فدرال رزرو آمریکا چگونه عامل سقوط بیت کوین شد؟

فدرال رزرو آمریکا چگونه عامل سقوط بیت کوین شد؟
خلاصه اخبار

فهرست عناوینبیت کوین در طول یکسال گذشته فراز و فرودهای زیادی داشته است. یکی از عوامل مهم این نوسان‌ها تصمیمات فدرال رزرو آمریکا و بحران‌های سیاسی و اقتصادی کشور ایالات متحده بوده است. در این مقاله تصمیم‌ها، نقل‌قول‌ها و مهمترین حوادث سیاسی آمریکا، که تاثیر مستقیمی روی قیمت بیت کوین داشته است، را مرور کرده‌ایم. […]

بیت کوین در طول یکسال گذشته فراز و فرودهای زیادی داشته است. یکی از عوامل مهم این نوسان‌ها تصمیمات فدرال رزرو آمریکا و بحران‌های سیاسی و اقتصادی کشور ایالات متحده بوده است. در این مقاله تصمیم‌ها، نقل‌قول‌ها و مهمترین حوادث سیاسی آمریکا، که تاثیر مستقیمی روی قیمت بیت کوین داشته است، را مرور کرده‌ایم.

در نمودار زیر ۱۹ اتفاق مهم مشخص شده است که پیرامون هر کدام به تفصیل صحبت کرده‌ایم.

نمودار 19 اتفاق مهم بیت کوین
نمودار 19 اتفاق مهم بیت کوین
  • 1) ۲۴ تیر ۱۴۰۰ (۱۵ جولای)  – قیمت بیت کوین ۳۱‍۸۸۵

جروم پاول، رییس فدرال رزرو آمریکا، اعلام کرد بزودی گزارشی در مورد ارزهای دیجیتال منتشر خواهد شد. قرار بود در این گزارش معایب و مزایای ارزهای دیجیتال بررسی شود. همچنین ظرفیت‌های نهادهای دولتی و قانونی برای استفاده از رمزارزها مورد مطالعه قرار گرفت. پاول اذعان کرد ارزهای دیجیتال سرعت و انعطاف بیشتری نسبت به سیستم‌های پرداختی سنتی دارند اما باید نگاهی جامع به تمام جوانب این پدیده اقتصادی داشت.

  • 2) ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ (۱۳ سپتامبر) – قیمت 45020

گزارش‌های منتشر شده از فعالیت‌های اقتصادی فدرال رزرو خبر از افزایش حباب دلار داد. زمزمه‌هایی مبنی بر ثبت رکوردی جدید برای تورم آمریکا شنیده می‌شد. بانک مرکزی آمریکا به شدت مشغول خرید اوراق بهادار با استفاده از دلارهای تازه چاپ شده بود. همزمان خبر ذخیره‌سازی نهنگ‌های کریپتو شنیده به گوش می‌رسید. دولت آمریکا سعی داشت تورم را کنترل کند. سرمایه‌گذاران نیز روز به روز بیشتر برای خرید دارایی‌های پرریسک ترغیب شدند.  یک مقام ارشد فدرال رزرو اعلام کرد بیت کوین یک دارایی ضد تورمی است و می‌تواند پناهگاه خوبی برای پول‌های نقد محسوب شود. بدین ترتیب شایعات پذیرش ارزهای دیجیتال از طرق فدرال رزرو بیشتر شد.

  • ۳) ۱۰ مهر ۱۴۰۰ (۲ اکتبر) – 47664

جرم پاول در مصاحبه‌ای اعلام کرد فدرال تصمیمی برای ممنوعیت رمزارزها ندارد. او ارزهای دیجیتال را با طلا مقایسه کرد. این جملات باعث سرازیر شدن دارایی‌ها به سمت کریپتو کارنسی شد و قیمت بیت کوین در یک روز ۴ هزار دلار افزایش پیدا کرد.

جرم پاول
جرم پاول
  • 4) ۱۷ مهر ۱۴۰۰ (۹ اکتبر) – قیمت 54952

اخبار غیررسمی از تدوین دستورالعملی توسط کاخ سفید برای نظارت بر بازار ارزهای دیجیتال منتشر شد. این در حالی بود که یک صرافی ارز دیجیتال هم به خاطر مشکلات زیرساختی توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شده بود. به نظر می‌رسد دولت آمریکا می‌خواهد کنترل بیشتری روی ارزهای دیجیتال داشته باشد و در این راه از آژانس امنیت ملی این کشور نیز کمک می‌گیرد.

  • ۵) ۱۱ ابان ۱۴۰۰ (۲ نوامبر) – قیمت 63284

خزانه‌داری آمریکا رسما اعلام کرد می‌خواهد نظارت جامعی روی توسعه‌دهندگان استیبل کوین‌ها داشته باشد. چندی پیش هم این وزارت‌خانه هشدار داده بود احتمال دور زدن تحریم‌ها با استفاده از استیبل کوین وجود دارد. اسم چند صرافی و استیبل کوین مشهور مثل کوین بیس و تتر در گزارش صادر شده از سمت وزارت خزانه‌داری ذکر شده بود. با این حال موضع سفت و سخت فدرال رزرو هم نتواسنت جلو ثبت رکورد ۶۹ هزار دلاری بیت کوین را بگیرد.

  • 6) ۱۳ ابان ۱۴۰۰ (۴ نوامبر) – قیمت 61318

پس از پایان کرونا دولت آمریکا اقدامات بیشتری برای کاهش نرخ تورم انجام داد. فدرال رزرو اعلام کرد خرید اوراق قرضه کاهش خواهد یافت. در نتیجه پول کمتری چاپ می‌شود. جک دورسی، خالق توییتر، پیش‌بینی کرد یک آَبَر تورم در راه خواهد بود. در حالی که بیت کوین در حال سپری کردن روزهای خوبی بود اما به نظر می‌رسید سیاست‌های فدرال رزرو علاقه سرمایه‌گذاران به خرید بیت کوین را کاهش دهد.

 ۲۰ روز بعد جروم پاول دوباره به عنوان رییس فدرال رزرو انتخاب شد تا شاهد ادامه سیاست‌های انقباضی فدرال آمریکا باشیم. او چند رو بعد از انتخابش به عنوان رییس فدرال رزرو رسما اعلام کرد تورم فعلی زود گذر نیست تا شک و تردیدها نسبت به آینده دارایی‌های پرریسک مثل بیت کوین بیشتر شود. پس از این مصاحبه قیمت btc دو هزار دلار کاهش یافت.

  • 7) ۱۶ دی (۶ ژانویه) – قیمت 43083

گزارش جدید کمپته بازار آزاد فدرال قیمت بیت کوین را به شکل قابل توجهی کاهش داد. قیمت بیت کوین حدود ۳ هزار دلار کاهش پیدا کرد و به ۴۳ هزار دلار رسید. اولین سیگنال‌ها مبنی بر سقوط تا ۳۰ هزار دلار منتشر شد و شاخص rsi افت شدیدی داشت.

  • 8) ۴ بهمن (۲۴ ژانویه) – قیمت ۳۶۸۱۸

دولت فدرال تصمیم گرفت تا نرخ بهره بانکی را افزایش دهد. سرعت کاهش قیمت بیت کوین بیشتر شده و حتی تا سطح ۳۳ هزار دلار سقوط کرده است. تنش‌های سیاسی آمریکا و روسیه شروع شده است و شایعاتی مبنی بر جنگ اوکراین و روسیه شنیده می‌شود. فدرال رزرو سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تری را به کار می‌بندد تا بتواند تورم بی‌سابقه ایالات متحده را کنترل کند. با این حال بیت کوین یک روند صعودی کوتاه مدت را آغاز می‌کند.

بیت کوین
  • ۹) ۷ بهمن  (۲۷ ژانویه) – قیمت 37222

دولت فدرال نرخ بهره را ثابت نگه داشته است. عقب‌نشینی موقتی فدرال رزرو سبب می‌شود بیت کوین برای مدت کوتاهی رشد کند و مجددا به سطح ۳۹ هزار دلار برسد. این در حالی بود که در هفته قبل ارزش btc‌به ۳۲ هزار دلار نیز رسیده بود.

  • 10) ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ (۱۰ فوریه) – قیمت ۴۳۲۳۴

تورم آمریکا رکورد زد. اقدامات دولت فدرال تا این لحظه بدون نتیجه بوده است. حالا به نظر می‌رسد هیچ راهی به جز افزایش نرخ بهره بانکی باقی نمانده است. این نرخ تا سال ۲۰۲۱ کمتر از ۲ درصد بوده و در مقاطعی به زیر 0.5 درصد رسیده است. حالا احتمال می‌رود نرخ بهره افزایش قابل توجهی داشته باشد. بیت کوین به آرامی رشد مجددی را شروع کرده است اما احتمال سقوط مجدد قیمت هنوز وجود دارد.

  • 11) ۲۸ بهمن (۱۷ فوریه) – 40557

دولت فدرال رزرو رسما آماده افزایش نرخ بهره بانکی می‌شود. کمینه بازارهای آزاد فدرال (FOMC) در گزارش خود اعلام می‌کند اگر اقدامات مناسبی صورت نگیرد، مهار تورم بسیار سخت و پیچیده خواهد شد. کارشناسان اقتصادی هشدار می‌دهند افزایش نرخ بهره بانکی تاثیر بسیار بدی روی دارایی‌های پرریسک مثل ارزهای دیجیتال خواهد داشت. قیمت بیت کوین در کمتر از ۳ روز نزدیک به ۱۰ درصد سقوط کرده است.

  • 12) ۲ اسفند (۲۱ فوریه) – قیمت 37273

سقوط شدید بیت کوین ادامه کرده است. کمیته FOMC اعضایش را از انجام معاملات رمرارزی ممنوع کرد. در طرف مقابل چند سناتور آمریکایی پیشنهاد می‌دهند دولت برای پشتوانه‌سازی دارایی‌های خود بیت کوین خریداری کند. تلاطم بازار به درون نهادهای قانونی آمریکا رسیده است و اخبار ضد و نقیضی در مورد آینده بیت کوین منتشر می‌شود.

  • 13) ۱۱ اسفند (۲ مارس) – قیمت 43586

تنش‌های سیاسی آمریکا و روسیه منجر به شروع جنگ در اوکراین می‌شود. به محض شروع درگیری‌های منطقه‌ای قیمت بیت کوین به شدت کاهش پیدا می‌کند. تحریم‌های دو جانبه روسیه و آمریکا سبب افزایش قیمت‌ها در هر دو کشور می‌شود. جهان در خطر بحران‌ اقتصادی و غذایی است و مردم دارایی‌های خود را به سمت سرمایه‌های کم‌ریسک هدایت می‌کنند.

جروم پاول نیز در کنگره آمریکا تاکید کرد رمزارزها صنعتی نوپا هستند که نیاز به قانونی‌گذاری دارد. او در بخشی دیگر از صحبت‌هایش رمزارزها را دارایی‌های بدون پشتوانه و ابزاری برای احتکار توصیف می‌‌کند. این صحبت‌ها باعث کاهش بیشتر قیمت بیت کوین شد.

  • 14)  ۲۶ اسفند (۱۷ مارس) – قیمت 41137

رییس فدرال رزرو آمریکا سرانجام نرخ بهره را 0.25 درصد افزایش می‌دهد. بیت کوین به این اتفاق سریعا واکنش نشان داد و از ۴۰ هزار به ۴۱ هزار دلار رسید؛ افزایشی ۴ درصدی تنها در ۲۴ ساعت!‍

  • 15)  ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ (۵ اپریل) – 45698

بیانیه فدرال رزرو مسیر بیت کوین را تعییر داد. در حالی که قیمت Btc روندی صعودی داشت اما پس افزایش مجدد نرخ بهره نمودار btc/usdt تغییر جهت داد و ۳ درصد افت کرد. در همین مدت دوج کوین با ۱۷ درصد کاهش رکوردی عجیب در افت روزانه ثبت کرد.

  • 16) ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ (۴ می) – قیمت 39520

به نظر می‌رسد افزایش نرخ بهره قطعی است و احتمالا شاهد کاهش قیمت شدید دارایی‌های پرریسک خواهیم بود. همزمان بیت کوین در سراشیبی سقوط قیمت قرار دارد . داده‌های آماری نشان می‌دهد هولدرهای بلندمدت بیت کوین در حال تسلیم شدن و برداشت سود هستند. بازار سهام آمریکا نیز روندی ناامیدکننده دارد و به نظر می‌رسد پس از اعلام رسمی افزایش نرخ بهره سقوط ارزش سهام بیشتر شود.

  • 17) ۲۰ اردیبهشت (۱۰ می) – 30976

پس از فاجعه لونا و استیبل کوین ترا (Terra)، نلی لیانگ ، معاون بخش امور مالی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده استیبل کوین‌ها را دارایی‌هایی پرخطر و ناپایدار توصیف می‌کند. او معتقد است در صورت نوسان‌های ناگهانی احتمال ایجاد آشفتگی در بازار ارزهای دیجیتال و استیبل کوین‌ها بسیار زیاد است. در یک هفته نمودار قیمت بیت کوین عمودی می‌شود و سقوطی ۳۰ درصدی را تجربه می‌کند.

سقوط بیت کوین
سقوط بیت کوین
  • 18) ۱۶ خرداد (۶ ژوئن) – 31207

تورم آمریکا رکورد بالاترین رکورد چهل سال اخیر خود را ثبت می‌کند. فدرال رزرو برای کنترل این تورم نرخ بهره بانکی را افزایش می‌دهد و سیاست QT را به کار می‌گیرد. بر طبق این سیاست فدرال رزرو تلاش می‌کند ترازنامه مالی خود را کاهش دهد و به جای فروش اوراق قرضه، تا پایان انقضای آن‌ها صبر کند. در نتیجه سرمایه از بازارهای پرریسک خارج می‌شود. برخی می‌گویند این شرایط ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه داشته باشد.

  • 19) ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ (۱۴ ژوئن) -22142

سرمایه‌گذاران شرکتی و نهادی بخش زیادی از دارایی‌های خود را از بازار ارزهای دیجیتال خارج می‌کنند. آمار خروج سرمایه در نیمه نخست ماه ژوئن بیش از ۹۰ میلیون دلار برای بیت کوین و حدود ۷۲ میلیون دلار برای اتریوم بوده است. کاهش قیمت ارزهای دیجیتال همچنان ادامه دارد و طی ۳ روز ارزش بیت کوین ۲۶ درصد و اتریوم ۳۳ درصد افت می‌کند.

تورم شدید آمریکا، ترس سیاستمداران از قدرت رمزارزها، جنگ روسیه و اوکراین، افزایش نرخ بهره بانکی و بحران‌های جهانی مهمترین عواملی بودند که باعث کاهش قیمت بیت کوین در یک سال گذشته شده‌اند. با این که تصور می‌شد دولت آمریکا به رشد رمزارزها کمک کند اما در طول یک سال گذشته فدرال رزرو یکی از بزرگترین دشمن‌های کریپتو کارنسی بوده است. باید دید با کاهش تورم ایالات متحده و اصلاح نرخ بهره بانکی در آينده، دارایی‌های پرریسکی مثل بیت کوین و سایر رمزارزها دوباره رشد خواهند کرد یا خیر.