همه چیز درباره اقساط وام ودیعه مسکن / جزئیات حداقل و حداکثر مبلغ وام و نرخ سود

همه چیز درباره اقساط وام ودیعه مسکن / جزئیات حداقل و حداکثر مبلغ وام و نرخ سود
خلاصه اخبار

در حال حاضر دولت پنج وام ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی را برای مستاجران بسته به مکانی که زندگی می‌کنند، در نظر گرفته است. مستاجری که بتواند از بانک وام بگیرد، با در نظر گرفتن مبلغ وام و نرخ سود، هر ماه چقدر باید برای پرداخت قسط کنار بگذارد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو، وام ودیعه مسکن آخرین پناه مستاجران در فصل داغ جابه‌جایی است. اما احتمال می‌رود بانک‌ها کماکان تمایل داشته باشند به بازی نرخ سود 18 یا 23 درصدی وام‌های 40 تا 200 میلیونی ادامه دهند. شاهد این ادعا، نیمی از متقاضیانی هستند که در صف دریافت وام مانده‌اند.

هرچند مبلغ وام ودیعه مسکن در مقایسه با نرخ رهن و اجاره‌ای که از سوی موجران در نظر گرفته شده، رقم ناچیزی محسوب می‌شود، اما همین مبلغ هم می‌تواند کمک‌هزینه بسیاری برای تامین یک سرپناه نه چندان رضایت‌بخش باشد. وام ودیعه مسکن هم‌اکنون برای پایتخت‌نشینان 200 میلیون تومان، برای آن‌هایی که در مراکز استان‌ها ساکن هستند 150 میلیون تومان و برای سایر شهرها و روستاها به ترتیب 100 میلیون و 40 میلیون تومان است. قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هم یک وام 300 میلیونی ودیعه مسکن آن هم به صورت قرض‌الحسنه در اختیار خانوارهایی که از شرایط لازم برخوردارند، می‌گذارد.

نرخ سود وام ودیعه مسکن؛ معما پابرجاست

بخشنامه افزایش سقف فردی تسهیلات کمک ودیعه مسکن که از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده، همچنان اشاره‌ای مبهم به نرخ سود تسهیلات ودیعه مسکن دارد. با اینکه در آن قید شده دوره بازپرداخت وام حداکثر پنج ساله است اما نرخ سود را به «مصوبه شورای پول و اعتبار» موکول کرده‌اند.

پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به این ترتیب مشخص نیست با نرخ سود 18 درصد انجام می‌شود یا 23 درصد. تنها تکلیف نرخ سود وام ودیعه مسکن 300 میلیونی قابل پرداخت در طرح جوانی جمعیت مشخص است که به‌صورت قرض‌الحسنه محاسبه خواهد شد. همین دعوای ادامه‌دار بر سر نرخ سود موجب شده تا صف وام ودیعه مسکن برای نیمی از متقاضیان به درازا بکشد.

اعداد و ارقام به ما می‌گویند تا کنون یک میلیون و 654 هزار و 36 نفر از متقاضیان در سامانه tem.mrud.ir ثبت‌نام کردند. از این تعداد یک میلیون و 469 هزار و 875 نفر حائز شرایط دریافت وام ودیعه مسکن شناخته شدند، اما تا الان یک میلیون و 33 هزار و 305 نفر به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

بانک‌ها هم که علاقه چندانی به پرداخت اینگونه تسهیلات تکلیفی ندارند، ترجیح می‌دهند به صورت لاک‌پشتی عمل کنند و بنابراین طبق آخرین آمار که توسط احمد خادمیان، مدیرکل دفتر طرح‌های نهضت ملی مسکن اعلام شده، آن‌ها فقط با 445 هزار و 68 نفر عقد قرارداد کردند.

اقساط وام ودیعه مسکن تهرانی‌ها

وام ودیعه مسکن برای پایتخت‌نشینان از ابتدای سال قبل تا ماه آذر، 100 میلیون تومان در نظر گرفته شده بود، اما از ابتدای دی ماه همین سال به رقم 200 میلیون تومان رسید. نرخ سود 18 درصد و دوره بازپرداخت 5 سال است.

اقساط ماهانه برای مستاجری که در تهران زندگی می‌کند، حدود پنج میلیون و 78 هزار تومان است. جمع کل اقساط حدود 304 میلیون و و 721 هزار تومان و سود کل وام حدود 104 هزار و 721 تومان خواهد بود.

اقساط وام ودیعه مسکن برای کلان‌شهرها

وام ودیعه مسکن برای مستاجرانی که در کلان‌شهرها زندگی می‌کنند، از ابتدای سال 1402 تا پایان آذرماه، مبلغ 70 میلیون تومان بود. اما الان این وام افزایش 80 میلیونی داشته و به 150 میلیون تومان رسیده است. دوره بازپرداخت وام هم 60 ماهه است.

اقساط ماهانه وام ودیعه مسکن برای این افراد، حدود سه میلیون و 809 هزار تومان، جمع کل اقساط حدود 228 میلیون و 540 هزار تومان و سود کل وام حدود 78 میلیون و 540 هزار تومان برآورد می‌شود.

اقساط وام ودیعه مسکن برای سایر شهرها

وام ودیعه مسکن برای ساکنان شهرها به غیر از کلان‌شهرها 100 میلیون تومان است. مبلغ هر قسط برای مستاجران این شهرها، ماهی حدود 2 میلیون و 539 هزار تومان است. جمع کل اقساط آن‌ها 152 میلیون و 360 هزار تومان و سود کل وام هم حدود 52 میلیون و 360 هزار تومان است.

اقساط وام ودیعه مسکن روستانشینان

سال گذشته بود که سخنگوی دولت اعلام کرد که برای اولین بار وام ودیعه مسکن به روستاییان به میزان 40 میلیون تومان اختصاص پیدا می‌کند. اگر قرار باشد فردی که در روستا ساکن است این میزان از وام را دریافت کند، ماهانه باید حدود یک میلیون و 15 هزار تومان کنار بگذارد. جمع کل اقساط او هم حدود 60 میلیون و 944 هزار تومان و سود کل وام نیز 20 میلیون و 944 هزار تومان می‌شود.

اقساط وام 300 میلیونی چگونه است؟

وام ودیعه مسکن طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی، 300 میلیون تومان است که به صورت قرض‌الحسنه به خانوارهایی که از شرایط لازم برخوردارند، داده می‌شود. بخشنامه بانک مرکزی هم به ما می‌گوید که این تسهیلات مختص خانواده‌هایی است که از تاریخ اول فروردین 99 به بعد صاحب صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌شوند.
اگر قرار باشد فردی وام 300 میلیونی با نرخ سود چهار درصد و بازپرداخت 60 ماهه دریافت کند، ماهانه چقدر باید قسط بدهد؟ با یک محاسبه می‌توان دریافت که مبلغ هر قسط او پنج میلیون و 454 هزار و 545 تومان می‌شود.

مرجع: اقتصاد آنلاین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *