومی عادی سالیانه افق کوروش

  • حداقل مساحت فروشگاه های جدید شرکت 200 متر مربع است.
  • با توجه به روند رشد فعلی، انتظار می رود تعداد شعب تا پایان سال جاری به 2,000 باب برسد. در صورت تداوم رشد فعلی، خیلی زودتر از سال 1404 شاهد رسیدن تعداد شعب به 4,000 باب خواهیم بود.
  • در آمد تبلیغات حدود 2.5 درصد فروش شرکت است، بنابراین احتمال رسیدن درآمد تبلیغات به 250 میلیارد تومان در سال 98 وجود دارد.
  • امسال برآورد می شود با توجه به افزایش تعداد فروشگاه‌ها و همچنین رشد قیمت کالاها، کل فروش شرکت به 100 هزار میلیارد ریال برسد.
  • پیش از رشد نرخ دلار، درسال 96 گردش بازار FMCG ایران حدود 65 میلیارد دلار بود. بنابراین انتظار می رود با حذف ارز دولتی 42 هزار ریالی این بازار به حدود 8,500 هزار میلیارد ریال برسد. در سال 97 ارزش معاملات کمتر از نصف این عدد بود.
  • شرکت در حال برنامه‌ریزی برای ورود به بازار میوه و سبزیجات تازه است. در این بازار می‌توان با کاهش ضایعات سود ناخالصی تا 45 درصد فروش به دست آورد. انتظار می‌رود عرضه میوه و سبزیجات در کل شعب افق در سال جاری کلید بخورد و حدود 10 درصد به مبلغ فروش شرکت بیافزاید.
  • طبق یک بررسی بین المللی منحنی آموزش[1] فروشگاه های جدید به ما می‌گوید که معمولا فروشگاه‌ها در سال اول فعالیت می‌توانند حدود نیمی از پتانسیل خود را ظاهر کنند و طی شش سال به ظرفیت کامل می‌رسند. بنابراین شرکت سه موتور محرک برای رشد فروش دارد؛ اول رشد تعداد فروشگاه‌ها، دوم رشد فروش هر فروشگاه طبق منحنی آموزش و سوم رشد قیمت کالاها طبق تورم.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.
برچسب‌ها