سقوط آزاد طلا و ارز

خلاصه اخبار

فهرست عناوینچندی بعد مشکلات ارزی پیش آمد و دلار که قبلا نرخ 33 هزار تومان را دیده بود در زمستان سال گذشته به 62 هزار تومان رسید تا این‌که در اسفند ماه مرکز مبادله طلا و ارز راه‌اندازی شد و تقریبا ثبات را در این بخش به دنبال داشت. طلا و دلار دیروز ریزش قیمت […]

چندی بعد مشکلات ارزی پیش آمد و دلار که قبلا نرخ 33 هزار تومان را دیده بود در زمستان سال گذشته به 62 هزار تومان رسید تا این‌که در اسفند ماه مرکز مبادله طلا و ارز راه‌اندازی شد و تقریبا ثبات را در این بخش به دنبال داشت. طلا و دلار دیروز ریزش قیمت را تجربه کردند که مهم‌ترین دلیل آن عرضه ارز در مرکز مبادله طلا و ارز بود. دیروز کانون صرافان نرخ دلار را 41 هزار و 759تومان برای خرید و 42 هزار و 180 تومان برای فروش قیمت‌گذاری کرد. در تابلوی معاملاتی مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز قیمت هر اسکناس دلار 42هزار و 124 تومان و نرخ حواله دلار 38هزار و 295تومان اعلام شد. در بازار غیررسمی نیز نرخ دلار از پایه 50 هزار تومان عقب‌نشینی کرد و تا زمان تنظیم این گزارش به 49 هزار و 500 تومان رسید. «جام‌جم» دلایل کاهش قیمت طلا و ارز را در این گزارش بررسی کرده که در ادامه می‌خوانید.

سقوط قیمت سکه از هفته‌های گذشته و به دنبال افت بهای انس جهانی طلا و نرخ ارز شروع شد و این روند پس از تعطیلات خردادماه نیز ادامه داشت. قیمت دلار آزاد از کانال 50 هزار تومان عقب‌نشینی کرد و به‌گفته برخی تحلیلگران هنوز با کف قیمت خودش در سال جاری فاصله دارد اما سکه امامی برای اولین بار در امسال در محدوده 29 میلیون فروخته می‌شود و نرخ طلا 18 عیار با رسیدن به رقم دو میلیون و 409 هزار تومان، حدود 12‌درصد کمتر از قله تاریخی خودش که اردیبهشت امسال شکل گرفته، ارزش دارد.
قیمت دلار به 49‌هزار و 500 تومان رسیده و این رقم روز 19 فروردین روی تابلو صرافی‌ها مشاهده شده است. از طرفی بیشترین قیمت دلار آزاد امسال 55‌هزار و 50 تومان محسوب می‌شود. قیمت یورو نیز دیروز در بازار آزاد با کاهش 330 تومانی به 54 هزار و 200 تومان تنزل پیدا کرد. نرخ پایانی یورو در معاملات عصر سه‌شنبه 54‌هزار و 530 تومان بوده که به‌معنی افت 260 تومانی ارزش این اسکناس است. البته نمودار یورو نشان می‌دهد اسکناس اروپایی دیروز به کمترین سطح خودش در سال جاری رسیده است. چون تا دیروز رقم 54‌هزار و 240 تومان را کف قیمت یورو در سال 1402 می‌دانستیم. درهم امارات تا ظهر دیروز معادل 13 هزار و 800‌تومان فروخته شد یعنی حدود 90‌تومان کمتر از دیروز. البته درهم که معمولا با دلار رابطه مستقیمی دارد، هنوز 180‌تومان تا کف قیمت امسال خودش فاصله دارد، چون روز 19 فروردین امسال درهم امارات را 13‌هزار و 620 تومان می‌فروختند.

کاهش قیمت سکه
سکه امامی ظهر دیروز به‌شکل تکفروشی معادل 29‌میلیون و 451‌هزار تومان فروخته شد. رقمی که دقیقا 350‌هزار تومان از نرخ فروش سکه امامی در آخرین خریدوفروش‌های سه‌شنبه کمتر است. سکه امامی سه‌شنبه با رسیدن به رقم 29 میلیون و 801 هزار تومان به کمترین سطح خود در سال جدید رسید و حالا در شروع معاملات دیروز سکه امامی به محدوده پایین‌تری رسیده و با ادامه این روند کف قیمت جدیدی برای آن در بازار طلا شکل می‌گیرد. بیشترین قیمت سکه امامی در سال جاری رقم خیره‌کننده 34 میلیون و 981 هزار تومان بوده است. عددی که در روز تاریخی 10 اردیبهشت به ثبت رسیده و حالا در مقایسه با آن روز قیمت سکه امامی تقریبا پنج میلیون و 500 هزار تومان یعنی معادل 15درصد ریخته است.سکه تمام‌بهار آزادی دیروز در کانال 26 میلیون فروخته شد. هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی معادل 26 میلیون و 395 هزار به‌فروش رسید که به‌معنی کاهش 506هزار تومانی ارزش آن نسبت به سه‌شنبه است. حالا قیمت سکه تمام‌بهار آزادی به‌کمترین سطح امسالش رسیده است. آن طرف بیشترین قیمت سکه تمام‌بهار آزادی که به تمام‌سکه طرح قدیم هم معروف است، روز 10 اردیبهشت 30 میلیون و 886 هزار تومان به‌ثبت رسیده است. یعنی نسبت به آن روز قیمت سکه تمام‌بهار آزادی 14.5درصد تنزل پیدا کرده است. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی به 16 میلیون و 200 هزار تومان رسید که نسبت به سه‌شنبه شاهد کاهش 200 هزار تومانی قیمت آن هستیم. حالا قیمت نیم‌سکه، کمترین ارزش آن در امسال است. نیم‌سکه یک‌بار در روز 10 اردیبهشت تا محدوده 19میلیون و 750 هزار تومان پیشروی کرد و الان در مقایسه با آن روز نزدیک 18‌درصد پایین آمده است. هر گرم طلا 18 عیار درحالی دو میلیون و 409 هزار تومان معامله شد که عصر سه‌شنبه دو میلیون و 457هزار تومان ارزش داشت. حالا همزمان با افت 48 هزار تومانی قیمت هر گرم طلا 18 عیار، ارزش آن به پایین‌ترین سطح از ابتدای سال جاری رسیده است.

قیمت‌ها در مرکز مبادله چقدر است؟
در تابلوی معاملاتی مرکز مبادلات ارزی دیروز، نرخ اسکناس یورو 45 هزار و 51 تومان و نرخ حواله یورو 40هزار و 955 تومان اعلام شده است. همچنین در مرکز مبادله ارز و طلا، نرخ اسکناس درهم نیز 11‌هزار و 470 تومان و نرخ حواله درهم نیز 10 هزار و 427 تومان تومان اعلام شده است.

سیاست‌های ثبات‌ساز
اصغر بالسینی، تحلیلگر مسائل ارزی با اشاره به سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز به خبرنگار ما تصریح کرد: سیاست‌های بانک مرکزی باعث شد نوسانات مخرب و غیرضروری که در نیمه دوم سال 1401 بازار با آن مواجه بود عملا تحت‌کنترل بانک مرکزی قرار گیرد. ضمن این‌که ثبات و پ‍یش‌بینی‌پذیر بودن نرخ ارز یک مؤلفه بسیار کلیدی در سیاست‌گذاری حوزه‌های مختلف به‌ویژه در بخش صنعت و تولید است که سیاست‌های اخیر بانک مرکزی از این جهت هم حائز اهمیت بوده است. بالسینی در پاسخ به این‌که بانک مرکزی چطور توانسته به ثبات نسبی در بازار ارز کمک کند، گفت: نکته اول این‌که بعد از تغییر مدیریت بانک مرکزی عملا شاهد فعالیت‌ها و حضور مؤثر بانک مرکزی در حوزه‌های مختلف سیاست‌گذاری ارزی هستیم. از برگزاری اتحادیه پایاپای آسیایی به‌عنوان ابزاری برای دور زدن تحریم‌ها تا حرکت به سمت تنوع‌بخشی به روش‌های مبادلاتی پولی بین کشور‌های منطقه و بهره‌مند شدن اقتصاد ایران از روش‌هایی است که به جای ارز‌های بین‌المللی مانند یورو و دلار ارز‌های منطقه‌ای مورد استفاده قرار بگیرد. این تحلیلگر مسائل ارزی با اشاره به نکته بعدی که به ثبات بازار ارز کمک کرد، گفت: بانک مرکزی با راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران به‌عنوان مرکزی که قرار است هدایت ابزار‌های مختلف برای اثرگذاری بر بازار ارز را در اختیار داشته باشد گام کلیدی برداشته است. بالسینی افزود: با توجه به این‌که نیاز‌های مختلف ارزی در کشور وجود دارد، بانک مرکزی باید براساس نقشه تجاری ارزی کشور تقاضا را هم به‌عنوان تخصیص ارز در اختیار خود بگیرد. به همین دلیل به نظر می‌رسد اینها ابزار‌های مؤثری است که باعث شده باوجود سفته‌بازی‌هایی که در بازار ارز شاهد هستیم، بازار به سمت ثبات حرکت کند.

به همه نیازهای رسمی پاسخ می‌دهیم
مسعود توکلی، معاون مرکز مبادله طلا و ارز پیشتر در گفت‌و‌گویی با «جام‌جم» به چگونگی عملکرد این مرکز اشاره کرد و گفت: بخشی که تحول در بازار ارز را به دنبال داشت، تحول در تالار ارز خدماتی بود که به بخش اسکناس مربوط می‌شد. وی افزود: این اقدام تقاضا را از بازار غیررسمی کاهش داد. ما مشکلی در گذشته داشتیم که برخی تقاضاها در بازار رسمی پاسخ داده نمی‌شد یا روند آن بسیار مشکل و عاملی برای روانه شدن تقاضا به بازار غیررسمی بود، مانند ارز دانشجویی. در سرفصل‌های ارز خدماتی تلاش شد تا پوشش حداکثری داشته باشیم و نیازهای واقعی ارزی احصا شد تا بتوانیم تمام نیازهای واقعی ارزی را پوشش دهیم. همچنین فرآیندها هم کوتاه شد و این اتفاق تقاضا را به سمت بازار رسمی سوق داد. وی همچنین توضیح داد: همه تلاش بانک مرکزی این است که تقاضا به بازار رسمی سوق پیدا کند. آگاهی بیشتر از تقاضای بازار موجب مدیریت بهتر آن خواهد بود.

 

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز