۱۲ سیلندری که به توربو «نه» گفت!

۱۲ سیلندری که به توربو «نه» گفت!
خلاصه اخبار

فراری، خوشنام‌ترین و مطرح‌ترین اسپرت‌ساز در دنیای اسپرت است. هر زمان از شتاب و توزیع وزن بسیار عالی سخن به‌میان می‌آید، سریعا نام فراری در ذهن تداعی می‌شود. این سوپراسپرت‌ساز محبوب ایتالیایی در آستانه ورود به‌هفتمین دهه حضورش در بازار آمریکا، محصول جدیدش را به‌جهان معرفی کرد. از این خودرو جدید فراری با نام «۱۲ سیلندرِی» در تاریخ ۳ می سال جاری میلادی به‌صورت رسمی رونمایی شد. این خودرو که در کلاس شوتینگ‌بریک قرار می‌گیرد، از طراحی زیبا و بسیار جذاب و آیرودینامیکی برخوردار است.

طراحی زیبا و آشنای فراری

فراری همواره ترکیبی ظریف و خاص از سنت و مدرنتیه را در محصولاتش لحاظ می‌کند و این خصیصه شاید در هیچ کجا به‌اندازه جدیدترین خودرو این کمپانی یعنی 12 سیلندری (جانشین لایق Superfast 812) مشهود نباشد.

این کمپانی صاحب‌نام در زمان رونمایی از این خودرو در میامی ایالات‌متحده، همه‌چیز را بر ویژگی 12 سیلندر بودن این خودرو متمرکز کرده بود. به‌عبارت دیگر همان‌طور که از نام آن پیداست، تمام توجه و تمرکز طراحان کمپانی فراری روی 12 سیلندر بودن این سوپراسپرت است.

فلاویو مانزونی (Flavio Manzoni) طراح این خودرو دراین‌باره می‌گوید: «12 سیلندری درحقیقت یک سوپراسپرت جدید است که جانشین مدل Superfast812 شده است. همواره با شنیدن نام فراری حس هیجان و سرعت در ذهن‌مان شکل می‌گیرد؛ بنابراین با استفاده از خطوط طراحی سیال سعی کردیم این حس را به‌خوبی حفظ کرده و طراحی آشنای اسب سرکش ایتالیایی را به‌نمایش بگذاریم.

هرچند در این مسیر با توجه به هفتادمین سال حضور در آمریکا توانستیم با الگوبرداری از مدل 365GTC 1972 به‌چنین سوپراسپرت زیبایی دست پیدا کنیم. ما این خودرو را نشان جدید زیبای فراری در طراحی به‌حساب می‌آوریم.» با نگاهی به‌پروفیل فراری 12 سیلندری، شاهد فرمتی مشابه مدل Superfast812 هستیم که این خودرو با اندکی تفاوت با مدل اسطوره‌ای 365 GTC استایل زیبا و جذابی دارد. استفاده از خطوط نرم و سیال سبب شده است احجام ارگانیکی به‌وجود آید که در نهایت به‌تشکیل چنین استایل نافذی کمک شایانی می‌کند.

پوزه کشیده با فرم انحنای نسبتا زیاد روی گل‌گیرهای جلو و پشت کوتاه که با گل‌گیرهای ماهیچه‌ای عقب شکل گرفته، جلب‌توجه می‌کند. همچنین نصب رینگ‌های 21 اینچی و تناسبات عالی رینگ و تایر با بدنه، استایل فوق اسپرت و جذابی را به‌این شوتینگ بریک گرن‌توریسمو می‌بخشد.

کشیده‌تر شدن پوزه با اورهنگ‌های نسبتا بلند و زاویه بیشتر ستون‌های A به‌ایجاد حسی هیجان‌برانگیز در نمای جانبی کمک بسیاری کرده است. در نمای جلو شاهد یک طراحی جدید از اسب ‌سرکش ایتالیایی هستیم؛ زیرا دیگر مانند مدل Superfast812 خبری از چراغ‌های عمودی نیست و چراغ‌های این خودرو به‌شکل کلاسیک طراحی شده‌اند. به‌گفته فلاویو مانزونی (Flavio Manzoni) طراح این سوپراسپرت جدید ایتالیایی، این نوع طراحی چراغ‌ها مشابه مدل کلاسیک 365 GTC است. چراغ‌های مستطیل‌شکل کشیده با ظرافت زیادی در جلوترین بخش پوزه قرار گرفته‌اند.

بر این اساس چراغ‌های کشیده مستطیل‌شکل با LED افقی که در زیر آن تعبیه شده و خطوط نسبتا تیز روی کاپوت و حجم‌ ماهیچه‌ای برآمده روی گل‌گیرهای جلو و نوار مشکی پیانویی میان چراغ‌های جلو، چهره زیبا و جسورانه‌ای به 12 سیلندری می‌بخشند.

در نمای عقب نیز شاهد یک طراحی زیبا و جذاب از طراحان فراری تحت سرپرستی فلاویو مانزونی (Flavio Manzoni) هستیم. سقف خودرو با قسمت پشت آن به‌صورت یکپارچه طراحی شده تا فرم شیشه‌ای عقب هیجان را به اوج خود برساند. دو خط تیزی که سبب ایجاد احجام ماهیچه‌ای ارگانیک در گل‌گیرهای عقب شده، منجر به‌ایجاد یک بخش عریض شده است.

همچنین قرارگیری چراغ‌های افقی نواری دوتکه (آبشاری) سه بعدی و یک حجم‌پردازی خاص در این بخش، زیبایی و جذابیت بیشتری به‌فراری 12 سیلندری می‌دهد. از طرفی اگزوزهای بزرگ مستطیل‌شکل (که دارای دو بخش است) و دیفیوزر سه بعدی حجیم، چاشنی اسپرت بیشتری برای این سوپراسپرت ایتالیایی به ارمغان می‌آورد.

نکته دیگر در طراحی فراری 12 سیلندر طراحی رینگ‌های نسل جدید فورج‌شده است که به‌گفته کمپانی فراری هر کدام حدود 5 کیلوگرم سبک‌وزن‌تر از رینگ‌های فعلی این سوپراسپرت‌ساز ایتالیایی هستند. با در نظر گرفتن دریچه‌های فعال درون سپر جلو و اسپویلر فعال و دیفیوزر نسل جدید، ضریب درگ در فراری 12 سیلندر حدود 12 درصد بهبود یافته که نیروی دان‌‎فورس این خودرو را به 25 درصد ارتقا داده است. همچنین فراری 12 سیلندری در دو نسخه اسپایدر و شوتینگ‌بریک گرند توریزمو راهی بازار خواهد شد.

کابین مدرن و اسپرت

طراحی کابین فراری 12 سیلندری بر مبنای اسپرت بودن و راحتی بالای سرنشینان بوده است. براساس آن‌چه کمپانی فراری اعلام کرده، در فضای داخلی این خودرو سعی شده است حد زیادی از الِمان‌های Superfast812 در کنار بالاترین فناوری فرمول‌یک F1 استفاده شود. بر این اساس یک نمایشگر 15.6 اینچی عریض افقی در مقابل راننده برای کلاستر تعبیه شده است.

12 سیلندری که به توربو «نه» گفت!

همچنین در کابین این خودرو یک نمایشگر 10.25 اینچی افقی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی وجود دارد که مجهز به آخرین سیستم ارتباط کاربری فراری است. یک نمایشگر 8.8 اینچی نیز درون داشبورد و مقابل سرنشین دوم تعبیه شده تا فضای داخلی را کاملا پیشرفته و مدرن جلوه دهد.

بر این اساس طراحی داشبورد بسیار اسپرت و اغراق‌آمیز است. دریچه‌های ذوزنقه‌ای‌شکل سه بعدی با اگزوزهای خروجی این سوپراسپرت هارمونی بسیار خوبی دارد. همچنین وجود حجم‌های برآمده روی داشبورد و استفاده از متریال فیبرکربن و چرم باکیفیت مرینو به‌رنگ مشکی و دوخت قرمز برای صندلی‌ها و چرم‌های روی داشبورد، فضای داخلی را بسیار مهیج جلوه می‌دهد.

طراحی کلیت داشبورد ساده و به‌دور از شلوغی‌های فیزیکی است. همچنین به‌لطف استفاده از غربیلک‌فرمان نسل جدید دی-کات فراری، دو پدال شیفتر بزرگ فیبرکربنی در پشت آن، استفاده از دکمه‌ لمسی استارت در بخش میانی غربیلک‌فرمان و طراحی صندلی‌های سه‌تکه نسل جدید راننده و سرنشین جلو، رانندگی با فراری 12 سیلندری تجربه هیجان‌انگیز و اسپرتی است.

از مهم‌ترین امکانات اسب‌سرکش تازه‌نفس ایتالیایی می‌توان به کروزکنترل تطبیقی، کنترل اسپویلر فعال در عقب، تنظیم سیستم تعلیق پنیوماتیکی نسل جدید فراری، 8 ایربگ، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم ترمز پارک برقی، سیستم حالت‌های مختلف رانندگی، سیستم حالت‌های مختلف تنظیم فرمان، سیستم ترمز نسل جدید مبتنی بر نیروی آیرودینامیکی و صندلی‌های نسل جدید اسپرت و سیستم صوتی مبتنی بر سه بعدی‌سازی با 15 بلندگو با قدرت 1500 وات و… اشاره کرد.

صدایی مهیج از موتوری پرتوان

آن‌چه قلب قوی و قدرتمند فراری 12 سیلندر را تشکیل می‌دهد، یک پیشرانه حجیم و پرتوان تنفس‌طبیعی است. این سوپراسپرت به‌تمام سیستم‌های پرخوران توربوشارژ و سوپرشارژ نه گفته است و با در نظر گرفتن کاپوت بلند و کشیده، به‌خوبی پیشرانه 12 سیلندر اسب‌سرکش ایتالیایی در آن جا گرفته است.

12 سیلندری که به توربو «نه» گفت!

بر این اساس پیشرانه 12 سیلندر وی‌شکل (که زوایای بین سیلندرها 65 درجه است) با حجم 6496 سی‌سی، زیر کاپوت این سوپراسپرت جا خوش کرده است. عواملی همچون قطر پیستون 94 میلی‌متری در کورس پیستون 78 میلی‌متری، کاهش اتاق احتراق و رسیدن به‌نسبت تراکم 13.5 به‌یک و طراحی ایده‌آل پیستون‌ها برای سیرکولیشن (جریان گردابی بهتر در اتاق احتراق جهت تراکم‌سازی هوا-سوخت)، سیستم زمان‌بندی متغیر هوشمند سوپاپ‌ها و سیستم مانیفولد با طول متغیر، توانسته‌اند راندمان این موتور را به‌سطح بالایی برسانند.

بر اساس آن‌چه کمپانی فراری اعلام کرده است، به‌دلیل کاهش وزن، میل‌لنگ این موتور تا 3 درصد سبک‌تر از مدل Superfast است تا قدرت و گشتاور بالاتری تولید شود. حداکثر قدرت خروجی در این پیشرانه به 818.6 اسب‌بخار در 9250 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور آن به 678 نیوتون‌متر در 7250 آرپی‌ام می‌رسد.

نکته بسیار مهم در طراحی و ساخت این پیشرانه گشتاور پایین آن است؛ اما با نگاهی به‌نمودار گشتاور برحسب توان و دورموتور می‌توان دید که گشتاور فراری 12 سیلندری از دور 3850 آرپی‌ام (دور در دقیقه) تا 6800 آرپی‌ام یک روند نسبتا خطی دارد که این مهم سبب می‌شود این سوپراسپرت تازه‌نفس، نسبت به‌تمام محصولات مک‌لارن برتری داشته باشد.

بر این اساس حداکثر دور موتوری که برای ECU تعریف شده، 9500 آرپی‌ام است که به‌گفته کمپانی فراری در این دور، توان با منحنی افت و گشتاور نیز با منحنی رو به‌کاهش مواجه می‌شود که به‌همین منظور سیستم کات‌آف (قطع پاشش سوخت و دورموتور) برای این خودرو در نظر گرفته شده است.

با در نظر گرفتن این موارد به‌ازای هر لیتر پیشرانه 6.5 لیتری اتمسفریک فراری 126.2 اسب‌بخار توان تولید می‌شود که این، یک عدد بی‌نظیر در طراحی موتورهای احتراق‌داخلی پیستونی است. از سوی دیگر یک گیربکس 8 سرعته دوکلاچه تر (ساخت کمپانی MagnaPT آمریکا) وظیفه انتقال قدرت تولیدی به‌چرخ‌های عقب را برعهده دارد. این گیربکس از تغییراتی در ساختار هیدرولیکی و صفحات داخلی برخوردار بوده که طبق گفته کمپانی فراری حدود 1.5 درصد در تسریع شتاب خودرو موثر است.

کمپانی فراری به سبک‌وزنی و شتاب مناسب معروف است و در این خودرو نیز به‌لطف استفاده از متریال آلومینیوم در ساخت موتور و استفاده از تیتانیوم در ساخت قطعات دوار و همچنین استفاده از متریال آلومینیوم و فولاد سبک‌وزن در ساختار شاسی (به‌کمک ساختار مونوکوک که شاسی یکپارچه منحصربه‌فرد این سوپراسپرت است) وزن خالص فراری 12 سیلندری به 1560 کیلوگرم می‌رسد.

بر این اساس نسبت قدرت و وزن در این سوپراسپرت جدید ایتالیایی به 1.88 اسب‌بخار بر کیلوگرم می‌رسد که این عدد برتری فراری را در دنیای سوپراسپرت‌ها ثابت می‌کند. همچنین به‌منظور ایجاد صدای مهیج از کیت اگزوز کامل تیتانیومی در این خودرو استفاده شده که صدای بسیار گوش‌نواز و مهیجی را از موتور 12 سیلندر به‌نمایش می‌گذارد.

پرفورمنس منحصربه‌فرد 12 سیلندری

دردانه فراری با در نظر گرفتن موتور 12 سیلندر 6.5 لیتری اتمسفریک و گیربکس 8 سرعته دوکلاچه، تنها 2.9 ثانیه زمان نیاز دارد که از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر برساعت دست یابد. اگر پدال گاز را بیشتر فشار دهید، ظرف 7.9 ثانیه از حالت ایستاده به‌سرعت 200 کیلومتر برساعت می‌رسید.

حداکثر سرعت رسمی فراری 12 سیلندری به 340 کیلومتر برساعت می‌رسد. همچنین دو سایز رینگ 20 و 21 اینچی برای خریداران در دسترس است. برای سایز 21 اینچی، تایرهایی با سایز 35/275 در جلو و تایرهایی با سایز 35/315 در عقب تعبیه می‌شود.

این تایرها ساخت کمپانی گودیر است و سواری نرم و باکیفیتی را به‌سرنشینان هدیه می‌دهد. کمپانی فراری مدل 12 سیلندر را از ابتدای سال 2025 میلادی به‌بازار عرضه می‌کند و قیمت آن 425 هزار دلار است.

مرجع: اخبار خودرو

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *