صفر تا صد ابطال مصوبه نرخ گاز خوراک و سوخت صنایع/ واکنش بازار چه بود؟

صفر تا صد ابطال مصوبه نرخ گاز خوراک و سوخت صنایع/ واکنش بازار چه بود؟

17 اردیبهشت ۱۴۰۲ بدون هیچ توضیحی، شاهد ریزش عجیب بازار بورس بودیم که دلیل آن پس از ۵۰ روز با انتشار مصوبه نرخ خوراک و سوخت مشخص شد.

سپس در ۱۱ شهریورماه اثر مصوبه لغو و بهای گاز خوراک و سوخت فرموله شد، اما شرکت‌ها موظف شدند بهای گاز را طبق مصوبه قبلی محاسبه و پرداخت کنند.

در ۱۲ تیرماه امسال، دیوان عدالت اداری رای به ابطال نامه شهریورماه ۱۴۰۲ داد و قیمت‌های ۷ و ۴ هزار تومانی را فاقد وجاهت قانونی دانست.

حال اما اخباری تازه از تعدیل نرخ خوراک پتروشیمی‌ها برای پنج ماه نخست سال ۱۴۰۳ به گوش رسید…

مصوبه نرخ خوراک و سوخت، حکایتی پیچیده و پرچالش

ماه‌های اخیر، زمزمه‌های متفاوتی درباره قیمت گاز در صنعت پتروشیمی شنیده شد.

دولت در ابتدا، اعلام کرد که قیمت گاز در ۵ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ به ۷ هزار تومان برای خوراک و ۴ هزار تومان برای سوخت صنایع خواهد رسید. اما مجلس شورای اسلامی با این تصمیم مخالف بود و دیوان عدالت اداری نیز با قاطعیت این مصوبه را لغو کرد.

پس از لغو مصوبه قبلی، دولت در ۱۱ شهریورماه، مصوبه جدیدی با قیمت پایه ۵ هزار تومان اعلام کرد.

این مصوبه جدید، اما شامل ۵ ماه ابتدای سال ۱۴۰۲ نمی‌شد و فقط برای دوره‌های بعدی اعتبار داشت.

کریمایی، قائم مقام انجمن صنفی پتروشیمی، در خصوص تاثیر این مصوبه بر پتروشیمی‌های اوره و آمونیاک گفت:

برخی شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که ذخایرشان تحت تاثیر این مصوبه قرار گرفته است، در حالی که برخی دیگر این موضوع را در صورت‌های مالی خود لحاظ نکرده‌اند. در نتیجه، واکنش‌ها متفاوت است و هر شرکت باید به طور مستقل عمل کند.

بسیاری از شرکت‌ها، به‌ویژه تولیدکنندگان متانول و اوره، بابت ما به التفاوت نرخ خوراک گاز برای ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۲ در صورت‌های مالی خود ذخیره در نظر گرفته‌اند.

جدیدترین تحلیل‌ها در کانال تلگرام تحلیل با سیگنال

تاثیر اصلاح نرخ خوراک بر بزرگترین متانول‌ساز کشور

متین دیداری، مدیرعامل پتروشیمی زاگرس درباره تعدیل نرخ ۷۰۰۰ تومانی خوراک برای ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۲ که امروز طبق اعلام انجمن پتروشیمی توسط دیوان عدالت اداری لغو شد، گفت: نرخ خوراک در سال ۱۴۰۲ را ۷ هزار تومان در صورت‌های مالی لحاظ کرده بودیم، بنابراین از این رویداد تعدیل سنواتی خواهیم داشت.

دیداری در ادامه از برنامه‌های زاگرس برای این مبلغ خبر داد و گفت:

برنامه ما افزایش سرمایه از محل سود انباشته خواهد بود.

این تنها واکنش نبود. واکنش‌های مختلفی از سوی سایر شرکت‌های پتروشیمی نیز شنیده شد که برای اطلاع از ریز جزئیات می‌توانید به صفحه سهم موردنظر خود در کدال مراجعه کنید.

بازتاب‌ها در بازار سرمایه

تعدیل نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، واکنش‌های متضادی در بازار سرمایه به وجود آورد. برخی کارشناسان معتقدند که این تغییرات برای پتروشیمی‌ها مثبت است و برای پالایشگاه‌ها منفی، در حالی که برخی دیگر معتقدند که تاثیر این تغییرات به ویژگی‌های خاص هر شرکت بستگی دارد.

نامه بورس به پتروشیمی‌ها درباره نرخ خوراک

اداره نظارت بر ناشران سازمان با ارسال نامه‌ای به شرکت‌های پتروشیمی از آن‌ها خواست آثار مالی ناشی از حکم دیوان عدالت اداری درباره نرخ خوراک را افشا کنند.

روز گذشته انجمن کارفرمایان پتروشیمی با ارسال نامه‌ای از ابطال مصوبه هیات وزیر در دیوان عدالت اداری خبر داد.

پالایشی‌ها و معدنی‌ها هم شفاف می‌شوند

در پی ابلاغ حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال مصوبه افزایش نرخ خوراک گاز صنایع، سازمان بورس و اوراق بهادار از ۶ شرکت پالایشی خواستار افشای اطلاعات خود در جهت شفاف سازی شد.

پیش از این نیز برای ۹ شرکت پتروشیمی نیز این اقدام صورت گرفته بود.

پس از شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی، شرکت‌های معدنی نیز ملزم به افشای اطلاعات خود بر روی سامانه کدال شدند.

آئین نامه تخفیف خوراک مایع پتروشیمی‌ها ابلاغ شد

متانول» هم مشمول ۱۶ درصد تخفیف خوراک متان شد

«مرتضی شاه میرزایی» امروز در نشستی خبری با اشاره به ابلاغ آئین نامه تخفیف پلکانی خوراک مایع پتروشیمی‌ها از سوی دولت، از اعمال ۱۶ درصد تخفیف قیمت فروش متان به متانول سازان در صورت تکمیل زنجیره ارزش آن خبر داد و گفت: نفت خام، خوراک واحد‌های آروماتیک، نفتای واحد‌های الفین هم مشمول ۱۰ درصد تخفیف خوراک شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه آئین نامه تخفیف خوراک ۲۷ خرداد امسال ابلاغ شده است، تصریح کرد: افزایش سودآوری، اقتصادی شدن مسیر توسعه و تکمیل بیشتر زنجیره ارزش از مهمترین اهداف تدوین و ابلاغ آئین نامه خوراک است

جمع بندی و تاثیر این خبر بر بازار

صندوق‌های بخشی پتروشیمی یک‌دست سبزپوش

هنوز زود است که اثرات نهایی تعدیل نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر صنعت و بازار سرمایه را ببینیم. باید منتظر ماند و دید که این تغییرات چه تاثیری بر عملکرد شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی در ماه‌های آینده خواهد داشت.

در اولین واکنش بازار بورس شاهد سبزپوشی صندوق‌های بخشی پتروشیمی هستیم و بیش از 75 درصد بازار سبزپوش شده‌اند.

باید دید در ادامه اعداد مربوط به تعدیلات به چه صورت بوده و آیا واکنش مثبت بازار ادامه‌دار خواهد بود یا خیر.

برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان می‌توانید به لینک روبرو مراجعه کنید
برچسب‌ها