گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت البرز دارو (دالبر)

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت البرز دارو (دالبر)
خلاصه اخبار

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت البرز دارو (دالبر) در تاریخ 11 خرداد ماه 1398 در محل دانشکده دارو سازی دانشگاه تهران (سالن رازی) برگزار شد.

تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت البرز دارو : 11 خرداد  98

سود هر سهم: 797 ریال

سود تقسیم شده: 717 ریال

نکات مهم گزارش حسابرسی

  • اظهار نظر حسابرس: مقبول
  • در خصوص دریافتنی‌های تجاری شامل مبلغ 221 میلیارد ریال اسناد سررسید گذشته و طلب سنواتی از شرکت توسعه دارویی رسا، اقدامات حقوقی انجام گرفته است و حکم دادگاه دریافت شده است و اقدامات در مرحله اجرایی قرار دارند.
  • در مورد این بند از گزارش که گفته شده است خالص مبلغ 319 میلیارد ریال مطالبات سنواتی از شرکت کیمادیا در موعد مقرر وصول نگردیده است، در مجمع اظهار شد که در سال 98 مبالغی بابت مطالبات سال 96 وصول گردید. علت تاخیر در وصول مانده مطالبات این است که طرف حساب شرکت البرز دارو، وزارت بهداشت عراق است و فرآیند قدری زمان‌بر است. از طرفی محصولات همزمان در حال ثبت در عراق هستند و این امر موجب طولانی شدن فرآیند شده است. مبالغ دریافتی به صورت ارزی است که تاکنون در صورت‌های مالی به عنوان سود شناسایی شده‌اند.
  • طبق این بند از گزارش حسابرس که اشاره شده است سود قابل تخصیص کاهش را نشان می‌دهد، طبق اظهارات انجام شده در مجمع، بخشی از سهام شرکت پخش البرز خریداری شده است که منجر به پایین آمدن سود شرکت البرز شده است.
  • در خصوص خریدهای خارجی که از طریق واسطه‌ها انجام می‌گیرد، طبق پاسخی که در مجمع داده شد، با توجه به تحریم‌ها، تامین منابع به غیر از طریق واسطه‌ها اجتناب‌ناپذیر است. تامین مواد اولیه از این طریق تغییر چندانی در هزینه‌ها ایجاد نمی‌کند و تاثیر آن بیشتر بر تغییر نرخ تبدیل ارز است.
  • در گزارش حسابرس بیان شده است که شرکت مبالغی را به منظور هزینه‌ی بازاریابی بابت فروش اوراق مرابحه و خزانه اسلامی پرداخت کرده است. طبق گزارشات مجمع، از آنجا که شرکت قصد معامله مبلغ زیادی را به شکل بلوکی داشته است، ناچار به پرداخت مبلغی به بازاریاب بود. گرچه رقمی که بابت فروش هر برگه دریافت کرد بیشتر از رقم معاملاتی در بازار بود، بنابراین شرکت البرز از این جهت متحمل ضرری نشده است.

نکات مهم گزارش هیات مدیره به مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت البرز دارو

  • مبلغ فروش به میزان 35 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
  • فروش طی 5 سال گذشته با نرخ مشخصی رشد داشته است.
  • شرکت با هدف افزایش فروش در بخش داروهای قلبی و عروقی اقدام به فعالیت‌های بازاریابی می‌کند.
  • در سال 97 محصولات صادراتی در کشورهای عراق، افغانستان و اوگاندا ثبت شده است و فرآیند صادرات اثرگذارتر خواهد بود.
  • وزارت نیرو به دلیل نحوه مصرف شرکت البرز دارو از انرژی، برای این شرکت تخفیف در فروش برق در نظر گرفته است.
  • در زمینه پروژه‌های در دست اجرا، پیاده‌سازی GMP در خط تولیدات مایعات دارویی 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. با وجود مشکلات ارزی دستگاه‌های مورد نیاز تماماً خریداری شده است.
  • پروژه احداث انبار جدید و ساختمان‌های وابسته به آن، که از ظرفیت و استاندارهای مطلوبی برخوردار است، 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تا مهرماه 98 به بهره‌برداری می‌رسد.
  • با توجه به قدیمی شدن اتاق سرور و تجهیزات مربوطه، اقدامات مربوط به بررسی و به روز رسانی تجهیزات اتاق سرور و نیز به روز رسانی سیستم اعلان و اطفاء حریق در دستور کار قرار دارد.

پرسش و پاسخ سهامداران

پرسش اول: موجودی مواد و تجهیزات با ارز دولتی محاسبه می‌شوند یا ارز نیمایی؟

پاسخ:

مواد اولیه با نرخ پایه 4200 و ماشین‌آلات با نرخ ارز نیمایی محاسبه می‌شوند.

پرسش دوم: به چه دلیل حاشیه سود ناخالص از سال 82 تا 95 رشد داشته است ولی در سال‌های 96‌ و 97 تقریبا 5 درصد کاهش داشتند؟ مبالغ مربوط به دو برابر شدن تسهیلات و افزایش سرمایه در جریان به چه منظوری هزینه شده است؟

پاسخ:

ترکیب محصولاتی که فروخته می‌شوند، افزایش نرخ فروش و افزایش حجم فروش در کاهش حاشیه سود ناخالص تاثیرگذارند. دلیل اصلی کاهش حاشیه سود، افزایش نرخ مواد اولیه است.

در خصوص بالا رفتن تسهیلات، علت خرید مواد اولیه است.

پرسش سوم: چرا با وجود اینکه خرید سهام پخش البرز موجب کاهش سود می‌شده است، شرکت اقدام به خرید قیمت سهام با قیمت بالا نموده است؟

پاسخ:

به دلیل کامل شدن فرایند زنجیره تامین، شرکت البرز دارو اقدام به خرید سهام این شرکت نموده است. قیمتی که البرز دارو سهام شرکت پخش را خریده است، دقیقاً متناسب با ارزش دارایی‌های فیزیکی است. شرکت پخش البرز عملکرد درخشانی را در سال جاری خواهد داشت. از آنجایی که بیشترین منافع حاصل از پخش البرز به شرکت‌های البرز دارو و سبحان دارو می‌رسد، این اقدام ارزنده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.
برچسب‌ها