جهش طلای جهانی حتمی شد!

جهش طلای جهانی حتمی شد!
خلاصه اخبار

طلا در روز جمعه تحت تأثیر تشدید ریسک‌های ژئوپلیتیک، صعود فوری را در پیش گرفت و با افزایش 0.70 درصدی به سطح 2045 رسید.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت» قیمت طلا در روز جمعه به سرعت رشد کرد و با تشدید ریسک‌ها در سایه‌ی تنش‌های ایجادشده‌ی ژئوپلیتیک همراه شد؛ در واقع، این ریسک‌ها تحت تاثیر اقدام تلافی‌جویانه‌ی ایالات متحده و انگلیس پیرامون دریای سرخ بود. 

از این رو، طلا XAU/USD با 0.70 درصد افزایش در 2045 دلار معامله شد و به بالاترین حد خود در پنج روز اخیر حدود 2062 دلار رسید. در این بین، داده‌های مختلط ایالات متحده که شانس کاهش نرخ بهره فدرال رزرو را افزایش داد، از فلز زرد حمایت کرد و طلا XAU/USD به بالاترین حد پنج روزه خود یعنی2062 دلار رسید.

همزمان با تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه، معامله‌گران به خرید طلا اقدام کردند. علاوه بر این، عامل دیگری که از فلز زرد حمایت کرد، کاهش بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری ایالات متحده است و البته فدرال رزرو آمریکا نیز به محض افزایش ماه مارس، نرخ‌ها را به طور چشمگیری کاهش خواهد داد.

کاهش نرخ بهره

در عین حال، آخرین داده‌های تورم در ایالات متحده حاکی از آن است که قیمت‌های پرداختی توسط تولیدکنندگان، که به عنوان PPI نیز شناخته می‌شود و کمتر از میزان برآوردهاست، با کاهش ماهانه PPI به میزان 0.1- درصد از پیش‌بینی‌های 0.1 درصدی، کمتر بود. در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، PPI به میزان 1 درصد افزایش یافت که کمتر از پیش‌بینی‌های 1.9 درصدی است. PPI اصلی نیز در مقایسه با داده‌های ماه نوامبر، بدون تغییر در 0٪ بود و البته به برآوردها نرسید، در حالی که ارقام سال به سال کمتر از قرائت قبلی و پیش‌بینی‌ها، از 2٪ به 1.8٪ کاهش یافت.

اگرچه داده‌های امروز تاییدی بر رویکرد فدرال رزرو است، آمار تورم مصرف‌کننده در روز پنج‌شنبه بالاتر از حد انتظار بود. برخی از مقامات فدرال رزرو با اظهارنظر در مورد داده‌های ماه دسامبر، در مقابل انتظارات برای کاهش نرخ بهره در ماه مارس عقب‌نشینی کردند.

گفتنی است بازدهی ایالات متحده، به ویژه منحنی کوتاه‌مدت نیز با کاهش روبرو شد، به طوری که اوراق 2 ساله خزانه‌داری تقریباً 10 واحد پایه سقوط کرد و به 4.16 درصد رسید که این امر بر دلار آمریکا تاثیر گذاشته است، که مطابق با شاخص دلار آمریکا (DXY) به رشد معقول 0.15 درصدی خود چنگ می‌زند تا به سطح 102.47 برسد.

طلا و دلار

تحلیل و چشم‌انداز فنی قیمت طلا XAU/USD

نمودار روزانه‌ی طلا پیش از کاهش به سمت میانگین متحرک 20 روزه (DMA) در 2046 دلاری و به دنبال جهش از کف‌های هفتگی 2013 دلاری که باعث تشدید رالی طلا (XAU) به سمت منطقه 2060 دلاری شد، در جهت صعودی باقی می‌ماند. اگر خریداران این سطح و رقم 2050 دلار را بشکنند، طلا می‌تواند راه را برای آزمایش مجدد بالاترین قیمت هفتگی باز کند.

افزون بر آن، رشد بیشتر در 2100 دلار دیده می‌شود. از طرف دیگر، ناکامی خریداران طلا XAU/USD در بازپس گیری 2050 دلار می‌تواند در را برای ضررهای بیشتر باز کند. همچنین، حمایت اول در پایین‌ترین سطح امروز یعنی 2028 دلار و به دنبال آن سطح 2013، به عنوان پایین‌ترین سطح هفته مشاهده می‌شود.

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز