کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

به گزارش سیگنال به نقل از بورس نیوز،

گزارش‌های 9 ماهه عاملی برای جهش شاخص

روزبه شریعتی در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار اظهار کرد: بازار را دولت، مجلس و حقوقی‌ها جمع نکردند بلکه اشخاص حقیقی خریداری کردند.

کارشناس بازار‌سرمایه افزود: رئیس دفتر رئیس‌جمهور روی شاخص یک‌میلیون و 600 هزار واحد سیگنال مبنی بر کف بازار داد یا برخی مدیران وعده حمایت و خرید می‌دهند اما؛ اقتصاد مالی نشان داد که دستور پذیر نیست و دخالت کردن تعادل بازار را برهم می‌زند و این اتفاق به ضرر سهامداران بازارسرمایه رخ داد.

وی ادامه داد: همه انتظار داشتند که پس‌ازاین اظهارنظرها شاخص اُفت نکند اما بازار به این صحبت‌ها توجهی نکرد و تا جایی که خود تشخیص داد، اصلاح انجام شد و دراین‌بین پیش واکنش به نرخ ارز نیز اتفاق افتاد.

شریعتی بیان کرد: همان‌طور که در تیرماه بازار در حال افزایش بود و پیش واکنش درباره افزایش نرخ دلار اتفاق افتاد، در زمان ریزش نیز پیش واکنش درباره کاهش نرخ دلار صورت گرفت.

این کارشناس بازارسرمایه با اشاره به صحبت‌ها درباره دلار 15 هزارتومانی تاکید کرد: سیگنال‌های غلط سیاسی موجب می‌شود بازار‌های مالی با این نوع دخالت‌ها و تنش دچار خروج و عدم تعادل شوند.

وی تصریح کرد: بازار سرمایه به سمتی حرکت کرد که قیمت دلار را 15 هزارتا 17 هزار تومان در نظر گرفت درحالی‌که دلار در حال حاضر 22 هزار و 600 تومان در حال معامله شدن است.

شریعتی تصریح کرد: باید اجازه داد بازار خود مکانیزم قیمت را تعیین کند نه با دستور قیمت تعیین شود، مکانیزم دستوری باید از بین برود.

کارشناس بازار سرمایه گفت: ریزشی که در بازار اتفاق افتاده عملاً به‌جای رسیده که اگر P/E تعادلی بازار با دلار 21 هزار تومان در نظر بگیریم به میانگین خوبی رسیده و اگر کسی نیت سرمایه‌گذاری در بازار‌ها را داشته باشد بازار بورس را انتخاب می‌کند.

وی بیان کرد: بازار به این نقطه رسیده که از نظر بنیادی ارزنده است در ضمن گزارش‌های 9 ماهه عامل مهم‌تری برای شوک مثبت به بازار سرمایه بوده است.

شریعتی تاکید کرد: به نظر شکست شاخص یک‌میلیون 100 هزار واحد به‌آسانی ممکن نخواهد بود مگر اینکه دلار 15 هزارتومانی واقعی باشد و تثبیت شود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.