گزارش تحلیلی شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش (افق)

گزارش تحلیلی شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش (افق)
خلاصه اخبار

در گزارش توجیهی افزایش سرمایه افق کوروش پیشنهاد افزایش سرمایه 200 درصدی شرکت از مبلغ 1,000 میلیارد ریال به مبلغ 3,000 میلیارد ریال به تصویب رسیده است.

شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش در سال 92 با هشت فروشگاه خرده فروشی کار خود را آغاز کرد و طبق گزارش شش ماهه 98 تا پایان شهریورماه به 1689 شعبه فعال در سراسر کشور دست یافته است. شرکت‌های تولیدی گروه صنعتی گلرنگ از مهم ترین شرکای استراتژیک ‌این شرکت هستند. 25% از کالاهای ‌این شرکت از مجموعه گروه صنعتی گلرنگ تأمین می گردد.

افق کوروش‌ این هدف را دنبال می‌کند که از طریق واگذاری حق امتیاز تابلو (فرانچایز) از پرداخت هزینه اجاره خود بکاهد. به ‌این صورت که افق کوروش به تأمین کالاهای فروشگاه می‌پردازد اما مکان فروشگاه و اداره آن بر عهده متقاضی ‌ایجاد شعبه می‌باشد.‌ شرکت در مجمع خود اعلام کرد که تقاضا برای راه اندازی شعب به صورت فرانچایز بسیار بالا بوده است.‌ این امر باعث شده شرکت در تأمین تجهیزات لازم به مشکل برخورد کند. انتظار می‌رود که با رفع ‌این محدودیت‌ها شاهد شتاب گرفتن راه اندازی شعب جدید در پاییز و زمستان باشیم.

هدف اعلامی شرکت افق کوروش قرار گرفتن در فهرست 250 خرده فروش برتر دنیا تا پایان سال 2025 میلادی است. در ‌این راستا برنامه شرکت دستیابی به 4000 شعبه تا سال 1403 می‌باشد. شرکت برای مقابله با ورود رقبای احتمالی داخلی و خارجی برنامه راه اندازی حداقل 300 فروشگاه در سال را در پیش گرفته است، که البته در سال گذشته و سال جاری شاهد پیشی گرفتن از ‌این برنامه هستیم. فروش انواع میوه و سبزیجات تازه در افق کوروش از اهداف دیگر فروشگاه است که در حال حاضر در بعضی شعب به صورت آزمایشی اجرایی شده است و انتظار می‌رود در پایان سال 98 کلیه شعب افق به فروش‌ این محصولات بپردازند. طبق گفته مدیران شرکت در مجمع عمومی، چنانچه ‌این طرح به طور کامل عملیاتی گردد منجر به تحقق حاشیه سود 40 درصدی خواهد شد. روش کسب و کار شرکت خرید نسیه و فروش نقد است. با توجه به ‌این امر شرکت مشکل نقدینگی نخواهد داشت.

همچنین شرکت در سال 97 با راه اندازی فروشگاه ‌اینترنتی اُکالا به دنبال ورود به بازار خرده فروشی ‌اینترنتی است.

بخشی از درآمدزایی فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش از محل تبلیغات است. درآمد تبلیغات حدود نیمی از سود خالص شرکت در سال گذشته و در شش ماهه 98 بیش  از سه چهارم آن را تشکیل داده است که نشان از اهمیت ‌این بخش از درآمد‌ها برای شرکت دارد.

در گزارش توجیهی افزایش سرمایه منتشر شده شرکت پیشنهاد افزایش سرمایه 200 درصدی شرکت از مبلغ 1,000 میلیارد ریال به مبلغ 3,000 میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به تصویب هیئت مدیره رسیده است.

در‌ این گزارش آمده است که ‌این افزایش سرمایه با سه هدف صورت می‎‌گیرد:

  1. خرید تعداد 200 دستگاه کامیونت جهت بهبود ناوگان حمل و نقل شرکت که باعث می‌شود کیفیت زنجیره توزیع بالا رود و بهای خرید محصولات کاهش یابد.
  2. با انجام افزایش سرمایه می‌تواند در سال 1399 حدود 500 فروشگاه و در سال 1400 حدود 400 فروشگاه احداث کند و از برنامه اعلامی 300 فروشگاه در سال پیشی بگیرد.
  3. کاهش چند روزه دوره پرداخت و به تبع آن افزایش تخفیف دریافتی از تأمین کنندگان

شرکت در گزارش توجیهی خود پیشبینی کرده تعداد شعب تا پایان سال 98 به 1896 شعبه خواهد رسید؛ که به معنای راه اندازی 540 شعبه جدید در طی سال است. با توجه به‌ این که در نیمه اول سال 332 شعبه به تعداد شعب شرکت افزوده گشته است به نظر می رسد دستیابی به تعداد 2000 شعبه تا پایان سال چندان دور از ذهن نیست.

گزارش تحلیلی شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش (افق)

شرکت در حال گسترش از طریق راه اندازی فروشگاه‌های جدید است که هم باعث افزایش فروش و هم افزایش صرفه به مقیاس در سالهای آتی می شود. به نظر می رسد که شرایط اقتصادی جامعه و افزایش علاقه به خرید ارزان تر کالاهای تند گردش نیز به رشد شرکت کمک نماید. از ‌این رو انتظار می رود اختصاص بخشی از دارایی سرمایه گذاران به سهام ‌این شرکت، بازدهی مناسبی به ارمغان آورد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها
نظرات کاربران
  • سلام من از فروشگاه راضی هستم ازقيمت ها راضی هستم