شرایط واردات خودرو با کد ملی

شرایط واردات خودرو با کد ملی

 در پی ابلاغ قانون ساماندهی بازار خودرو و با هدف ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، برای اولین بار در ایران امکان واردات خودرو با کد ملی فراهم شده است. این طرح که مزایای متعددی برای متقاضیان دارد، می‌تواند تحولات قابل توجهی در بازار خودرو ایجاد کند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی شرایط واردات خودرو با کد ملی بپردازیم.

شرایط واردات خودرو با کد ملی

همان‎طور که می‌دانید طبق آخرین اخبار و آیین‌نامه‌های ابلاغی عموم مردم برای مصارف شخصی خود می‌توانند اقدام به واردات خودرو با کارت ملی کنند. شرایط اعلام شده برای واردات خودرو با کد ملی در ادامه آمده است:

1. ثبت آماری پیش از ورود خودرو به کشور انجام شود

ثبت سفارش یا ثبت آماری خودروهای وارداتی باید پیش از ورود خودرو به کشور انجام شود. به عبارتی ثبت آماری پس از ورود خودرو به کشور جهت ترخیص خودرو از گمرک فاقد اعتبار است و خودرو  اجازه ورود به گمرکات کشور را ندارد و همچنین در صورت وارد شدن مرجوع می‌شود.

2. سن خودرو بین 3 تا 5 سال باشد

بر اساس بخشنامه‌های مربوطه، خودروهای کارکرده‌ای که قصد ورود به کشور را دارند، باید در زمان ورود آن به کشور حداقل 3 سال و حداکثر 5 سال از تاریخ تولیدشان گذشته باشد. به عبارت دیگر، تنها خودروهایی که در سال‌های 2019 تا 2021 تولید شده‌اند، مجاز به ورود خواهند بود.

3. ممنوعیت واردات خودرو با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی

طبق بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های مربوطه، واردات هرگونه خودروی سواری که حجم موتور آن بیشتر از ۲۵۰۰ سی‌سی باشد، به داخل کشور ممنوع است. این قانون شامل کلیه خودروهای سواری اعم از سدان، شاسی‌بلند، وانت و … می‌شود.

4. ممنوعیت واردات خودروهای فرمان راست

یکی دیگر از شرایط واردات خودرو با کد ملی طبق قوانین و مقررات موجود، ممنوعیت واردات هرگونه خودرو سواری است که فرمان آن در سمت راست خودرو قرار داشته باشد.

 چرا که رانندگی در سمت چپ جاده‌ها در ایران، استفاده از خودروهای فرمان راست را از نظر ایمنی با چالش‌هایی مواجه می‌کند. در واقع عدم آشنایی با نقطه کور سمت راست، دشواری در سبقت و پیچیدن و افزایش احتمال تصادفات از جمله این چالش‌ها هستند.

شرایط واردات خودرو با کد ملی

5. واردات صرفا به قصد مصرف شخصی

اشخاص حقیقی صرفاً به منظور استفاده شخصی و مشروط به عدم امکان واگذاری خودروی وارداتی تا ۵ سال می‌توانند از طریق ثبت آماری و با رعایت سایر ضوابط مقرر نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.

6. دارا بودن سهولت در دسترسی عمومی به قطعات و خدمات پس از فروش

در طرح واردات خودرو با کد ملی ثبت سفارش یا ثبت آماری خودروهای وارداتی اعم از واردات توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی، ملزم به دریافت تاییدیه تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش از وزارت می‌باشد.

7. خودرو دارای استانداردهای روز اروپا و گواهی انطباق باشد

خودروی وارداتی ضمن رعایت استانداردهای ایمنی بر اساس انطباق با استانداردهای مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران، باید یکی از شرایط زیر را دارا باشد:

۱ –  مشخصات خودرو در فهرست خودروهای دارای صحه‌گذاری تایید نوع، وجود داشته باشد.

۲-  خودرو دارای تایید نوع کلی خودرو (Whole Vehicle Type Approval) مندرج بر روی پلاک شناسایی باشد.

3 –  خودرو دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک (COC)

۴ – خودرو دارای گواهی انطباق عمومی (GCC) از مؤسسه استاندارد کشورهای حاشیه خلیج فارس (GSO)

5 – خودرو از برندهای معتبر ژاپنی، کره‌جنوبی یا ساخت کشورهایی اروپایی باشد.

فروش کارت ملی برای واردات خودرو

در فضای مجازی، برخی افراد اقدام به خرید و فروش “امتیاز کارت ملی” می‌کنند. هدف آنها از این کار، دور زدن قوانین و مقررات، از جمله قوانین مربوط به واردات خودرو است.

 این افراد مبالغ هنگفتی (بین 15 میلیون تا 600 میلیون تومان) به ازای دریافت کارت ملی افراد پیشنهاد می‌دهند. همچنین این سودجویان به صورت پرداخت ریالی و دلاری (تتر) اقدام به خرید و فروش کارت ملی می‌کنند.

در حالی که واگذاری کد ملی برای واردات خودروهای کارکرده تخلف است و جریمه های مالیاتی هنگفتی به همراه دارد.

طبق جدیدترین اخبار منتشر‌شده با توجه به اینکه امکان واگذاری خودروی وارداتی تا 5 سال وجود ندارد و نیز با توجه به اینکه واردات با کد ملی برای همه امکان‌پذیر است، به نظر نمی رسد که خرید و فروش کارت ملی رونق بگیرد.

توجه داشته باشید که واگذاری کد ملی جرم محسوب می‌شود و اگر تخلف خرید و فروش کد ملی کشف شود، تبعات مالی و مالیاتی سنگینی به همراه خواهد داشت و اگر فردی مبلغی را برای فروش کد ملی دریافت می کند، ممکن است 10 برابر آن را بابت مالیات پرداخت کند و  راه فراری هم از این بابت نخواهند داشت.

بنابراین از مردم درخواست می‌شود که درخصوص واردات خودروهای کارکرده به سمت خرید و فروش کد ملی نروند و خود را در دام افراد سودجو نیاندازند.

نتیجه‌گیری

طرح واردات خودرو با کد ملی، اقدامی نوین در جهت ساماندهی بازار خودرو و تامین حقوق مصرف‌کنندگان است.

این طرح می‌تواند به افزایش رقابت، کاهش قیمت‌ها و دسترسی آسان‌تر مردم به خودرو منجر شود.

با این حال، برای ارائه تصویری جامع و دقیق از این موضوع، باید به تمام جوانب امر از جمله تاثیرات اقتصادی و اجتماعی آن نیز توجه کرد.

به نظر شما واردات خودرو با کارت ملی می‌تواند به افزایش رفاه مصرف‌کنندگان خودرو کمک کند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

از جدیدترین اخبار خودرو مطلع شوید
برچسب‌ها