خانه‌دار شدن در تهران بیش از 500 سال طول می‌کشد!

خانه‌دار شدن در تهران بیش از 500 سال طول می‌کشد!

فقر مسکن در ایران رکورد زد

به گزارش سیگنال نیوز و به نقل از ایلنا، گزارش‌ها حاکی از آن است که “فقر مسکن” در ایران به بدترین وضعیت خود در دهه‌های اخیر رسیده است.

طبق داده‌های رسمی و گزارش‌ها، سیر سقوطِ وضعیت مسکن شهروندان از سال 1400 به شیوه‌های جدی کلید خورده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی که 30 اردیبهشت امسال منتشر کرده، اعلام کرده است که “بیش از نیمی از خانوارهای ایرانی در بدمسکنی به سر می‌برند”. نرخ بدمسکنی 55 درصدی، بیشترین میزان سطح فقر مسکن تاکنون است.

برای مثال قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران در آذرماه 1401 نسبت به 5 سال گذشته در ماه مشابه، آذر 1396، بیش از 844 درصد افزایش یافته است.

تورم 844 درصدی مسکن در 5 سال، یک رکورد بی‌سابقه

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید می‌کند “تورم بالا، بی‌ثباتی متغیرهای اقتصادی و افت درآمد سرانه” در کنار جهش تاریخی قیمت مسکن و پافشاری سیاستگذار بر “سیاست نادرست برای تامین مسکن” دست به دست هم دادند تا “دسترسی اقشار کم‌درآمد به مسکن مناسب، قطع شود” و رفاه ملکی کل خانوارها آسیب ببیند.

در این گزارش، سیاست‌های دولت‌ها در حوزه مسکن که محدود به طرح‌های مختلف ساخت مسکن است، “شکست‌خورده” توصیف شده است.

قسط 11 میلیونی نهضت ملی مسکن

در محاسبه بازپرداخت تسهیلات 700 میلیون تومانیِ طرح دولت سیزدهم تحت عنوانِ “نهضت ملی مسکن” به این نتیجه می‌رسیم که متقاضی باید در دوره 20 ساله ماهانه 10 میلیون و 803 هزار تومان اقساط پرداخت کند.

کل بازپرداخت وام مذکور در سال بیستم حدود 2 میلیارد و 593 میلیون تومان خواهد بود. در واقع سود این تسهیلات حدود 1 میلیارد و 893 میلیون تومان است.

جمع دستمزدهای 500 سال هم کفاف نیست!

پرویز زعیمی، فعال صنفی کارگران ایران پوپلین رشت، می‌گوید: “مردم عادی و مزدبگیران که از پس پرداخت اجاره خانه نه تنها در تهران که در شهرستان‌ها هم برنمی‌آیند، چطور می‌خواهند هر ماه نزدیک 11 میلیون تومان قسط بانکِ نهضت ملی مسکن را بپردازند؟”

مجید گودرزی، کارشناس اقتصاد مسکن، می‌گوید: “در سال‌های اخیر هیچکدام از مولفه‌های مسکن تقویت نشده‌اند؛ به عنوان مثال جمع دستمزد و حق مسکن بالای 500 سال کفاف خرید یک واحد مسکونی 75 متری را نمی‌دهد”.

داده‌های بازار نشان می‌دهد که در تیرماه امسال، قیمت هر متر مربع مسکن در تهران، میانگین 86 میلیون تومان بوده است.

اگر همان 86 میلیون تومان را مبنا قرار دهیم و فرض کنیم یک کارگر حداقل‌بگیر که صاحب فرزند و عائله است در هر ماه 12 میلیون تومان دستمزد می‌گیرد، اینجا یک معادله‌ی به شدت نابرابر و ناعادلانه ترسیم می‌شود.

قیمت هر متر مسکن در تهران، بیش از 7 برابر حداقل دستمزد یک کارگر است.

برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان می‌توانید به لینک روبرو مراجعه کنید
برچسب‌ها