آیا افزایش نرخ خودرو منجر به افزایش قیمت بازار می‌شود؟

آیا افزایش نرخ خودرو منجر به افزایش قیمت بازار می‌شود؟
خلاصه اخبار

فهرست عناویندر هفته گذشته شاهد افزایش نرخ 10 تا18 درصدی قیمت کارخانه محصولات ایران خودرو وسایپا بوده ایم .لذا طبق مصاحبه های مسئولین دو خودروساز شاهد فروش های فوق العاده این دو شرکت در روزهای دوشنبه و سه شنبه هستیم. همچنین در لایحه بودجه سال 1401 مالیات بر خودروهای لوکس گنجاده شده است لذا در […]

در هفته گذشته شاهد افزایش نرخ 10 تا18 درصدی قیمت کارخانه محصولات ایران خودرو وسایپا بوده ایم .لذا طبق مصاحبه های مسئولین دو خودروساز شاهد فروش های فوق العاده این دو شرکت در روزهای دوشنبه و سه شنبه هستیم. همچنین در لایحه بودجه سال 1401 مالیات بر خودروهای لوکس گنجاده شده است لذا در این خصوص سیگنال به مصاحبه با آقای فربد زاوه ، معاون سابق مهندسی ایران خودرو دیزل پرداخته است .

تأثیر فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو و سایپا بر روند بازار چگونه است؟

فربد زاوه، مدیر سابق اجرایی شرکت های آلفا موتور، در پاسخ به این سؤال گفت: آن چیزی که تعیین کننده قیمت بازار است رتبه‌ی قابل معامله در سهم بازار است. تصور تحویل خودرو در سه ماه دیگر منجر به تعدیل قیمت در بازار نمی‌شود.

اگر فروش های فوق العاده با موعد تحویل حداکثر 3 ماهه عرضه شود، قادر به اثرگذاری بر قیمت بازار خودرو است همچنین پیش فروش های یکساله ایران خودرو و سایپا تأثیری چندانی بر عرضه ها و قیمت خودرو ندارد.

در تعدیل قیمت های 10 تا 18 درصدی همچنان فاصله بین قیمت کارخانه ای و قیمت بازار خودرو بسیار است. یعنی کاهش قیمت ها در صورتی اتفاق می‌افتد که فروش های فوق العاده خودرو در موعد مقرر 3 ماهه تحویل داده شود. به عنوان مثال روند فعلی تورمی خودروی پژو پارس 350 میلیون تومان است، اگر فروش فوق العاده صورت بگیرد قیمت این خودرو احتمالا 330 میلیون تومان خواهد شد.

فک رهن سند خودرو قبل از موعد مقرر چه تأثیری بر بازار دارد؟

اگر سند در رهن شرکت خودروسازی هم باشد، مانع فروش خودرو نخواهد بود. دارنده خودرو می‌تواند آن را به صورت وکالتی به فروش برساند. فک رهن سند خودرو قبل از موعد مقرر باعث می‌شود پرونده های کلاهبرداری در قوه قضاییه کاهش یابد و تأثیری بر عرضه و تقاضا در بازار خودرو نخواهدداشت. در واقع می‌توان گفت افزایش قیمت خودرو متأثر ازسیاست گذاری دولت ها در مدیریت مالی و اقتصادی کشور است.

آیا مالیات بر خودروهای لوکس منجر به کاهش قیمت خودرو می‌شود؟

بزرگترین چالشی که در حوزه تعلق گرفتن مالیات به خودروهای بالای یک میلیارد تومان وجود دارد این است که قابلیت اجرایی نخواهد داشت. به عنوان مثال قیمت کارخانه ای خودروی دیگنیتی محصول شرکت بهمن موتور 795 میلیون تومان است اما قیمت بازار این خودرو 1 میلیارد و 200 میلیون تومان است.

در اینجا چند سؤال مطرح می‌شود که کدام قیمت بازار و یا کارخانه مدنظر پرداخت مالیات است؟ و دیگر این که آیا قیمت صفر این خودرو با قیمت کارکرده آن یکی است؟ این سؤالات و ابهامات ناشی از این است که قانون گذار فاقد تجربه درست از سازوکار اقتصادی است.

زاوه، کارشناس بازار خودرو در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا گفت: عرضه خودرو در بورس کالا اعتماد به بورس کالا را از بین می‌برد و باعث بی اعتمادی مردم به بورس کالا خواهد شد.

علت اختلاف قیمت بالای محصولات ایران خودرو با بازار نسبت به سایپا چیست؟

مبنای قیمت گذاری محصولات ایران خودرو به واسطه‌ی سابقه بیشتر آن در خط تولید خودرو است. نقطه پایه‌ی محاسبه تورمی شرکت ایران خودرو چندین سال عقب تر از شرکت سایپا است. گروه خودروسازی سایپا با ایجاد تغییرات جزئی در محصولاتش باعث تغییر نام این خودرو ها شده است. به عنوان مثال سایپا با ایجاد تغییرات جزئی در تیبا آن را به ساینا تغییر نام داده است.

شرکت سایپا سال مبنای تورمی خود را از 92 به 99 تغییر داده که باعث نزدیک تر شدن قیمت محصولاتش به یکدیگر در بازار شده است. از طرفی دیگر قیمت برخی از محصولات ایران خودرو دو برابر قیمت محصولات سایپا در بازار است اما قیمت کارخانه ای همان محصول در ایران خودرو نصف قیمت کارخانه ای خودرو در سایپا است. این امر ناشی از اصرار شورای رقابت و مدیریت اجباری آن می‌باشد.

چه زمانی خودرو بخریم؟

فروش های فوق العاده خودرو گزینه مناسبی برای خرید خودرو هستند اما با فرآیند قرعه کشی احتمال دسترسی به این فروش های فوق العاده بسیار پایین است. اقتصاد ایران متورم بوده و انتظار نمی‌رود که تورم در سال های آتی کاهش یابد. بنابراین متقاضیان خودرو بهتر است در صورت نیاز به خودرو و داشتن اعتبار خودروی مورد نیاز خود را خریداری نمایند.

پیش بینی شما از روند بازار آتی خودرو چگونه خواهد بود؟

اقتصاد ایران در خصوص قیمت محصولات از جمله خودرو همگام با ساختار مدیریت اقتصادی و بودجه ای افزایشی بوده است. پیش بینی می‌شود قیمت خودرو احتمالا تا پایان سال 1400، 15 تا 18 درصد دیگر افزایش یابد. برای سال 1401 انتظار نمی‌رود که میزان افزایش قیمت خودرو کمتر از 40 درصد باشد.

برچسب‌ها
نظرات کاربران
  • روزی یه بار افزایش قیمت بدید. همین رسانه ها هستن که باعث گرونی میشن. اولش میان رسانه ای میکنن که ببین ملت چه عکس العملی نشون میدن بعد میبینن ملت اگه حرفی نزنن گرون میکنن. آخه لامصبا همین هفته پیش18درصد گرون کرد ایرانخودرو دوماه مونده تا پایان سال دوباره گرون بشه؟؟

  • وقتی قیمت بنزین که ربط زیادی به حمل نقل کالا و خدمات نداره بالا میره و بلافاصله قیمت همه چیز گران میشه، مطمئن باشید با چسبندگی که قیمت های کالاها به همدیگر دارند، با استارت خودروسازها دوباره هم چیز گرون میشه…فقط از سکوت اقتصاددانهایی متعجبم که رشد بورس را موجب تورم در جامعه میدانستند اما در برابر رشد لجام گسیخته قیمت خودرو و مسکن در کشور سکوت مرگبار گرفته اند. یاللعجب…