در زمان جنگ کدام دارایی بیشترین بازدهی را دارد؟/ دلار، طلا، مسکن یا بورس

در زمان جنگ کدام دارایی بیشترین بازدهی را دارد؟/ دلار، طلا، مسکن یا بورس

با گسترش تنش‌ها در منطقه این سوال در ذهن سرمایه‌گذاران نقش می‌بندد که “بهترین سرمایه‌گذاری در زمان جنگ چیست؟دلار، طلا، مسکن یا بورس؟”

برای پاسخ به این سوال باید ابتدا بررسی کنیم که در صورت وقوع جنگ چه اتفاقی برای دارایی‌های مختلف ممکن است رخ دهد.

بررسی بازارها

مسکن: در اکثر کشور‌های دنیا، بازار مسکن بزرگترین بازار برای سرمایه‌گذاری مردم است و بخش بزرگی از ثروت مردم در این بازار قرار دارد. به همین دلیل رصد تحولات این بازار برای مردم بسیار مهم است. این بازار ریسک‌هایی مانند زلزله، سیل، بلایای طبیعی و جنگ را دارد. به غیر از این موارد، می‌توان گفت که ریسک بزرگی بازار مسکن را تهدید نمی‌کند. از آنجایی که امنیت کامل در کشور برقرار است، پس این بازار با مشکل بزرگی روبه‌رو نخواهد شد. همچنین سرمایه‌گذاران در این بازار قیمت‌های خود را با بازار دلار هماهنگ می‌کنند و در صورت رشد قیمت دلار، قیمت مسکن نیز رشد می‌کند.

دلار: در ایران، رشد قیمت دلار ارتباط بسیار قوی با تنش‌های سیاست خارجی دارد. به این معنی که در صورت تشدید تحریم‌ها یا فعالیت‌های منطقه‌ای، شاهد ترس معامله‌گران بازار دلار خواهیم بود و همین ترس موجب رشد قیمت در بازار آزاد می‌شود.

حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه نیز موجب افزایش قیمت دلار در بازار آزاد شد. معامله‌گران این ارز که احتمال درگیری ایران و رژیم صهیونیستی را بالا می‌دیدند، شروع به خرید هیجانی دلار کردند.

تغییر قیمت دلار در پی حمله اسرائیل به کنسولگری ایران

طلا و سکه: قیمت طلا و سکه در بازار بر اساس قیمت دلار بازار آزاد و انس طلا محاسبه شده و عملا وابستگی بسیار زیادی به قیمت دلار دارد. به همین دلیل، افزایش تنش در منطقه می‌تواند محرک رشد قیمت‌ها در بازار طلا و سکه باشد.

قیمت سکه امامی (طرح جدید) تا محدوده 46 میلیون تومان رشد کرد. افزایش قیمت این دارایی به دلیل رشد اونس جهانی، بیشتر از دلار بود.

تغییر قیمت سکه امامی در پی افزایش درگیری‌ها در خاورمیانه

بورس: افزایش تنش‌های سیاسی باعث سقوط بازار سهام خواهد شد. به این دلیل که ریسک‌های بازار را افزایش داده و سرمایه‌گذاران با ایجاد ریسک‌های جدید، ترجیح می‌دهند سرمایه خود را از بازار خارج کنند. همین موضوع موجب کاهش شدید شاخص‌ها در بازار سهام خواهد شد.

همانطور که در تصویر هم مشخص است، شاخص کل بورس تهران پس از حمله به کنسولگری ایران در سوریه، روندی اصلاحی را دنبال می‌کند.

ارزش بسیاری از شرکت‌ها کاهش شدیدی داشته است.

تغییرات شاخص کل بورس

خودرو: در تمام کشورهای دنیا، خودرو کالایی مصرفی است اما به دلیل وقوع تورم‌های بالا در چند سال گذشته، خودرو در ایران به کالای سرمایه تبدیل شده است. بازیگران این بازار نیز چشمشان به دلار است. با رشد قیمت دلار در بازار آزاد، افزایش قیمت در بازار خودرو نیز شروع می‌شود.

پیشنهاد سرمایه‌گذاری

با توجه به مطالب گفته شده در این مقاله، رشد تنش در منطقه و سیاست‌ خارجی تهاجمی، می‌تواند بر رشد قیمت دارایی‌ها موثر باشد. شروع درگیری ‌ها در فلسطین اشغالی و افزایش آن با حمله رژیم غاصب صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، موجب افزایش تنش در منطقه شده است. از این رو پیشبینی می‌شود در صورت ادامه درگیری‌ها، قیمت دلار و طلا در بازار رشد کرده و پس از مدتی که ریسک‌ درگیری کمی کاهش پیدا کرد، این رشد را می‌توان در بورس دید.

برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان می‌توانید به لینک روبرو مراجعه کنید