خودروهای خارجی و لوکس دوباره گران شدند
این سوال از ابتدا مطرح بود که وقتی واردات خودروهای نو بهسختی انجام میشود، چطور دولت طرح واردات کارکردهها را بهمجلس ارسال کرده است؟
عباس علیآبادی، وزیر صمت تا همین دو هفته پیش وعده ابلاغ قریبالوقوع آییننامه واردات دستدومها را بهرسانهها داد؛ با این حال سرانجام سخنگوی دولت، تیر خلاص را بهورود کارکردهها زد. علی بهادریجهرمی در نشست خبری با اصحاب رسانه اعلام کرد آییننامه واردات خودرو کارکرده از مناطق آزاد بهتصویب رسیده و ابلاغ هم شده و آییننامه دیگری در این زمینه موجود نیست.
هرچند مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت اسفندماه سال گذشته اعلام کرد: «واردات خودرو از مناطق آزاد ربطی بهواردات خودروهای کارکرده ندارد.»
در مصوبه دیماه سال گذشته دولت تاکید شده بود: «خودروهایی که تا پیش از ابلاغ این آییننامه، مجاز بهتردد در مناطق آزاد تجاری و مناطق صنعتی و ویژه اقتصادی هستند، مشروط بهپرداخت کلیه عوارض و بدهیهای مربوط و حقوق ورودی، دارا بودن معاینه فنی متصل بهسامانه سیمفا، با رعایت قوانین مجاز بهپلاکگذاری ملی و واردات بهسرزمین اصلی خواهند بود.»
در راستای اجرای این مصوبه، امکان ثبت سفارش خودروهای واردشده بهمناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی قبل از تاریخ 19 دیماه 1402 و ورود آنها بهسرزمین اصلی در سامانه جامع تجارت فراهم شد.
بر این اساس تصور میشد ابلاغیه مذکور همان واردات دستدومها بهکشور باشد که وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت با تصحیح این تصور، تاکید کردند که آییننامه جدایی برای واردات دستدومها بهکشور ابلاغ خواهد شد. اما طولانی شدن روند ابلاغ آییننامه کارکردهها، این شائبه را ایجاد کرده بود که تمایلی بهابلاغ این آییننامه وجود ندارد.
واردات 200 هزار دستگاه خودرو، تولید یکمیلیون و 700 هزار محصول خودرویی، واردات دستدومها و غیره از وعدههای جذاب برای تنظیم بازار خودرو بود. این درشرایطی است که این وعدهها نهتنها اجرایی نشدند، بلکه بهالتهاب بازار نیز تا حدی دامن زدند. بر این اساس ورود تنها 11 هزار دستگاه خودرو، تولید حدود یکمیلیون دستگاه خودرو سواری و درنهایت بهنتیجه نرسیدن آییننامه کارکردهها، دستاورد خاصی برای بازار خودرو نداشت.
سیدرضا فاطمیامین برای جلب رضایت نمایندگان، دولت را مجاب کرد لایحه الحاق موادی بهقانون ساماندهی صنعتخودرو را بهمجلس ارسال کند که از قضا نمایندگان با دوفوریت آن موافقت کردند.
در تبصره 6 این لایحه دوفوریتی، برای تسهیل واردات خودروهای کارکرده سازوکاری دیده شد که هدف از ارائه آن تنظیم بازار و تنوعبخشی بهبازار خودرو با تسهیل واردات بیان شد. حتی حین بررسی این لایحه، بانکمرکزی نیز اعلام کرد که منشا ارز برای واردات خودروهای کارکرده ابلاغ میشود. پس از تصویب و ابلاغ این لایحه از سوی رئیس مجلس، قرار بود بعد از یک ماه آییننامه آن تهیه و از سوی هیاتدولت جهت اجرا ابلاغ شود.
این درشرایطی است که با گذشت حدود 9 ماه، هنوز آییننامهای تهیه نشده است. در این بین آن دسته از نمایندگان مجلس که از ورود دستدومها حمایت میکردند، حالا ترجیح میدهند اظهارنظری درمورد مصوبه خود نداشته باشند؛ مصوبهای که دولت را مقید میکرد یک ماه بعد از ابلاغ، آییننامه آن را تهیه کند.
کاهش قیمت 20 میلیونتومانی کیامسی J7 (1402)
خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته با کاهش بهای یک تا 15 میلیونتومانی همراه بودند. جایی که پیکاپ زاگرس (1402) با 15 میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و 400 میلیونتومان، پژو 207 پانوراما ارتقا یافته (1403) با 12 میلیونتومان کاهش 847 میلیونتومان، تارا اتومات V4 ال ایکس (1402) با 8 میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و 230 میلیونتومان، دنا پلاس اتومات (85 گانه) (1403) با 7 میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و 686 میلیونتومان، دنا پلاس (1403) با 6 میلیونتومان کاهش 825 میلیونتومان و تارا 6 دنده (85 گانه) (1403) با 4 میلیونتومان کاهش 815 میلیونتومان اعلام قیمت شدند.
همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افت بهای 5 تا 20 میلیونتومانی برخی مدلها بودیم. جایی که قیمت کیامسی J7 (1402) با 20 میلیونتومان کاهش بهیکمیلیارد و 775 میلیونتومان، دانگفنگ شاین مکس (2023) با 15 میلیونتومان کاهش بهیکمیلیارد و 945 میلیونتومان، دیگنیتی پرستیژ (1402) با 15 میلیونتومان کاهش به 2 میلیارد و 300 میلیونتومان، جک S5 نیوفیس (1402) با 10 میلیونتومان کاهش بهیکمیلیارد و 635 میلیونتومان، کیامسی X5 (1403) با 10 میلیونتومان کاهش بهیکمیلیارد و 750 میلیونتومان و هایما S5 جدید (1403) با 5 میلیونتومان کاهش بهیکمیلیارد و 490 میلیونتومان رسید.
همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد رشد و کاهش قیمت 50 میلیونتومانی برخی مدلها بودیم. جایی که کیا سلتوس (2023) با 50 میلیونتومان کاهش 3 میلیارد و 900 میلیونتومان و فیات 500 (2023) با 50 میلیونتومان کاهش 3 میلیارد و 600 میلیونتومان ارزشگذاری شدند.
از طرفی قیمت نیسان ایکستریل با 50 میلیونتومان افزایش به 6 میلیارد و 600 میلیونتومان، جتا VS5 (2023) با 50 میلیونتومان افزایش به 3 میلیاردتومان و تویوتا لوین هیبرید (2023) با 50 میلیونتومان افزایش به 4 میلیارد و 800 میلیونتومان رسید.
همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افزایش قیمت 100 و 300 میلیونتومانی بودیم. جایی که ولوو XC90 با 300 میلیونتومان افزایش 21 میلیارد و 300 میلیونتومان و بامو سری 3 (330i) با 100 میلیونتومان افزایش 7 میلیاردتومان ارزشگذاری شدند.
مرجع: اخبار خودرو