عواقب ترور رهبر حماس/ریزش بورس و پرواز صندوق‌های طلا

عواقب ترور رهبر حماس/ریزش بورس و پرواز صندوق‌های طلا
خلاصه اخبار

صبح امروز خبر ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران مخابره شد. به دنبال ترور هنیه بازارهای داخلی و جهانی به این موضوع واکنش قابل توجهی نشان دادند.

صبح امروز خبر ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران مخابره شد و همگان تحت تاثیر شوک این اتفاق مهم قرار گرفتند و این موضوع به تیتر اصلی اخبار رسانه­‌های داخلی و خارجی تبدیل شد.

اسماعیل هنیه برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به تهران آمده بود. در متن پیام رهبر انقلاب در واکنش به این اتفاق به لزوم خون‌خواهی ایران در قبال این شهادت اشاره شده بود و سپاه پاسداران نیز در اطلاعیه خود ضمن محکوم کردن این قضیه، اعلام کرد که این جنایت با پاسخ سخت ایران مواجه خواهد شد.

به دنبال ترور هنیه بازارهای داخلی و جهانی به این موضوع واکنش قابل توجهی نشان دادند که در ادامه به این موضوع پرداخته خواهد شد.

ریزش 52 هزار واحدی شاخص بورس

بورس تهران معاملات آخرین روز از هفته را با سرخپوشی همه­‌جانبه آغاز کرد و شاخص کل بورس بیشترین افت روزانه خود را از 30 اردیبهشت به بعد تجربه کرد.

در معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل با افت 2.47 درصدی همراه شد و کانال 2.1 میلیون واحدی را از دست داد. اصلی‌­ترین دلیل نزول بورس در روز جاری، افزایش سطح ریسک سیستماتیک به دلیل احتمال سرایت تنش‌­ها و درگیری‌­ها به ایران است.

خاورمیانه از مدت­‌ها قبل شاهد تشدید تنش‌­ها بوده است و در این میان به نظر می­رسد که با ترور هنیه در تهران و احتمال پاسخگویی در ادامه مسیر، مجددا بازارها تحت تاثیر این ماجرا قرار بگیرند. در فروردین ماه سال جاری و پس از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق و هم­چنین بعد از پاسخ موشکی و پهپادی ایران به اقدام اسرائیل، بازار به افزایش سطح ریسک­‌ها واکنش منفی نشان داده بود.

رشد قیمت ارز و طلا و سکه

برخلاف روند بورس، در معاملات امروز قیمت­‌ها در بازار ارز، طلا و سکه با افزایش همراه شد. دلار که معاملات روز گذشته را در کانال 59 هزار تومان به پایان رسانده بود، معاملات روز جاری را در کانال 60 هزار تومان آغاز کرد.

در بازار طلا و سکه نیز قیمت‌­ها روند صعودی طی کردند و کلیه صندوق‌­های طلای حاضر در بازار در دامنه مثبت کار خود را آغاز کردند. سکه رفاه با افزایش 2.18 درصدی نسبت به روز قبل، در قیمت 42 میلیون و 829 هزار تومان میان خریداران و فروشندگان دست به دست شد.

اثر تنش بر آینده بازارها

به نظر می­رسد که در صورت پاسخ احتمالی ایران به این اقدام، بازارهای دارایی به مانند فروردین ماه سال جاری به این موضوع واکنش نشان خواهند داد. یعنی بازار سهام در مدار نزولی قرار خواهد گرفت و بازارهای ارز، طلا و سکه با رشد قیمتی همراه خواهند شد.

سهام یک دارایی پرریسک است و به محض بروز ریسک‌­های این چنینی، سرمایه‌­گذاران اقدام به فروش سهام موجود در پورتفوی خود می­کنند و سعی می­کنند که به سمت دارایی­‌های کم­ریسک حرکت کنند.

برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان می‌توانید به لینک روبرو مراجعه کنید.
برچسب‌ها