وعده جدید وزارت صمت در تولید خودرو؛ خودروسازان امسال به وعده خود عمل می‌کنند؟

وعده جدید وزارت صمت در تولید خودرو؛ خودروسازان امسال به وعده خود عمل می‌کنند؟
خلاصه اخبار

مسئولان کشور و وزارت صمت هر ساله وعده جدیدی برای افزایش تیراژ خودرو و عرضه آن به بازار می‌دهند که معمولا عدد وعده‌داده شده با آمار پایانی سال تفاوت قابل توجهی دارد.

مسئولان کشور و وزارت صمت هر ساله وعده جدیدی برای افزایش تیراژ خودرو و عرضه آن به بازار می‌دهند که معمولا عدد وعده‌داده شده با آمار پایانی سال تفاوت قابل توجهی دارد.

به گزارش آخرین خودرو ، خودروسازی ایران پس از صنعت نفت، بزرگترین صنعت کشور محسوب می‌شود؛ اما این صنعت بزرگ سال‌هاست که در دره زیان‌دهی افتاده است و کج‌دار و مریز به فعالیت خود ادامه می‌دهد. زیان‌دهی خودروسازان به میزانی رسیده که دو خودروساز بزرگ کشور سالانه اعلام می‌کنند بابت تولید هر خودرو به چه مقدار ضرر می‌دهند، اما با این حال مسئولان کشور و وزارت صمت هر ساله وعده جدیدی برای افزایش تیراژ خودرو و عرضه آن به بازار می‌دهند که معمولا عدد وعده‌داده شده با آمار پایانی سال تفاوت قابل توجهی دارد.

وعده تولید خودرو در سال 1403 نیز به رسم هر سال اعلام شد. در حاشیه جلسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی که با حضور عباس علی‌آبادی ، وزیر صمت، معاونین و مدیران وزارت صمت، و به ریاست پژمانفر در هفته گذشته برگزار شد، ضمن اعلام آماری در خصوص صنعت خودرو وعده جدیدی درباره تولید خودرو در سال جاری داده شد. براساس اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت، تولید خودرو در سال جاری رکورد یک میلیون و 700 هزار خودرو را جهت جبران کسری نیاز بازار خواهد زد.

وعده وعیدهای تیراژی خودرو

فارغ از این مساله که «آیا تزریق یک میلیون و 700 هزار خودرو به بازار می‌تواند بازار آشفته و ملتهب خودرو در کشور را سامان دهد؟» یا آنکه «چگونه خودروسازان علی‌رغم زیان‌دهی گسترده به فعالیت خود ادامه می‌دهند؟» به این پرسش می‌پردازیم که طی سال‌های گذشته تیراژ خودرو در پایان هر سال توسط خودروسازان به تعداد وعده داده شده رسیده است یا خیر؟

در ابتدا باید به این نکته بپردازیم که تولید خودرو توسط خودروسازان تنها خودروهای سواری را شامل نمی‌شود و انواع سواری، وانت، کشنده و کامیون، ون، مینی‌بوس، میدل باس و انواع اتوبوس در آمار نهایی تولید خودرو گنجانده می‌شوند.

وزارت صمت در ابتدای سال 1402 به مردم وعده داد که در آن سال یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو تولید شود. این درحالی بود که خودروسازان در پایان سال به هدف تعیین شده خود نرسیدند و تیراژ یک میلیون و 338 هزار دستگاه خودرو را در کارنامه خود ثبت کردند که می‌توان گفت در عملکرد خودروسازان هیچ نوع پیشرفتی دیده نشد.

وعده تولید یک میلیون و 600 هزارتایی وزیر درحالی داده شد که خودروسازان به تیراژ اعلامی سال گذشته خود هم نرسیده بودند. به عبارتی دیگر، در سال 1401 نیز برای خودروسازان مقرر شد که یک میلیون و 600 هزار خودرو تولید شود که کارشناسان این وعده رضا فاطمی‌امین، وزیر پیشین صمت، را بلند پروازانه می‌خواندند. در پایان سال 1401 آمار تولید خودرو یک میلیون و 347 هزار دستگاه ثبت شد.

وعده جدید وزارت صمت در تولید خودرو؛ خودروسازان امسال به وعده خود عمل می‌کنند؟

1400 نیز سالی بود که وزارت صمت وعده یک میلیون و 100 هزارتایی کردن تولید خودرو را به مردم داد. اما آخر سال چه شد؟ فیتیلیه تولید خاموش شد و در نهایت 963 هزار خودرو تا پایان سال تولید شد.

اما سال 1399 به چه شکل سپری شد؟ خودروسازان در این سال رشد تولید قابل توجهی نسبت به سال گذشته خود به ثبت رساندند و 991 هزار خودرو تولید کردند. گرچه این بنگاه‌های صنعتی همچنان به وعده تولید ابتدای سال خود، یعنی یک میلیون و 200 هزار دستگاه نرسیدند.

سال 1398 اما، سال افت شدید تولید بود. در ابتدای سال هدف تولید بر یک میلیون و 200 هزار دستگاهی بود که در پایان سال مجموع تولید به 831 هزار دستگاه رسید.

نگاهی به آمار تولید در سال‌های گذشته این پرسش را مطرح می‌کند که به‌رغم رفع مشکلات موجود در صنعت خودروسازی کشور، آیا خودروسازان در سال 1403 می‌تواند به هف تیراژ یک میلیون و 700 هزار دستگاهی خود برسند؟ آیا ظرفیت‌های تولید خودرو در کشور طی یک سال افزایش یافته است تا رشد تولید را در این صنعت شاهد باشیم یا صرفا یک وعده دستوری دیگر در راه صنعت خودروسازی کشور قرار دارد؟

مرجع: آخرین خودرو

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *