تحلیل بنیادی نماد افق (فروشگاه‌های زنجیره افق)

تحلیل بنیادی نماد افق (فروشگاه‌های زنجیره افق)
خلاصه اخبار

فروشگاه های زنجیره ای افق در پایان سال 97 توانسته است به فروش 5200 میلیارد تومان دست پیدا کند. با توجه به تورم به وجود آمده در سطح جامعه و افزایش نرخ محصولات، حاشیه سود شرکت تغییری نداشته است اما رقم سود آن بزرگ شده است. شرکت در 4 ماهه ابتدایی سال 98 به فروش 2200 میلیارد تومانی دست پیدا کرده است که نسبت به مدت مشابه 70 درصد رشد داشته است.

حاشیه سود عملیاتی شرکت تنها حدود 3 درصد بوده است که چندان جذاب نیست. اما نکته مهم پایدار بودن این حاشیه سود اندک است. افق به عنوان یکی از بزرگترین خرده فروش های ایران تعداد فروشگاه هایش را از 8 عدد در سال 92 به 1475 در سال بهار 98 رسانده است. این موضوع موجب رشد فروش و در نتیجه سودآوری شرکت می شود. این فروشگاه ها معمولا به صورت قراردادهای بلند مدت اجاره می گردد که در نتیجه سبب کاهش ریسک و هزینه های شرکت در آینده می گردد. همچنین شرکت قصد دارد سهم فرانچایز را در تاسیس فروشگاه های جدید خود افزایش دهد تا موجب کاهش هزینه های شرکت گردد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه شرکت عمده مواد مورد نیاز خود را به صورت نسیه خریداری می کند، در نتیجه فشارهای ناشی از کمبود نقدینگی کمتر در برنامه ریزی های شرکت موثر است. ضمن اینکه سهامدار عمده افق گروه شرکت های گلرنگ می باشد که بخش بزرگی از کالا های مورد نیاز را فراهم می نماید. لذا عملا مشکلی در بخش تامین نقدینگی برای خرید کالا متوجه شرکت نمی باشد.

شرکت در انتهای سال گذشته به اندازه سود عملیاتی خود، درآمد غیر عملیاتی داشته است که عمده آن از محل فروش اماکن تبلیغاتی داخل فروشگاه ها به برند های تامین کننده کالا بوده است. لذا با توجه به ماهیت این نوع درآمد می توان انتظار داشت که این درآمد در سال جاری نیز قابل تکرار باشد.

بر اساس عملکرد سه ماهه و و همچنین تیرماه پیش بینی می شود که شرکت بتواند چیزی حدود 7000 میلیارد تومان فروش در سال 98 به ثبت برساند که میتواند منجر به شناسایی 200 میلیارد تومان سود عملیاتی بشود. با احتساب 250 میلیارد تومان درآمدهای غیر عملیاتی میتوان انتظار تحقیق 450 تا 500 تومان سود به ازای هر سهم در سال جدید را متصور بود.

نکته ای که برای شرکت بایستی در نظر گرفت تورم در کالاهایی است که توسط این شرکت به فروش می رسد.این موضوع موجب بزرگ تر شدن سود می گردد. همچنین شرکت در سه ماهه بهار حدود 100 فروشگاه به مجموعه خود اضافه کرده که این موضوع در کنار بلوغ فروشگاه های قبلی موجب رشد سود شرکت خواهد شد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.
برچسب‌ها