نبض نفت در شریان خاورمیانه

نبض نفت در شریان خاورمیانه
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد-پیمان قناعتی‌فرد :

می‌شود ادعا کرد اکنون و تحت‌شرایط فعلی، حداقل برای مدت کوتاهی می‌توان در جو بازار جهانی نفت، نفس راحتی کشید. اقدام رژیم صهیونیستی در پاسخ به کنش تنبیهی ایران نیز فضا را به‌‌‌‌‌گونه‌‌‌‌‌ای رقم زد تا تهران این اقدام متقابل دشمن را غیرواقعی بخواند. به گزارش تارنمای پاکستانی دان، واکنش رژیم‌‌‌‌‌صهیونیستی آنقدر ضعیف تلقی شد که ایتاماربن‌‌‌‌‌گویر، وزیر امنیت ‌‌‌‌‌ملی جنگ‌‌‌‌‌طلب این رژیم، اذعان کرد که از پاسخ دولتش راضی نیست. او در پستی تک‌‌‌‌‌کلمه‌‌‌‌‌ای در توییتر به زبان عبری نوشت: «ضعیف». به‌دنبال این تحرکات، قیمت‌ها در بازار جهانی نفت ابتدا افزایش اما سپس کاهش پیدا کرد.

در واکنشی تقریبا تند به اقدام قابل‌‌‌‌‌ پیش‌بینی رژیم صهیونیستی علیه ایران، قیمت نفت موقتاافزایشی شد، با این حال به‌دنبال کم‌‌‌‌‌اهمیت خواندن تحرکات رژیم‌‌‌‌‌صهیونیستی توسط ایران و درک این موضوع که اقدام از سر انتقام‌‌‌‌‌جویی صهیونیست‌‌‌‌‌ها از نظر دامنه بسیار محدود بوده‌است، قیمت نفت برای مقطعی هرچند کوتاه، در بازار جهانی به‌سرعت کاهش یافت؛ در واقع اقدام رژیم ‌‌‌‌‌صهیونیستی بیشتر به‌‌‌‌‌منزله یک مانور تبلیغاتی برای آرام‌کردن فضای داخلی این کشور تلقی شد.

از بازار نفت چه خبر؟

اگرچه در ابتدا قیمت‌های بازار نفت اندکی افزایشی شد، اما همچنان با کاهش هفتگی مواجه بود. در آن مقطع زمانی، بهای معاملات آتی برنت با 18‌سنت افزایش، به 87دلار و 29‌سنت در هر بشکه رسید. قرارداد ماهانه نفت‌‌‌‌‌خام وست‌‌‌‌‌تگزاس ‌‌‌‌‌اینترمیدیت آمریکا (WTI) برای ماه مه با 41‌سنت افزایش به 83 دلار و 14‌سنت به ازای هر بشکه رسید. در یک سال‌انتخاباتی، دولت بایدن نمی‌تواند قیمت گاز را افزایش دهد، بنابراین فشار دیپلماتیک فزاینده‌ای بر رژیم‌‌‌‌‌صهیونیستی و ایران برای کاهش تنش وجود دارد. هر دو شاخص اصلی نفت پس از اقدام اسرائیل، بیش از 3 دلار در هر بشکه افزایش را تجربه کردند. با این حال، پس از آنکه تهران نه‌‌‌‌‌تنها این اقدام را صرفا یک حادثه کم‌‌‌‌‌اهمیت خواند، بلکه تاکید کرد که قصد ندارد پاسخی بدهد، تلاطم هرچند محدود بازار نفت آرام‌‌‌‌‌تر شد.

اقدام نمایشی رژیم‌‌‌‌‌صهیونیستی

تیم‌‌‌‌‌اسنایدر، اقتصاددان فعال در ماتادور ‌‌‌‌‌اکونومیکس، گفت: در پایان، معلوم شد که اقدام رژیم‌‌‌‌‌صهیونیستی چیزی جز یک نمایش نبوده و بنابراین بازارها به همان سرعتی که افزایش داشتند، کاهشی شدند. تقریبا همین عکس‌‌‌‌‌العمل بازار انرژی را یک هفته قبل از آن شاهد بودیم؛ زمانی‌که ایران رگبار موشکی را به‌سوی مواضع رژیم‌‌‌‌‌صهیونیستی شلیک کرده‌بود. در 12‌آوریل، با نزدیک‌شدن به آخر هفته، همه می‌دانستند که پاسخ ایران به رژیم‌‌‌‌‌صهیونیستی طی 24 تا 48ساعت آینده در راه است. به‌دنبال هشدارهای اطلاعاتی و گزارش‌های رسانه‌ای در مورد حمله مستقیم ایران به رژیم‌‌‌‌‌صهیونیستی بود که قیمت نفت در روز جمعه 12 آوریل افزایش یافت. پاسخ ایران در 13 آوریل اقدامی «حساب شده» تلقی شد. تحلیلگران تاکید کردند که این پاسخ برای ایجاد خسارات، ویرانی و تلفات در مقیاس بزرگ در مواضع رژیم‌‌‌‌‌صهیونیستی طراحی نشده‌است. این عملیات دقیق، به‌عنوان اقدامی تنبیهی در جواب حمله ساختارشکنانه صهیونیست‌‌‌‌‌ها به کنسولگری ایران در دمشق و در «زمان و مکان دلخواه» تهران طراحی و اجرا شد.

بازگشت ثبات به بازار نفت؟

نکته قابل‌‌‌‌‌تامل آنکه به‌‌‌‌‌محض بازگشایی، در واکنش اولیه پس از اقدام تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی و پس از یک جهش کوتاه، بازارهای نفت کاهشی و در ادامه برای چند روز متوالی تثبیت شدند. پس از اقدام متقابل رژیم صهیونیستی در اوایل روز جمعه نیز همین اتفاق تکرار شد. تحلیلگران بر این باورند که اقدامات متقابل ایران و رژیم اشغالگر قدس نشان می‌دهد که هر دو طرف در پی آن بودند که از بروز یک درگیری تمام‌‌‌‌‌عیار جلوگیری کنند، امری که به‌صورت بالقوه می‌تواند عرضه نفت به جهان را از مبدا خاورمیانه غنی از نفت، متوقف کرده یا با اختلال جدی مواجه کند.

سایر عوامل موثر بر بازار انرژی

علاوه بر این، افزایش ذخایر نفت‌‌‌‌‌خام آمریکا که در هفته گذشته تا 7/ 2‌میلیون بشکه افزایش یافت و به حدود 460‌میلیون بشکه رسید، به آرامش هرچند کوتاه‌مدت در بازارهای نفت‌‌‌‌‌خام کمک کرد. همچنین نباید از نظر دور داشت که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ظرفیت مازاد تقریبا 6‌میلیون بشکه در روز دارد که در صورت نیاز می‌توان این ظرفیت را فورا وارد بازارها کرد. فایننشال‌‌‌‌‌تایمز در این رابطه نوشت: معامله‌گران همچنان نسبت به بازار خوشبین هستند زیرا تولیدکنندگان اوپک‌‌‌‌‌پلاس که از سال‌2022 کاهش داوطلبانه تولید را اجرا می‌کنند، آماده خواهند بود تا در صورت تشدید تنش‌ها که باعث جهش قیمت‌‌‌‌‌ نفت به سمت 100دلار می‌شود، نفت بیشتری تولید کنند. امروزه کنترل تورم یکی از اهداف اصلی اکثر بانک‌های مرکزی است.

اگر قیمت نفت شروع به رشد کند، اکثر فعالان بانکی می‌دانند که تلاش‌‌‌‌‌ برای کنترل تورم با شکست روبه‌رو خواهد شد. علاوه‌‌‌‌‌براین، در سال‌انتخابات، دولت بایدن نمی‌تواند به‌‌‌‌‌سادگی از کنار قیمت‌های بالا در پمپ‌‌‌‌‌بنزین‌‌‌‌‌ها عبور کند. اکنون این اطمینان در بازار انرژی وجود دارد که اقدام اخیر رژیم‌‌‌‌‌صهیونیستی به یک درگیری گسترده‌‌‌‌‌تر در خاورمیانه تبدیل نخواهد شد. در حال‌حاضر، بازار جهانی نفت تحت‌‌‌‌‌الشعاع این واقعیت است که تحت‌شرایط کنونی، احتمال هرگونه گسترش جنگ در خاورمیانه کاهش یافته‌است. قیمت جهانی نفت می‌تواند در چند روز و هفته آینده دچار نوساناتی باشد، چراکه وقوع اتفاقی غیرقابل پیش‌بینی بازار جهانی انرژی را مستقیما تحت‌تاثیر قرار خواهد دهد.

مرجع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *