مسوولیت شهرداری در حفظ ایمنی معابر عمومی
دنیایاقتصاد-گروه مسکن و شهری :
سوده نجفی عضو هیاترئیسه شورای اسلامی شهر تهران در سیصد و بیست و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر نسبت به ناایمنی شهر انتقاد کرد و این موضوع را عامل وارد شدن خسارت مالی و جانی به شهروندان درصورت بروز حوادثی نظیر توفان روزهای اخیر تهران دانست. وی گفت: بر اساس اعلام اورژانس متاسفانه در توفان اخیر ۲ شهروند جان باختند و تعدادی به علت سقوط اجسام مصدوم شدند. تامین بخشی از ایمنی معابر عمومی، فضای سبز و درختان در حوزه وظایف شهرداری است و شهرداری باید نسبت به رفع خطر و ایمنی آنها با توجه به اعلام هشدار نارنجی از سوی سازمان هواشناسی اقدام میکرد که متاسفانه اقدامات صورت گرفته کافی نبوده و خساراتی به شهروندان وارد شده است.
نجفی ادامه داد: از شهرداری تهران میخواهم خسارت وارده به شهروندان در اماکن و زیرساختهای متعلق به شهرداری را جبران و حتیالامکان نسبت به رفع خطرهای موجود در سطح شهر اقدام کند. از شهروندان نیز تقاضا میشود تا حفظ موارد ایمنی نسبت به رفع خطر از املاک و اموال شخصی خود اقدام کنند.
همچنین در این جلسه شورا، شادی مالکی مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی گزارشی از اقدامات این سازمان در سال گذشته ارائه کرد که در آن ذکر شد که سال 1403 بالغ بر 1500 تاکسی بنزینی شهر تهران نوسازی شد.رئیس کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران نسبت به آمار نوسازی هزار و 500 تاکسی بنزینی در سطح شهر تهران انتقاد کرد و گفت، با توجه به حضور 80هزار تاکسی در سطح شهر تهران، برای نوسازی این ناوگان نیاز به زمانی 55 ساله است. این درحالی است که طول عمر مفید هر تاکسی تقریبا 10 سال است.
سید جعفر تشکری هاشمی، با بیان اینکه عدمتامین تاکسی از سوی خودروسازان قابل پذیرش نیست، تاکید کرد: اگر خودروسازان داخلی نمیتوانند، تاکسی موردنیاز شهر را تامین کنند؛ باید به سمت خودروساز خارجی یا خودروساز دیگری در داخل برویم که از پس تامین نیاز این بخش برآید. همچنین متنوعسازی سبد تاکسیها ضروری است؛ باید با خودروسازهای مختلف مذاکره کرد تا رانندگان و مردم قدرت انتخاب داشته باشند. وی تاکید کرد: در شرایط کنونی 50هزار خودروی فرسوده در کشور وجود دارد. تشکری هاشمی همچنین خواستار رفع تبعیض در ارائه تسهیلات بین تاکسیهای برقی و بنزینی شد و گفت: همانطور که برای تاکسیهای برقی تسهیلات گستردهای فراهم شده، نباید نسبت به تاکسیهای بنزینی بیتفاوت باشیم. خودروهایی که آلایندگی آنها در سطح استاندارد جهانی است، باید در سیستم حملونقل شهری جای داشته باشند.
منبع: دنیای اقتصاد